پس از 7 سال حضور در بازار، دومین نسل کادیلاک SRX با برادر تماماً جدید خود یعنی XT5 جایگزین شده است. علاوه بر نام جدید، این کراس اوور میدسایز زبان طراحی جدید، شاسی سبکتر و قوای محرکهی بهبود یافته را به نمایش میگذارد. پس از تستهای مربوط به پیست این خودرو، ما چند روزی پشت فرمان تاپترین تریم این خودرو سپری کردیم تا ببینیم که چند مرده حلاج است.
در حالت اسپورت (چهارچرخ محرک)، کادیلاک XT5 2017 میتواند تست فیگور اِیت را در زمان 27.1 ثانیه و شتاب جانبی متوسط 0.65 جی به پایان رساند که در مقایسه با زمان 27.5 ثانیهای و شتاب جانبی 0.60 جی مدل قبلی دیفرانسیل جلو، بهبود خوبی محسوب میشود. هر دو خودرو شتاب جانبی متوسط 0.82 را بر جای میگذارند.
نسل جدید در حالت اسپورت سریعتر است زیرا بهتر میتواند پیچها را طی کند. خیلی بهتر نه، اما بهتر.
دومین نسل SRX مخلوطی از پلتفرم اپسیلون 2 و تتای جنرال موتورز را دارد؛ اما نسل جدید روی شاسی جدید C1XX سوار شده است. شاسی جدید از معماری جدید E2XX این خودروساز مشتق شده که آن هم جایگزین اپسیلون 2 شده است. نه تنها جنرال موتورز ادعا میکند که XT5 126 کیلوگرم سبکتر از SRX با تمامی تجهیزات است بلکه این مدل جدید از برخی رقبای نامدار خود نیز وزن کمتری دارد. این خودرو 45 کیلوگرم سبکتر از آئودی Q5 است و همچنین بیش از 294 کیلوگرم سبکوزنتر از مرسدس بنز GLE میباشد.
با وجود وزن کمتر، XT5 از فاصلهی بیشتری بین محورها برخوردار است. این خودرو از فاصلهی 285 سانتیمتری بین محورها برخوردار است که نسبت به فاصلهی 280 سانتی مدل قبلی افزایش نشان میدهد. علیرغم طول و پهنای کمتر نسل جدید، ابعاد افزایشیافتهی بین چرخها فضای داخل کابین XT5 را جادارتر از SRX کردهاند. بیشترین این افزایش به فضای پاها مربوط میشود. صندلیهای عقب نیز به منظور افزایش راحتی سرنشینان، بیش از قبل حرکت میکنند.
نمای ظاهری خودرو با رنگ مشکی متالیک توسط صندلیهای چرمی زیبا تکمیلشدهاند. ویژگیهای لوکس استاندارد تریم پلاتینیوم دربردارندهی صندلیهای جلوی سرد و گرم شونده، صندلیهای با حرکت در 8 جهت به همراه حافظه و صندلیهای عقب و غربیلک فرمان گرم شونده است.
سیستم اطلاعات سرگرمی CUE نیز از صفحهنمایش 8 اینچی لمسی و رنگی استفاده میکند که سیستم ناوبری را هم به همراه دارد. همچنین سیستم صوتی Bose با 14 بلندگو، رادیو XM، اپل کارپلی و سیستم آن استار با اینترنت 4G LTE از دیگر ویژگیهای سیستم اطلاعات سرگرمی هستند. از دیگر تجهیزات لوکس خودرو میتوان به فرمان تلسکوپی و جمع شونده، تهویهی هوای سه ناحیهای، شارژ بیسیم، هدآپ دیسپلی و غیره اشاره کرد.
در خارج خودرو میتوان چراغهای LED هوشمند با نوارهای روشنایی روز، سقف پانورامیک، درب عقب برقی و رینگهای 20 اینچی 12 پره را مشاهده نمود.
مدلهای پلاتینیوم با طیف کاملی از تکنولوژیهای ایمنی فعال عرضه میشوند که ازجملهی آنها میتوان هشدار برخورد جلو، تشخیص عابران پیاده، نشاندهندهی فاصله با خودروی جلویی، ترمز اضطراری خودکار، هشدار نقاط کور کناری و هشدار تغییر لاین، هشدار خروج از خط، دوربین دید عقب، دید اطراف، دستیار پارک جلو و عقب و هشدار ترافیک عقب اشاره کرد.
و البته صندلی هشدار ایمنی جنرال موتورز را فراموش نکنید که در مواجهی خودرو با مشکل و مانع بهصورت خودکار میلرزد. این لرزش در هماهنگی با فلاشرها و پس از هشدارهای صوتی عمل میکند. این زمانی است که سرنشینان از مهارتهای کم رانندگی شما آگاه نیستند. باید خاطرنشان ساخت که تکنولوژیهای ایمنی فعالی XT5 در مقایسه با خودروهایی نظیر شورلت اکونکس و جی ام سی ترین از حساسیت و فعالیت کمتری برخوردار است.
قیمت پایه: 63495 دلار
قیمت در هنگام تست: 63845 دلار
مشخصات کلی خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ محرک،5 سرنشینه،4 درب شاسی بلند
پیشرانه: 3.6 لیتری/310 اسب بخار قدرت/367 نیوتن متر گشتاور/6 سیلندر 24 سوپاپ
گیربکس: 8 سرعته ی اتوماتیک
وزن خالص: 1965 کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع: 4.81/1.90/1.67 متر
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 6.5 ثانیه
مسافت 400 متر: 15.1 ثانیه با سرعت 149 کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی: 0.82 جی (متوسط)
مصرف سوخت (شهر/بزرگراه/ترکیبی): 13.06/9.04/11.2 لیتر در هر صد کیلومتر