پدال نوشت: کونیگزگ خودروسازی نیست که به خاطر ساخت پیشرانههای کوچک شناخته شده باشد اما خودروهای سوپر اسپورت این خودروساز شهرتی جهانی دارند.
کونیگزگ به تازگی تصمیم گرفته تا درسهای آموختهشده در زمان ساخت سوپرکارها را به شکلهای کاربردیتری درآورد.
ظاهراً کمپانی در حال توسعهی پیشرانهای کوچک است: حجم این پیشرانه تنها 1.6 لیتر است. جزئیات مربوط به این مورد کم هستند اما پیشرانههایی با این حجم معمولاً 4 سیلندر دارند و گفتهشده که از دل این قلب آهنین 400 اسب بخار قدرت بیرون خواهد آمد.
اصول کلی و مشابهی که ما در طراحی پیشرانههای رگرا و آگرا بکار بردهایم میتواند در این پیشرانههای کوچک نیز استفاده شود. با کوچک کردن منفذ و افزایش طول کورس پیستون، ما قادریم تا تلفات گرمایی پیشرانه را کاهش دهیم. همچنین از پیستونهای فورج کاری شده و سوپاپهای با کیفیت بالا استفاده میکنیم که کارایی پیشرانه را تا حد ممکن بالا میبرد.
کریستین به این نکته هم اشاره میکند که "کونیگزگ بالاترین خروجی مخصوص پیشرانه در جهان را در One:1 دارد” که 1364 اسب بخار قدرت تولید میکند. در سیستم متریک این قدرت از یک مگاوات بیشتر است و این قدرت عظیم تنها از پیشرانهای 5 لیتری به دست میآید و با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید که به ازای هر لیتر حجم پیشرانه، 273 اسب بخار قدرت تولید میشود. حال همین نسبت را اگر در پیشرانهی 1.6 لیتری بکار ببرید به قدرت 436 اسب بخاری میرسید.
اما اینکه پیشرانهی کونیگزگ در کجا بکار خواهد رفت یک مسئلهی دیگر است. انتظار نداشته باشید که این پیشرانه را در سوپرکاری کوچک ببینید. کونیگزگ احتمالاً کمپانی دیگری را خواهد یافت تا این تکنولوژی را خریداری کند و در تیراژ بالا تولید نماید. این کمپانی اخیراً امتیاز تکنولوژی پیشرانهی دیگر خود را به خودروساز چینی کوروس داده و همین راهکار را میتواند برای این پیشرانهی جدید نیز بکار گیرد.
منبع: carscoops