تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷
محققان یک حسگر زیستی قابل حمل بر پایه نانوگل ابداع کرده اند که می تواند باکتری های مضر غذاها را تشخیص دهد.
تشخیص باکتری های مضر در غذا با حسگر زیستی نانوگلبه گزارش خبرداغ به نقل از شفا آنلاین، در حال حاضر پاتوژن های مضر در غذا عمدتا تنها پس از بیمار شدن افراد تشخیص داده می شوند. این در حالی است که تشخیص زودهنگام این پاتوژن ها یعنی قبل از مصرف غذا، می تواند از بسیاری موارد ابتلا به بیماری های ناشی از غذا جلوگیری کند.
در این راستا، گروهی از محققان فعال در این حوزه در داشگاه ایالتی واشنگتن یک حسگر زیستی قابل حمل بر پایه نانوگل ابداع کرده اند که نحوه ابداع و جزییات آزمایش ان در مقاله ای در مجله Small منتشر شده است.
چالش اصلی برای رفع مشکل پاتوژن های غذایی، یافتن راهی برای تشخیص سیگنال های شیمیایی ضعیفی است که میکروب های مضر در سطح میکروبی منتشر می کنند.
حتی در صورت شناسایی این سیگنال های پاتوژن، چالش بعدی تقویت این سیگنال ها است به طوری که ابزارهای متعارف بتوانند آنها را به پیام های هشدار تعبیر کنند.
یوهی لن از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن و همکارانش در مقاله خود نحوه ساخت یک حسگر زیستی 'نانوگل' را توضیح داده اند که می تواند علائم ناشی از باکتری اشرشیا کلی O157: H7، یک پاتوژن غذایی را که باعث ابتلا به اسهال شدید و آسیب به کلیه می شود، تشخیص دهد و سیگنال های حاصل از آن تقویت کند.
این حسگر زیستی از یک نانوذره مشابه گل استفاده می کند که از مولفه های آلی و معدنی ساخته شده است. ویژگی اصلی این حسگر زیستی توانایی آن در حفظ مقادیر زیاد فعالیت آنزیمی برای تشخیص آنتی ژن ها در یک نمونه است.
آنتی ژن به طور کلی به هر قسمت از یک میکروب که باعث بروز واکنش در بدن می شود، گفته می شود.
حسگر زیستی نانوگل که کوچکتر از یک ذره گرد و غبار است، از یک گروه مولکول تشکیل شده است که مانند گلبرگ های گل مرتب شده اند.
این آرایش مولکولی سطح بزرگی را برای از کار انداختن فعالیت زیاد آنزیم ها فراهم می کند که برای تشخیص مقادیر اندک باکتری لازم است.
محققان پتنتی را برای ثبت این فناوری پر کرده اند و اکنون در حال کار روی نسخه هایی هستند که می توانند سایر پاتوژن های غذایی را مانند سالمونلا تشخیص دهند.