کد خبر: ۶۶۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
تعداد بازدید: ۶۲۷
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون غربالگری رایگان سرطانهای پستان، دهانه رحم و روده بزرگ در چهار شهر کشور بطور آزمایشی در حال اجرا است.
غربالگری رایگان سرطان در چهار شهر کشوربه گزارش خبرداغ به نقل از شفا آنلاین،دکتر علی مطلق روز پنجشنبه در حاشیه کنگره بین المللی سرطان بیمارستان رضوی مشهد افزود: برنامه غربالگری سرطان در شهرهای بافت، شهرضا، نقده و مراغه استانهای کرمان، اصفهان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی از اواخر پارسال آغاز شده و تا پایال امسال ادامه دارد.
وی ادامه داد: پس از اجرای آزمایشی این طرح به تدریج غربالگری این سرطانها در تمامی شهرهای کشور اجرا می شود.
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جمعیت هدف در این برنامه برای سرطان روده بزرگ افراد با سنین بین 50 تا 70 سال و برای سرطانهای پستان و دهانه رحم زنان بین 30 تا 70 سال با انجام معاینات بالینی و تستهای آزمایشگاهی بررسی می شوند.
وی افزود: غربالگری سرطانهای پستان، دهانه رحم و روده بزرگ در کشور بر اساس پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطانهایی که راههای تشخیص زودرس آنها وجود دارد صورت می گیرد.
دکتر مطلق ادامه داد: بیماران شناسایی شده مبتلا به سرطان در پی غربالگری برای ارائه درمانهای تخصصی به مراکز سطح دو و سه ارجاع داده می شوند.
وی همچنین گفت: سالانه 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور گزارش می شود زیرا این بیماری در ایران و همه جهان در حال افزایش است که مهمترین علت آن در کشور افزایش امید به زندگی و سن جمعیت است.
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این وزارتخانه در طول سه سال گذشته برنامه های مختلفی برای کنترل و مقابله با سرطان در سه سطح پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان در حال اجرا دارد.
وی ارتقا آگاهی عمومی نسبت به سرطان با برگزاری پویشهای ملی و منطقه ای، کنترل عوامل خطر در بروز سرطانهای مختلف با اقداماتی مانند افزایش مالیات بر فروش سیگار و کنترل آلودگی هوا را از جمله اقدامات در حال اجرای پیشگیری از سرطان برشمرد.
مطلق ادامه داد: کنترل عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر که در بروز سرطان نقش دارند مانند چاقی، کم تحرکی، پیگیری برنامه های حمایتی و کاهش هزینه های دارو و درمان بیماران مبتلا به سرطان نیز در همین راستا دنبال می شود.
وی گفت: در وزارت بهداشت پیشنویس سندی تدوین که در آن وظایف ارگانهای مختلف برای پیشگیری از انواع سرطانها مشخص شده است.
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: 50 درصد سرطانها درمان پذیر هستند، تداوم عمر مبتلایان به سرطان بستگی به چگونگی سه روش اصلی درمان شامل جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی دارد.
وی ادامه داد: نقش جراحی در این خصوص 50 درصد، نقش رادیوتراپی 40 درصد و نقش شیمی درمانی 10 درصد شناخته شده است.
دکتر مطلق گفت: هم اکنون به لحاظ جراحی و شیمی درمانی در ایران مشکلی نداریم و تنگناها و کمبودها در زمینه رادیوتراپی مطرح است.
وی افزود: 75 دستگاه رادیوتراپی در سطح کشور دایر و راه اندازی 10 دستگاه دیگر در حال انجام است.
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:
بر اساس شاخصهای کلی به ازا هر 500 بیمار مبتلا به سرطان باید یک دستگاه رادیوتراپی وجود داشته باشد.
نخستین کنگره بین المللی سرطان بیمارستان رضوی مشهد با حضور 500 پزشک متخصص از داخل و خارج کشور تا فردا ادامه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: