کد خبر: ۶۶۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
تعداد بازدید: ۴۸۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات با تأکید بر اینکه دین منهای عقلانیت داعش و منهای علم خرافات می شود، گفت: امروز اسلام بدون عقلانیت و منهای علم آفت های زیادی زده است. اگر علمی هم به کار برده می شود در جهت کشتار انسان ها است و نگاه علوی با این رفتارها و نگاه ها متفاوت است.

به گزارش خبرداغ به نقل از جماران، احمد مسجد جامعی در مراسم احیاء شب نوزدهم ماه رمضان در بنیاد زینب کبری (س)، ضمن تسلیت درگذشت 19 نفر سربازی که در تصادف کشته شدند، اظهار داشت: در نگرش کهن ایرانیان سرباز، جایگاه نگهبان خوبی قلمداد شده است. ما در متون کهن به کلمه ای به اسم دیو مواجه هستیم. این کلمه به لحاظ معناشناسی با نمونه هایی در کشورهای دیگر همخوانی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: دیو به در معانی کهن یک معنا موجودات عجیب الخلقه و دارای قدرت خارق العاده ای است که دشمن انسان هستند. معمولا شاهنامه فردوسی این موجودات را با دم و شاخ نشان می دهد. تعبیر دیگری نیز از دیو وجود دارد که به نوعی بیان نفسانیت آدم و خواسته های ناروا است. در این مورد شکل آدمیزاد است؛ ولی ضفات باطنی منجر می شود که یک نفر به این ویژگی خوانده شود.

وی ادامه داد: اما یک شکل دیگر از دیو در کلام پیشینیان معنا پیدا کرده و آن دیو یعنی دشمن سرزمین مینویی ایران و کسی که می خواهد این سرزمین نباشد و یا خوشبخت نباشد. در نگاه فردوسی این فرد دیو است؛ و در مقابل سربازانی هستند که از معنویت و تمامیت این سرزمین دفاع می کنند. شاخص این سربازان مدافع ایران در شاهنامه رستم است.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه در نگاه ایرانیان شخصیت رستم در پیروی معنوی از حضرت علی (ع) نهادینه شده، گفت: در چهره نگاری نقاشی های قهوه خانه ای این دو نفر خیلی شبیه به هم هستند. حتی در حوزه متفکرین ایران نیز این شباهت جایگاه دارد. مولوی یکی از این متفکرین است. او در جست و جوی انسان کامل بیان می کند که «شیر خدا و رستم دستانم آرزوست».

وی با تأکید بر اینکه در تدبیر و تفکر ایرانی عنصر امامت و نگاه علوی به عنوان یکی از ارکان هویت ایرانی شناخته شده است، افزود: در نگاه و نگرش شیعی یک عنصر وجود دارد که کم و بیش مورد غفلت واقع شده است. این امر توجه به معرفت و حکمت است. در بین شاعران کسانی که نگرش علوی قوی تری دارند از تفکر دفاع کردند. فردوسی از این دسته است. در بین شاعران ما حافظ که قرآن خوان و قرآن دان بوده با رویکرد عشق دنیا را معنی می کند. مولانا نیز با رویکرد دوری و سعدی با کلام پروردگار کلام خود را شروع می کنند. اما فردوسی به عنوان کسی که به تشیع خود می بالد به نام خداوند جان و خرد کلام خود را آغاز می کند و خرد را می ستاید.

وی ادامه داد: در حقیقت عقلانیت فردوسی در طبیعت شاعرانه او علوی است. در این نگاه چند نکته وجود دارد. نکته اول اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) عقل و علم است. بر اساس روایات متعدد اولین مخلوق خداوند عقل است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان کاربرد واژه عقل در کتاب خدا را برشمرده و 300 مورد را ذکر کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات با بیان اینکه عقلانیتی که از ویژگی های تفکر شیعی است منحصر به فردوسی نیست. در طول تاریخ اسلام هرکس به حکمت، علم و معرفت پرداخته است، فارغ از آنکه شیعه بوده یا نبوده، شیعه نامیده شده است. در مورد ابن سینا و فارابی این امر را می بیینید.

وی تأکید کرد: دعا و عبادت محترم است؛ ولی افضل همه اعمال این است که در مجلس علم بنشینید و سخن عالمانه بگویید. در اول همه رساله های عملیه نخستین عبارتی که می بینید توجه به عقلانیت است. آنجا بیان می کند که عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد. یعنی منهای علم اصلا اندیشه شیعیان تحقق پیدا نمی کند. حتی اصول دین تقلیدی نیست. شما باید معرفت نسبت به دین پیدا کنید. حتی وقتی به شریعت می رسد می گوید که بهتر آن است که از اعلم علما تبعیت کنید. اینجا هم باز علم ملاک و معیار است.

مسجد جامعی با تأکید بر اینکه دین منهای عقلانیت داعش و دین منهای علم خرافات می شود، اظهار داشت: دینی که امیرالمؤنین (ع) بیان می کند و شما در همه جای گفتار آن حضرت می بینید این دقت ها نسبت به دانش و خرد و علم و عالم هست. از کلام حضرت است که اگر دوره ای باشد که مردم سبقت بر نیکی ها بگیرند شما سبقت بر عقلانیت بگیرید. این جایگاه دانایی در حوزه تفکر علوی است.

وی افزود: ما در حدیث مشهوری از پیامبر (ص) داریم که بعد از من امت من 73 فرقه می شوند و از بین آنها تنها یک فرقه نجات پیدا می کنند. امروز اسلام بدون عقلانیت و منهای علم آفت های زیادی زده است. اگر علمی هم به کار برده می شود در جهت کشتار انسان ها است و برای نجات انسان ها نیست. این تفاوت نگاه علوی است. این تفاوت فرقه ناجی با 72 فرقه دیگر است. اگر اسلام منهای اهل بیت (علیهم السلام) باشد نه تنها راه به جایی نمی برد که ممکن است راه به جاهای خطرناک ببرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: عبادت واقعی نیز با علم معنی پیدا می کند. شاهد مثال این امر امیرالمؤمنین است. این راه علم است که منجر به مدنیت می شود. دلیل اینکه امیر المؤمنین را بر سر نماز ضربت زدند این است که حضرت در محراب از عالم منقطع می شود. علی (ع) در سن 60 سالگی وقتی که شمشیر در دست می گرفت دشمنان فرار می کردند. امکان نداشت کسی بتواند به ضربت شمشیر او را بکشد؛ جز در عبادتی که علی (ع) به عبادت می ایستاد.

وی با تأکید بر اینکه علم و تفکر است که عبادت علی (ع) را باعث می شود، ادامه داد: عبادتی که نگاهی به علم نداشته باشد ارزشی ندارد. در جنگ احد تیری به پای امیرالمؤمنین رفت و پیامبر (ص) فرمود که تنها در حال خواندن نماز می توانید تیر را از پای ایشان خارج کنید. وقتی تیر را خارج کردند حضرت متوجه خارج کردن تیر نشده بود.

وی در پایان گفت: در ماجرای ترور امام علی (ع) حتما بیش از یک نفر دست اندرکار بودند؛ اما حضرت می گوید که من یک ضربه خوردم. چه مردی و چه افتخاری برای ما که بتوانیم در گوشه ای از زندگی خود نام ایشان را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن آقامیری نیز در این مراسم با بیان اینکه بعضی داستان های انبیاء به عنوان نقد در آمده است، اظهار داشت: به عنوان مثال خداوند در قرآن به صراحت می فرماید که مثل یونس نشوید؛ چون در عذاب قومش عجله دارد. داستان حضرت نوح و فرزندش هم نقدی است. البته نقد به معنای توهین نیست. خداوند این داستان ها را مطرح کرده که ما درس و توشه ای برای زندگی بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه ما نمی خواهیم قرآن را بفهمیم، تصریح کرد: مگر می شود خدا را دوست داشته باشید و خلق را دوست نداشته باشی؟ محروم کردن از حیات یک وقت کندن برگی از درخت و یک وقت کارهایی است که ما انجام می دهیم. در حالی که برخی از ما، آیات بهشت را طوری ترجمه کردیم که آدم خجالت می کشد آنها را بخواند؛ با اینکه قرآن آمد به فکر کردن ما کمک کند.

وی با بیان اینکه اگر قرآن را بفهمیم خدا را خوب می شناسیم، افزود: تفکر بالاترین نعمت است. ما به دنیا نیامدیم که پرواز کنیم، آمدیم انسان باشیم. باید ترجمه و تفسیر قرآن را بخوانیم و به آن فکر کنیم. در حق روایات نامردی شده است. روایت ها را خام برای ما خواندند.

آقامیری گفت: این چیزها دارد جوانان را بی دین می کند. صالح برای امتش عذاب و حسین (ع) فرصت توبه خواستند. اگر انبیایی که قوم خود را نفرین کردند را بردارید و پیامبر اسلام (ص) را جای آنها بگذارید داستان عوض می شود. چون او برای دستگیری آمده است. البته در قیامت حتی خوش بین ترین آدم ها وقتی کرم خداوند را می بینند متحیر می شوند.

مراسم احیاء نیز توسط حجت الاسلام آقامیری اجرا گردید. 

به گزارش جماران، در بخشی از سخنرانی آقامیری وقتی او بر لزوم فهم عبادات تأکید می کرد گفت که اگر کسی از شما سه بند از دعای جوشن کبیر را که همه آن را خواندید با معنی آن برای من بخواند به او جایزه می دهم؛ در این میان جوانی بلند شده و سه کلمه از دعای جوشن کبیر را با معنی از حفظ خواند و آقامیری تمام پول های جیب خود را به عنوان جایزه به او داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: