کد خبر: ۶۶۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
تعداد بازدید: ۵۶۹
مدیر شبكه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر گفت: نخوردن سحری یكی از اشتباهات و باورهای غلط در روزه داری است.
نخوردن سحری از باورهای غلط در روزه داری استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، سید رحیم سید پور بر این عقیده است كه بدن برای سوخت وساز مواد نیاز به آب دارد تا مواد سمی را از بدن خارج كند، اگر آب كم باشد بخشی از متابولیسم با مشكل مواجه می شود.

وی با تاكید بر مصرف مناسب مایعات در فاصله بین افطار تا سحر گفت: بهترین نوشیدنی آب است و بعد از آن مایعات دیگر مانند چای کم رنگ، دوغ کم نمک، آب میوه‌ها (ترجیحاً آب میوه طبیعی)، آب صیفی‌جات (آب هویج)، سوپ‌ها (مخصوصا سوپ‌های حاوی سبزیجات و صیفی‌جات) و مصرف فراوان میوه‌ها و سبزیجات خام توصیه می‌شود.

سیدپور با بیان اینكه خرما و كشمش به همراه آب گرم، شیر و بعد از آن سوپ برای باز كردن روزه مناسب است، افزود: روزه داران برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوند بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنند.

مدیر شبكه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر با تاكید بر عدم پرخوری در هنگام سحری و افطار اظهار كرد: مصرف آب، سبزیجات (مخصوصاً کاهو) و میوه در فاصله افطار در سحر علاوه بر تامین آب بدن، موجب تولید میزان کافی فیبر برای جلوگیری از یبوست و سایر عوارض گوارشی می‌شود.

سید پور با اشاره به عدم استفاده از نوشیدنی های گازدار مانند دوغ گازدار، و انواع نوشابه ها در هنگام افطار و سحری، تصریح كرد: یكی از سنت های اشتباه خوردن افطار و شام باهم است كه می تواند بستر را برای بروز بیماری های گوارشی فراهم كند و در این مورد توصیه می شود بین افطار و شام حتما فاصله زمانی مناسب بین یك ساعت تا بیشتر باشد.

وی به خوردن ۸ تا ۱۲ لیوان آب از افطار تا هنگام سحر برای جلوگیری از تشنگی در طول روز توصیه كرد و گفت: روزه داران برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوند بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنند. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروند.

مدیر شبكه بهداشت و درمان نوشهر با تاكید بر اینكه روزه داران از مصرف شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزند تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوند، خاطرنشان كرد: مصرف شیرینی جات از جمله زولبیا و بامیه در این ماه بسیار بالا است و توصیه می شود  روزه داران از زیاده روی در مصرف شیرینی جات بپرهیزند.

سید پور، یكی از اشتباهات را نخوردن سحری عنوان كرد و یادآور شد: برخی سعی میكنند در ساعت 11 یا 12 شب شام و غذا میل كنند و به هنگام  سحر برنخیزند تا چیزی میل كنند در حالی كه توصیه اكید می شود حدالامكان سحر را سر موقع بخورند كه در طول روز دچار مشكلات كمتری از جمله ضعف شوند. افرادی كه مبتلا به دیابت و یا بیماری های كلیوی و سنگ كلیه هستند حتما برای روزه گرفتن باید با پزشك معالج خود مشورت كرده و اگر پزشك نظر مساعد داشت اقدام به گرفتن  روزه كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: