کد خبر: ۶۶۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
تعداد بازدید: ۶۲۶
سید عباس صالحی بر رعایت مساوات در استفاده از مناطق پر تردد و در دسترس شهر آفتاب برای تمامی ناشران و غرفه‌ها تاکید کرد.
صالحی :علل افت فروش تعدادی از غرفه‌های نمایشگاه/ عدالت در جانمایی‌ها رعایت می‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، سیدعباس صالحی (رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) ، با مثبت ارزیابی کردن تعداد بازدیدکنندگان و فروش این دوره از نمایشگاه گفت: هم تعداد زیاد و تراکم بالای بازدیدکنندگان به ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه و هم تعداد تراکنش‌ها و مبالغ جابه‌جا شده توسط آن‌ها نشان از فضایی امیدبخش در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارد، این اعداد و ارقام نشان می‌دهد خوشبختانه نه تنها افت بازدیدکننده و فروش نداشته‌ایم بلکه هر دوی این فاکتور‌های مهم رشد داشته‌اند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: در واقع می‌توان گفت شرایط کلی این دوره که با تغییر محل برگزاری نمایشگاه همراه بوده به نوعی ناظر به بهتر شدن اوضاع و شرایط ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب است. البته به دلیل اینکه این اولین تجربهٔ شهرآفتاب برای میزبانی یک نمایشگاه، آن هم نمایشگاه کتاب است مشکلات پراکنده‌ای وجود دارد که یا طی روزهای گذشته از نمایشگاه حل شده‌اند یا برای سال‌های آتی مرتفع خواهند شد.  

علل افت فروش تعدادی از ناشران در نمایشگاه بیست و نهم

رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سپس در پاسخ به این مسئله که با وجود مشهود بودن تعداد بالای بازدیدکنندگان و آمارهایی که اعداد مرتبط با تراکنش‌ها نشان می‌دهد تعدادی از ناشران در بخش‌های مختلف از افت قابل توجه میزان فروش خود گلایه دارند اظهار داشت: درست است که شواهد و آمارهایی نشان از بالا رفتن میزان فروش می‌دهد اما ممکن است برخی ناشران و غرفه‌ها به دلایل مختلف با افت میزان فروش مواجه شده باشند. خود من به غرفه‌هایی از تمامی بخش‌های نمایشگاه (عمومی، کودک، دانشگاهی، آموزشی و بین الملل) سر زدم و یکی از سوالات اصلی که با ناشران مطرح می‌کردم چگونگی وضعیت فروششان بود. بیشتر ناشران یا افزایش فروش داشته‌اند یا دست کم‌‌ همان میزان فروش سال قبل را به دست آورده‌اند، اگر هم کاهش میزان فروش بوده گویا مبلغ چندان قابل توجهی نیست.

صالحی ادامه داد: اگر هم موارد کاهش نسبتا قابل تامل بوده دلایل مختلفی دارد. به عنوان مثال احتمالا تغییر موقعیت مکانی که باعث شده مخاطبان نتوانند غرفهٔ مذکور را به راحتی پیدا کنند یا قبل از رسیدن به آن خرید خود را کرده و یا بودجه در نظر گرفته شده برای کتابشان تمام شده، در کنار تغییر و کاهش احتمالی متراژ غرفه از نظر عرض و طول می‌تواند بر میزان فروش غرفه‌های مذکور اثر منفی گذاشته و شاهد کاهش فروش در این غرفه‌ها باشیم.

عدالت در جانمایی برای تمام ناشران و غرفه‌ها لحاظ می‌شود

او البته مسائل ناشی از چگونگی جانمایی ناشران را تنها مختص به شهر آفتاب ندانست و یادآور شد: در مصلی هم بحث‌های مرتبط با چگونگی جانمایی ناشران مطرح بود و به همین دلیل و برای رعایت عدالت غرفه‌های ناشران در نمایشگاه‌های دوره‌های مختلف جایگاه ثابتی نداشتند. این تغییرات در جانمایی و رعایت مساوات از مناطق پر تردد و در دسترس حتما در شهر آفتاب هم مد نظر خواهد بود.

رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اضافه کرد: البته تصور خود ما این بود که بخش اصلی و عمدهٔ ورود بازدیدکنندگان از سمت میدان فرهنگ خواهد بود که اینگونه نشد و معمولا این روز‌ها بیشتر مردم از انتهای سالن ناشران عمومی بازدید خود را آغاز می‌کنند. همچنین در روزهای اول نمایشگاه ون‌ها یا دیگر وسایل حمل و نقل داخلی شهر آفتاب بازدیدکنندگان را در ابتدای مسیر پیاده می‌کرد و‌‌ همان طور که اشاره شد آن‌ها تا رسیدن به برخی غرفه‌ها یا خرید خود را کرده بودند یا قدرت خریدشان محدود می‌شد، در ‌‌نهایت با گردش وسایل نقلیه داخلی شهر آفتاب دسترسی به تمامی بخش‌ها راحت‌تر شد.

برآیند کلی شرایط ناشران مثبت است

صالحی در پایان مجدد تاکید کرد: متغیرهای روشن تعداد تراکنش و میزان بازدیدکنندگان که برای تمامی بخش‌ها به صورت مجزا جمع آوری می‌شود نهایتا هم مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا اگر نیاز بود آسیب‌شناسی شوند. اما برآورد کلی و برآیند تمام جوانب شرایط را مثبت و مناسب نشان می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: