کد خبر: ۶۶۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
تعداد بازدید: ۵۶۰
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی، کم‌خونی و فقر آهن را یکی از عوامل خطرزا در بروز سرطان مری و حنجره برشمرد و گفت: یکی از شایع‌ترین سرطان‌های سر و گردن، سرطان حنجره است.

فقر آهن و تأثیر آن در بروز سرطان مری و حنجرهبه گزارش شفا آنلاین، نوید احمدی روزبهانی در نشست خبری که در ارتباط با دومین سمینار تومورهای سر و گردن برگزار شد، اظهار داشت: سرطان حلق و حنجره اساساً فاکتور اصلی آن، استعمال دخانیات و مصرف مواد الکلی است، به طوری که 30 سال پیش ابتلا به این نوع سرطان در مردان نسبت به زنان 15 به یک بود.

وی افزود: در حال حاضر با گذشت 30 سال، این نسبت به 5 به یک رسیده؛ یعنی در آقایان میزان ابتلا 5 برابر شده و آمار زنان نیز بیشتر شده است که این مسئله ضرورت افزایش آگاهی مردم نسبت به مواد دخانی و الکلی را نشان می‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی ادامه داد: درمان سرطان‌های سر و گردن به جز چند مورد استثناء، بستگی به مرحله تشخیص بیماری دارد و در صورتی که این بیماری در مراحل ابتدایی به خوبی تشخیص داده شود، درمان آن موفقیت‌آمیزتر بوده و نتایج مؤثری را به همراه دارد.

روزبهانی اضافه کرد: سرطان حنجره یکی از شایع‌ترین سرطان‌های سر و گردن به شمار می‌رود و درمان آن یکی از مشکل‌ترین ترمیم‌ها را طلب می‌کند و اکنون روش‌های مختلفی برای بازسازی تکلم وجود دارد.

وی ادامه داد: در مورد آمار مبتلایان به سرطان ناحیه سر و گردن در ایران آمار دقیقی نداریم، ولی در آمریکا و اروپای غربی این میزان یک تا 3 مورد در ازای هر 10 هزار نفر است که پیش‌بینی می‌شود در کشور ما نیز شیوع در حد متوسط و رو به پایین باشد در حالی کشورهایی همچون کره، ژاپن و تایوان در این زمینه در محدوده قرمز قرار دارند.

متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه سرطان مری در کشور ما شیوع آن از آمار جهانی بیشتر است، افزود: در بسیاری از مواقع تغییرات ژنتیکی منجر به بروز سرطان می‌شود که با شناسایی ژن‌های معیوب، در این زمینه می‌توان از ابتلا به سرطان و عوارض آن پیشگیری کرد.

روزبهانی در ارتباط با اینکه آیا صحبت کردن زیاد و یا آواز می‌تواند سبب افزایش بروز سرطان حنجره شود، گفت: خیر، این مسئله تأیید نشده، ولی کم‌خونی و فقر آهن از عوامل خطرزا در بروز سرطان مری و حنجره به شمار می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: