کد خبر: ۶۷۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
تعداد بازدید: ۴۱۱
وزیر کشور:
رحمانی‌فضلی با بیان اینکه نحوه تعامل و ارتباط با مردم از جمله از موضوعات و مسائل مهمی است که می‌بایست در حوزه شهرداری‌ها لحاظ گردد گفت : مردم باید محور اصلی مشارکت شهرداری‌ها باشند و به عنوان محور اصلی کار در شهرها و روستاها مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش  خبرداغ به نقل از ایلنا، رحمانی فضلی وزیر کشور در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ که در محل برج میلاد برگزار شد با اشاره به موضوع مشارکت مردم در حاکمیت به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ، گفت : نحوه تعامل و ارتباط با مردم یکی از موضوعات و مسائل مهمی است که می‌بایست در حوزه شهرداری‌ها لحاظ گردد ، مردم باید محور اصلی مشارکت شهرداری‌ها باشند و به عنوان محور اصلی کار در شهرها و روستاها مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود : در این خصوص باید مسیرها ، شیوه ها و دستور العمل‌هایی را داشته باشیم که بتوان تعامل و مشارکت با مردم را آسان‌تر ، عینی‌تر و واقعی‌تر کنیم و شهرداری‌ها و شوراها باید در جایگاه پاسخگویی ، کاملاً شفاف و مردم کاملاً از زوایای تصمیم گیری‌ها مطلع باشند .

وزیر کشور با اشاره به ضرورت بررسی دقیق از روند و فرایند شکل‌گیری شهرها گفت : نگاه ما به شهرها می‌بایستی به عنوان موجودی پویا ، زنده و رو به تکامل باشد و از نگاه مهندسی صِرف به شهرها باید پرهیز شود . شهر به همان میزان که به کالبد نیاز دارد ، به همان میزان هم به روح و معنویت شهری در حوزه‌های فرهنگی ، اجتماعی ، امنیتی و سیاسی نیاز دارد .

وی با بیان اینکه شهر به عنوان زیستگاه و محل زندگی انسان‌ها می‌بایست همه جنبه‌های مورد نیاز انسانی را در خود داشته باشد، گفت : اگر نگاه ما به شهر اینگونه نباشد، متأثر از مدل‌ها ، برنامه‌ها و نگاه‌های تک بعدی به شهر خواهیم شد و آثار مترتب بر این نوع مدل‌ها که ما شاهد آن هستیم، یقیناً ما را دچار اشکال خواهد کرد .

وزیر کشور با اشاره به بررسی روند شکل‌گیری شهرها و اهمیت پیوند جامعه شهری با مجموعه عواملی که آن را احاطه کرده است، گفت : یکی از عوامل بسیار مهم موضوع سیاست‌گذاری‌ها ، قوانین و برنامه‌ریزی‌هایی است که نه تنها در امور شهری ، بلکه در امور کلان کشور ، شهرها از آن متأثر می‌شوند و با بررسی الگوی توزیع جغرافیایی و نحوه تکامل و روند شکل‌گیری شهرها متوجه می‌شویم که شهرها مستقیماً متأثر از برنامه‌ریزی حاکم بر کل کشور هستند .

وزیر کشور گفت : وقتی محوریت برنامه‌ای را بر اساس برنامه‌های کلان بخشی متمرکز در نظر بگیریم و توانمندی‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای را در نظر نمی‌گیریم ، نهایتاً متناسب با آن برنامه ، نظام بودجه‌ریزی که مبتنی بر فعالیت و جمعیت است ، با عدم توازن و تعادل در اقصی نقاط کشور مواجه می‌شویم که ناشی از نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی است .

وی ادامه داد : این عدم توازن و عدم تعادل منجر به تشکیل شکل نامتقارن و نامتعادل سلسله مراتبی شهرها ، ایجاد شهرهای ۱۰ ، ۵ و ۳ میلیون نفر جمعیت و در کنار آن مناطقی خالی از جمعیت و شهرهای خردی که بنا به ضرورت‌های منطقه‌ای و شرایط اقلیمی و مهاجرت‌ها شکل گرفته‌اند،خواهد شد که نهایتاً به هیچ مدل سلسله مراتبی در این شهرها نمی‌توان عمل کرد .

وزیر کشور انواع مهاجرت‌ها ،تشکیل شهرهای بزرگ، مباحث حاشیه نشینی ، بزهکاری ، جرم و جنایت را از ویژگی‌های این نوع شهرها برشمرد و افزود : علیرغم انباشت ثروت ، سرمایه و فعالیت در کلان شهرها این نوع مسائل موجب آسایش جمعیت نخواهد شد بلکه این نوع پیوند شهرها و شکل‌گیری آنها با مجموعه قوانین ، سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از دیگر مسائلی است که حتماً باید در نظر گرفته شود .

رحمانی فضلی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص بحث اقتصاد مقاومتی و جایگاه شهرها در چارچوب اقتصاد مقاومتی گفت : اینکه شهرهای ما از چه روش ، متد و الگویی استفاده کنند که نهایتاً موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مدل و الگوی پذیرفته شده اقتصادی در آنجا ایفا نقش کند مدنظر است .

وزیر کشور گفت : اگر از منظر اقتصاد شهری به شهرها نگاه کنیم، مجموعه فعالیت‌های اقتصادی که در داخل شهرها شکل می‌گیرد مستلزم یک بازنگری اصولی است و می‌بایست در چارچوب اقتصاد مقاومتی دیده شود.

وزیر کشور با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به موضوعات مربوط به شهرها گفت :متأسفانه در شهرها و بویژه در کلانشهرها با مشکلات عظیم زیست محیطی روبرو هستیم و این موضوع باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در نظر گرفته شود و نهایتاً بتوانیم با رعایت شرایط زیست محیطی ، توسعه پایدار شهری را برای نسل‌های آینده سامان داده و به راه حل منطقی برسیم .

وزیر کشور به موضوع دهیاری‌ها به عنوان شعبه‌ای از واگذاری اختیارات دولت‌ها به مردم ، در قالب مدیریت روستایی اشاره کرد و گفت : الان وقت آن است که تجربیات و روند فعالیت‌ها را در قالب داده‌های علمی و قانونی درون یک لایحه مورد بررسی قرار دهیم و بتوانیم برای مدیریت فضای روستایی تعیین تکلیف مناسب‌تری در قالب دهیاری‌ها داشته باشیم .

رحمانی فضلی گفت : وزارت کشور با توجه به نقش حاکمیتی خود در این سه سال تلاش کرده که رابطه بهتر و تعامل خوبی را با شوراها و شهرداری‌ها داشته باشد و نتایج آن لوایحی است که به مجلس ارائه شده است .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: