کد خبر: ۶۶۴۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
تعداد بازدید: ۴۸۰
وزارت نفت هند روز چهارشنبه از پالایشگاههای بدهکار این کشور خواست ،برای پرداخت بدهی نفتی به ایران آماده شوند.

به گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا، وزارت نفت به این پالایشگاهها از 30 مه (10 خرداد) به مدت سه ماه فرصت داد که با خرید دلار اقدام به تسویه بدهی با ایران کنند.
منابع مطلع در دهلی نو روز چهارشنبه اعلام کردند به دنبال این درخواست و احتمال نوسان ارزش روپیه،بانک مرکزی این کشور از پالایشگاههای بدهکار خواسته است که خرید خود را به هفته ای 500 میلیون دلار محدود کنند.
تارنمای شبکه خبری ان .دی .دی در گزارشی، هدف از این اقدام بانک مرکزی هند را جلوگیری از وارد شدن فشار به روپیه اعلام کرده است .
ارزش روپیه هفته گذشته به 67.77 روپیه در برابر هر یک دلار به پائین ترین میزان در سه ماه گذشته کاهش یافته است .
کارشناسان،این کاهش قیمت روپیه در مقابل دلار را مرتبط با خرید دلار از سوی پالایشگاهها برای پرداخت بدهی این کشورها می دانند.
وزارت نفت هند از شرکت پالایش و پتروشیمی منگلور خواسته است که با شرکتهای دیگر برای جلوگیری از خرید بیش از 500 میلیون دلار در هفته هماهنگی کند.
پالایشگاه منگلور و شرکت نفت هند پیش از سفر نخست وزیر هند به ایران 750 میلیون دلار از بدهی نفتی خود را به حساب ایران واریز کردند.
مقامات هندی پیش از این، باز نبودن کانال های پرداخت را از موانع اصلی پرداخت بدهی نفتی ایران عنوان کرده بودند.
شرکت نفت منگلور 2.6 میلیارد دلار به ایران بدهکار است که تاکنون 500 میلیون دلار از بدهی این شرکت پرداخت شده است .
همچنین شرکت نفت هند نیز با پرداخت 250 میلیون دلار، 310 میلیون دلار دیگر بابت واردات نفت به ایران بدهکار است .
شرکت نفت اسار در مجموع 2.6 میلیون میلیارد دلار و «میتال انرژی» 60 میلیون دلار به ایران بدهکار هستند.
منابع مطلع، بدهی نفتی هند به ایران را حدود 6.5 میلیارد دلار اعلام کرده اند ولی برخی از منابع دیگر نیز با توجه به اختلاف ایران و هند درخصوص زمان تبدیل روپیه به یورو این میزان را بیش از هفت میلیارد دلار می دانند.
پالایشگاههای نفت هند پس از مسدود شدن مسیر پرداخت بهای نفت از طریق بانک هالک ترکیه درسال 2013 در توافقی با ایران 55 درصد از ارز حاصل از فروش نفت ایران را به یورو درحسابی در یوکو بانک ذخیره کرده است .
براساس توافق 45 درصد بقیه وجوه حاصل از فروش نفت ایران نیز در حسابی در یوکو بانک برای واردات کالا واریز شده است.
*آساق*1600

انتهای پیام /*
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: