کد خبر: ۶۶۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
تعداد بازدید: ۸۴۱
رشد اقتصادی امروز به یکی از چالش‌های اساسی در اقتصاد کشور تبدیل شده است و تاکنون نسخه‌های زیادی برای آن پیچیده شده است. دراین میان برخی معتقدند که کاهش ثبات پولی مانع رشد اقتصادی شده و برخی دیگر تامین مالی را علت اصلی آن ذکر می‌کنند.
توضیحات دیواندری درباره تقویت پول ملی و محدودیت های تزریق نقدینگی تازه به اقتصادعلی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تاکید دارد که رشد اقتصادی پایدار نیازمند تامین مالی ساختاریافته و باثبات است. او درگفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید که نظام تامین مالی که رشد اقتصادی پایدار را محقق کند، باید به تدریج از یک ساختار باثبات و منسجم‌تری برخوردار باشد. او تاکید می‌کند که برای چنین ساختاری باید بازار سرمایه و بازار پول با یکدیگر هماهنگ باشند و ابزارهای جدیدی برای آن ساخته شود. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در این گفت‌وگو درباره تقویت پول ملی نیز به این موضوع اشاره کرد که تقویت پول ملی برآیند کارکردهای صحیح اقتصاد ملی است و در صورت رفع چارچوب‌ها، ساختارها و ایرادهای موجود تقویت خواهد شد.
دیوید لیپتون معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در سفری که اخیرا به ایران داشته، تاکید کرده که کاهش ثبات پولی مانع رشد اقتصادی در بلندمدت می‌شود و به اصلاح ساختاری آسیب می‌زند. برای اینکه این اتفاق نیفتد، بانک مرکزی باید چه اقداماتی را در اولویت کاری خود قرار دهد؟
در حقیقت رشد پایدار اقتصادی یکی از چالش‌های اصلی امروز نظام اقتصادی ماست و طبیعتا در کانون توجه این موضوع تامین مالی قرار دارد. تامین مالی ساختاریافته و باثبات کمک می‌کند رشد اقتصادی ما بهتر شود و از یک ثبات نسبی برخوردار باشد. نظام بانکی ما در سال‌های گذشته به‌دلیل فرازونشیب‌هایی که داشته، بیشتر به صورت آونگی عمل کرده؛ در زمانی‌هایی ‌تسهیلات زیاد پرداخت کرده است، مشکلاتی مثل افزایش نرخ نقدینگی و نرخ تورم در متغیرها و شاخص‌های کلان اقتصادی پیش آمده است، سیاست‌های انضباطی در پیش گرفته شده که این سیاست‌های انضباطی بعضا موجب شده شرایط انقباضی شود و طبیعتا نقدینگی مورد نیاز در نظام بانکی برای تزریق به اقتصاد با محدودیت روبه‌رو شود. بنابراین نظام تامین مالی که در حوزه رشد اقتصادی زیربناست و رشد اقتصادی پایدار را به ارمغان می‌آورد، باید به تدریج از یک ساختار باثبات و منسجم‌تری برخوردار باشد.

این ساختار باثبات و منسجم که از آن نام بردید، چگونه شکل می‌گیرد؟
مثلا یکی از موضوعات مهم در این زمینه این است که درتامین مالی بازار سرمایه و بازار پول باید با هم هماهنگ عمل کنند، ابزارهای جدیدی ساخته شود و از آن ابزارها به خوبی در این زمینه‌ها استفاده شود. تنگناهای اعتباری که امروز نظام بانکی و پولی با آن روبه‌روست، معلول مشکلاتی است که باید به تدریج برطرف شود.

این تنگناهای اعتباری که امروز به یکی از چالش‌های اساسی نظام بانکی کشور تبدیل شده، با چه سازوکارهایی برطرف می‌شود؟
هماهنگی بازار سرمایه، تعدیل و منطقی کردن نرخ‌ها، کاهش مطالبات معوق بانک‌ها، افزایش سرمایه بانک‌ها و تعیین‌تکلیف بدهی دولت همگی کمک می‌کنند تنگناهای اعتباری به تدریج برطرف شود و نظام تامین مالی از ثباتی برخوردار باشد و پولی که در نظام پولی و بانکی کشور تولید می‌شود، به تدریج به سمت فعالیت‌های مولد سوق داده شود تا رشد پایدار اقتصادی را فراهم کند.

شما در گفته‌های خود عنوان کردید که سیاست‌های انضباطی موجب شده نقدینگی مورد نیاز در نظام بانکی برای تزریق به اقتصاد با محدودیت روبه‌رو شود. هم‌اکنون نیز این نقدینگی روبه‌افزایش است و کارشناسان مکررا نسبت به روند روبه‌رشد آن هشدار می‌‌دهند. مهم‌ترین راهکار برای کنترل نقدینگی چه می‌تواند باشد؟
افزایش نقدینگی به‌خودی‌خود مشکل نیست بلکه مدیریت نقدینگی خیلی مهم است. سوق دادن نقدینگی در نظام بانکی و سیاست‌های درست اعتباری به سمت فعالیت‌های مولد و غیر‌تورمی اهمیت دارد که همگی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

برای تقویت پول ملی چه اقداماتی باید انجام شود؟
به‌هرحال تقویت پول ملی برآیند کارکردهای صحیحی اقتصاد ملی است. اگر چارچوب‌ها، ساختارها و ایرادها برطرف شود، پول ملی هم به تدریج تقویت می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: