موسویان گفت: افزون بر خریداران، فروشندگان خودرو نیز از انتشار این اوراق منتفع می شوند.
وی
اضافه کرد: موضوع دیگر این است که قیمت خودروهای داخلی هر روز در بازار
آزاد بسته به عوامل مختلف نوسان دارد؛ به طوری که گاهی بهای یک خودرو از
قیمت کارخانه بالاتر و نرخ خودرو دیگر از نرخ کارخانه ای پایین تر است.
دبیر
کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تعیین قیمت ها از سوی شورای
رقابت صورت می گیرد و خودرو نیز مانند هر کالای دیگری روزانه دستخوش تغییر
قیمتی در بازار می شود. به این ترتیب افزون بر مسائل شرعی، از لحاظ اقتصادی
نیز انتشار اوراق سلف خودرو و همچنین معاملات ثانویه این اوراق در طول عمر
این معاملات، منطقی و جذاب است.
به گزارش ایرنا، پیش از این «بهرام
شهریاری» عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو، گفته بود: اکنون بخشی از
بازار خودرو ایران را خودروهای خارجی به دست آورده اند و در شرایط کنونی،
انتشار اوراق سلف خودرو شاید اثری مستقیم بر روند قیمت ها نداشته باشد اما
به گردش سرمایه در صنعت خودرو کمک می کند.
وی اضافه کرد: انتشار اوراق
سلف خودرو در بورس کالا می تواند برای خریداران و خودروسازان مفید و جذاب
باشد، زیرا خودروسازان می توانند با این روش تامین مالی کرده و خریداران
نیز افزون بر دریافت سود مشخص در تولید نیز مشارکت خواهند داشت.
وزارت
صنعت، معدن و تجارت برنامه تولید خودرو در سال 1394 را دستیابی به یک
میلیون و 400 هزار دستگاه هدفگذاری کرد و بر پایه آمارهای منتشر شده، تولید
انواع خودرو داخلی در 11 ماهه پارسال (منتهی به بهمن ماه) برابر با 878
هزار و 644 دستگاه بود.
بر پایه هدفگذاری کمی برنامه راهبردی وزارت
صنعت، معدن و تجارت در سال 1396 بالغ بر یک میلیون و 750 هزار دستگاه خودرو
سبک (سواری و وانت) باید تولید شود که این رقم در افق چشم انداز 1404
دستیابی به سه میلیون دستگاه مورد انتظار است که یک سوم آن باید راهی
بازارهای صادراتی شود.