او در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) منیب است یعنی خود را خطا کار میدانست و اگر خطا میکرد خود را سرزنش میکرد، گفت: این بعدها در تاریخ ما فراموش شد. ما بعدها میگفتیم ما برحقیم و بقیه باطلند.
این استاد فلسفه اسلامی خاطرنشان کرد: آدم بزرگ از نقد نمیترسد و روحش باز است و هراس ندارد از اینکه خطا کرده و به حال خودش گریه کند .
او اذعان داشت: شب قدر اختصاص به موارد فردی ندارد. کسانی که دیگران را آدم نمیدانند و آدمها را بر اساس باند و حزب تقسیمبندی میکنند و به خودشان حق میدهند شب قدرشان فرا نرسیده است.
مهدوی تاکید کرد: به ما گفتهاند در خلافت اسلامی کسی حق چون و چرا ندارد. در حالی که علی(ع) به ما گفت جامعهای که حق چون و چرا نداشته باشد فاسد میشود. علی(ع) به دنبال این نیست به مردم بگوید هر روز نماز بخوانید و صلوات بفرستید و به بهشت بروید .اگر کسی این کار را بکند توفیق دارد اما علی(ع) میگوید اینها باید انسانیت را در انسان تقویت کند وگرنه فایده ندارد .
او ادامه داد: راه بهشت را فضیلت باز میکند نه کثرت اعمال. سینه زنی تنها، کسی را به بهشت نمیبرد . اینها در تاریخ ابزاری شد که ما از فضیلت دور شویم . حسین(ع) دنبال سینههای پردرد میگردد . سینه زنی برای سینهسوزی است . سینهسوزی برای رشد شعور و ادب اخلاق است .
قرآن پژوه و مفسر مثنوی خاطر نشان کرد: نمیشود اسم خود را مسلمان بگذاریم و هزار وعده بدهیم و فساد کنیم و مدعی باشیم نوکر امام حسینیم.
مهدوی تاکید کرد: علی(ع) از جامعه اسلامی مینالید که از چهار گوشه آن بوی فساد و تمرد میآمد . نسبت به مردم این جامعه شکایت داشت که چرا سرشان را پایین انداختهاند.
او یادآور شد: دو نکته وجود دارد. یکی شب قدر فرد یکی شب قدر جامعه . شب قدر فرد یعنی فضیلت و انسانیت و شب قدر جامعه یعنی جلوگیری از تاراج بیت المال، یعنی انصاف.
او با بیان اینکه گفتن این مساله که من شیعهام کار را تمام نمیکند گفت: شیعه بافضیلت، با علی(ع) است . علی(ع) به شیعیانش میگوید به خاطر سه خصلتی که در شما هست و دو خصلتی که در شما نیست گرفتار شما شدم.
او ادامه داد: اول اینکه گوش دارید ولی کر هستید . مشکل جامعه این است که همه فرمان میدهند و حرف میزنند. سیستم اداری و سیاسی ما این گونه است. قاضی اگر فقط حکم کند و نشنود بی عدالتی میشود . به ما یاد ندادند گوش کنیم چون بزرگان ما گوش نمیکنند.
مهدوی اضافه کرد: دوم این که زبان دارید ولی پای حقیقت که میرسد لالید. و سوم اینکه چشم دارید ولی کور هستید. وقتی دچار دردسر میشوید کور میشوید .
او با اشاره به اینکه حضرت علی میفرمود هر بامداد شما را مانند چوب کجی راست میکنم و شب هنگام خمیده چون چوب کمان نزد من باز میگردید، گفت: اینکه قرآن سر بگیرید کافی نیست . اینکه آدم به آدم ضعیف بی خودی تبدیل شود که هر وقت پایش برسد دیگران را بفروشد، فایده ندارد .
مهدوی گفت: حضرت میگوید منافقین هم گمراهند و هم گمراه کننده. نماز هم میخوانند ولی زشتی را ترویج میکنند. هر روز چهره عوض میکنند . پیش از ریاست یک جورند پس از ریاست یک جور . امروز وعده میدهد فردا صدای مردم گرسنه را فراموش میکنند .
او با بیان اینکه فیش حقوقی قصه درازی دارد و اگر قرار باشد همه فیشهای حقوقی بر ملا شود فاجعه میشود، گفت: یکی از نمایندههای شاخص اصولگرا به من میگفت سیستم فاسد شده است. چون من گمراهم کسی جلوی گمراهی را نمیگیرد.
این قرآن پژوه ادامه داد: با اجبار و اصرار آنچه میخواهند بدست میآوردند . برای ایدهشان منطق ندارند و یا زور میکنند. نمیتوان با باتوم حجاب را درست کرد. با شنود و کنترل و حذف نمیشود جامعه را درست کرد.
او با اشاره به حضور محمدرضا عارف در مسجد گفت: اینکه من از دکتر عارف تعریف میکنم برای این است که درد ما درد پاکیزگی است . من روح عارف را تحسین میکنم.
مهدوی ادامه داد: شما نمیتوانید در باتلاق پایتان را بگذارید و غرق نشوید. وقتی کسی در جامعه آیندهاش خراب است نمیتوان به او گفت عقلانی و اخلاقی باش . با تازیانه و شلاق نمیشود جامعه را درست کرد .
او افزود: در نگاه علی(ع) عدالت، یعنی حمایت از حقوق انسانها نه توزیع امکانات. یعنی بدانید طرفتان انسان است نه گوسفند . باید بدانند این آدمها بودند که اجازه دادند او آن بالا بنشیند.
مهدوی با اشاره به اینکه امروز احکام جای فکر و درد و عشق را گرفته است، گفت: ما با هویت انس گرفتهایم و حقیقت گم شده است. امام علی (ع) به یکی از کارگزارانش میگوید زنهار که مسلمانی را نترسانی . مراقب باش اگر خود نخواهد بدون اذن به سراغش نروی. به خانههای مردم بدون اذن داخل نشو.
او با ذکر این حدیث از نهج البلاغه تاکید کرد: با این وجود ما داشتیم طرح میدادیم با عملیات راپل وارد خانههای مردم شویم ببینیم در تلویزیون چه میبینند .
مهدوی تاکید کرد: علی(ع) به کارگزارش میگوید وقتی برای اخذ مالیات رفتی با آرامش وارد شو و سلام کن و بگو ولی خدا من را نزد شما فرستاده و بگو آیا خدا را در اموال شما سهمی هست ؟
این استاد فلسفه اسلامی تاکید کرد: این گزاره حضرت علی (ع) یعنی به آنها عزت بده. از پیش یکی را مامور نکن که از مردم بپرسد تشهد بلد است یا خیر و اگر بلد نبود رد کند و از پیش فکر نکن اگر با تو موافق نیست او را رد کنی یا سرش را بگیری به زور او را وارد ون کنی .
مهدوی خاطر نشان کرد: علی(ع) میگوید اگر کسی گفت نه به سراغش نرو . ما بلدیم دیه را عین زمان پیغمبر حساب کنیم ولی بلد نیستیم اخلاق را عین حال زمان پیغمبر رفتار کنیم .
این قرآن پژوه با اشاره به آیهای از قرآن که میگوید زنان خود را بزنید، گفت:به خدا قرآن نمیخواهد که شما زنهایتان را بزنید. مرد آن زمان بیشتر از این نمیفهمید. قرآن را باید در زمان فهمید.
مهدوی اذعان داشت : زمانی که من به جمهوری اسلامی رای دادم به اینها رای دادم که قرار است از آزادی و عقل و انصاف جلوگیری نشود. من برای اجرای احکام به جمهوری اسلامی رای ندادم.
او تاکید کرد: شما باید بدانید علی(ع) فاخرتر از آن چیزی است که ما معرفی میکنیم . علی(ع) دردش سلامت جامعه است.
مهدوی گفت: حال چرا جامعه ناعادلانه میشود . خیلی از متفکران مسلمان حرفهایی زدهاند . بسیاری از علما میگویند مردم کارهای نیستند. آیا امام هم همین را میگوید؟ عدالت آیا با نصیحت درست میشود ؟
او تشریح کرد: علی(ع) میگوید عدالت درست نمیشود مگر با نظارت مردم . جامعهای که به یک عده اجازه میدهد بگویند این کج است و این فتنه است حق نظارت مردم را میگیرد.
این قرآن پژوه اذغان داشت: امام میگفت تا وقتی شما با من مشورت نکنید درست نمیشود . هیچ کس بری از خطا و افتادن در دام شیطان نیست .
او ادامه داد: در همین رابطه حضرت مثال میزند که به ابن عباس نگاه کنید که قاری قرآن است و صد هزار برابر یک فقیه جامع الشرایط برتر است و حال به قدرت رسیده است. بروید و به اعمال او نظارت کنید. ابن عباس راه نظارت را میبندند . او 5 هزار درهم را اختلاس میکند و کسی که شهریار قرآن است سر از این راه در آورد. چون جامعهای که در آن نظارت نباشد، مردم با بدی خو میکنند و سرمایههایش به تاراج میرود.
مهدوی در پایان تاکید کرد: امام علی(ع) به مالک میگوید مالک یک وقتهایی به درون مردم بیا و بگذار مردم آنچه در دلشان است با تو مطرح کنند . وای به حال امتی که مردم برای ستاندن حقوقشان به لکنت بیفتند.