کد خبر: ۶۶۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
تعداد بازدید: ۷۵۴
روانشناسان ورزشی معتقدند: انجام دادن فعالیت بدنی و ورزش ساده ترین ابزاری است که استرس را کاهش و به حفظ و تامین آرامش فرد کمک می کند.
پیشگیری و درمان با طب ورزشیساده ترین روش برای کنترل استرس/ ورزش های موثر در کاهش استرساز آنجاییکه موقعیت های استرس زا  و اضطراب آور بخش جدا نشدنی زندگی متراکم و به اصطلاح مدرن شهری و امروزی به شمار می روند، نمی توان آنها را به طور کامل از زندگی خود حذف کرد. بنابراین باید برای نخستین گام  در راه کاهش و مدیریت استرس به پذیرش آنها به عنوان واقعیت هایی تاثیر گذار پرداخت.
دکتر مجید چهارده چریک مسئول کمیته روانشناسی ورزشی هیأت پزشکی ورزشی استان فارس در خصوص تاثیر ورزش بر کنترل استرس اظهار داشت: ورزش در کنار امکان ایجاد ظرفیت ها و قابلیتهای جسمی ظاهری و حرکت پذیری همواره به عنوان یک عامل مهم و موثر در تنظیم فعالیتهای درون ارگانیسم و متابولیسم بدن شناخته می شود. انجام فعالیتهای بدنی و آنچه که به طور کلی ورزش نامیده می شود  یک رفتار مفرح و لذت‌بخش بوده و نشاط، شادابی و بهبود روحیه فرد را به همراه دارد. رفتارهای مفرح و به ویژه بازی ها و تفریحات توام با درگیری عضلانی، بدن را در انجام وظایف خود از جمله ایمنی و مقابله با بیماری ها تقویت کرده و به تامین و حفظ سلامتی کمک می کند.
وی ادامه داد: توجه و گرایش به انجام فعالیت بدنی و ورزش از جمله ساده ترین ابزاری است که می تواند استرس را کاهش و به حفظ و تامین آرامش فرد کمک نماید. البته  ورزش به خودی خود مشکلات ما (عامل استرس زا) را حل نمی کند اما به دلیل فعل و انفعالاتی که در بدن ایجاد می کند، می تواند تحمل شرایط سخت و فشارهای روحی را آسان تر کرده (آستانه روانی را افزایش داده) و کمک کند تا تصمیمات منطقی تری بگیریم.
تحقیقات نشان می دهد که ورزشکاران در بسیاری از موارد مشکلات روانی کمتری نسبت به سایر افراد داشته  و می توانند رفتارهای مناسب تری در مقابله با استرس به نمایش بگذارند. همچنین  افسردگی، نا امیدی و بی‌انگیزگی کمتری در این افراد مشاهده می شود. برخی مطالعات نشان می دهند افرادی که به طور منظم و مداوم ورزش می کنند ، در اکثر اوقات و در شرایط سخت تصمیمات بهتری می گیرند و قادرند فشارهای روحی خود را آسان تر کنترل کنند و بر اوضاع مسلط شوند.
برخی یافته ها حاکی از آن است که انجام طولانی مدت فعالیتهای بدنی و ورزشی ، می تواند در کاهش سطح هورمون کورتیزول و بهبود علایم استرس تاثیر بسزایی داشته باشد. هورمون کورتیزول در پاسخ به استرس و از غدد فوق کلیوی ترشح می شود. همچنین انجام فعالیتهای استقامتی با شدت بالا تاثیر بیشتری در کنترل استرس داشته است.
ورزش های موثر در کاهش استرس
بهتر است برای کاهش استرس و فشارهای روانی ناشی از روشها و شرایط جدید زندگی، ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانیم . سعی کنیم ورزشی را انجام دهیم که برایمان  لذت بخش است. اگر از انجام یک ورزش لذت نمی بریم خود را مجبور به انجام آن نکنیم. انجام اجباری ورزشی که دوست نداریم، سبب کاهش خلق  مثبت و بی حوصلگی شده و ممکن است خود منبع جدیدی از استرس در ما به وجود آورد.
هر ورزشی که بیشتر تمایل به انجام آن دارید را انتخاب کنید و برای بهره مندی از تمامی فواید ورزش بهتر است که به صورت مستمر انجام دهید.فقط دقت کنید پرداختن به ورزش های غیر رقابتی اثرات مفیدتری در کاهش علایم استرس دارد. اضطراب برنده شدن (یا نگرانی از بازنده شدن و تبعات آن) را به استرس های خود اضافه نکنیم.
باوجودیکه ورزشی که خودتان تمایل به انجام دادن آن  دارید،در درمان استرس شما مفید است،اما در این قسمت ورزش های مفیدی که  در کاهش استرس موثر هستند را مورد بررسی قرار داده ایم.
-تمرینات اینتروال باعث کاهش استرس می شود
تمرینات اینتروال مشتمل بر تمرینات سبک یا سنگین همراه با استراحت یا دوره‌های آرام‌سازی است. این تمرین برای تسکین استرس عالی است چون ضربان قلب را بالا نگه داشته و شما را وادار به حرکت‌های متوالی و سریع می‌کند و راهی فوق‌العاده برای  مشغول کردن ذهن البته به طور موقت است!
یک نکته خیلی خوب در مورد تمرینات اینتروال این است که شما مجبور نیستید یک یا دوساعت در باشگاه وقت صرف کنید. یک تمرین متوسط، ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و وقت زیادی برای کارهای دیگر باقی می‌گذارد. طبق مقاله‌ای در AskMen، تمرینات شدید و با قدرت، به شما در غلبه بر ناکامی و پرخاشگری کمک کرده و این در درازمدت به‌نفع سلامت شماست.
- ورزش بوکس، راهی عالی برای تسکین استرس 
اگر می‌خواهید تمدد اعصاب کنید و خشم فروخورده‌تان را خالی کنید، دستکش‌های بوکس  به‌دست کنید و کیسه بوکس را با مشت‌های‌تان له کنید!  بوکس، راهی عالی برای تسکین استرس است زیرا ورزشی ستیزه‌جویانه است و به شما اجازه می‌دهد احساسات قوی و حتی منفی را به احساسات مثبت تبدیل کنید.  شما با بوکس، این‌کار را به سالم‌ترین شیوه ممکن انجام می‌دهید. اگر برای مبارزه آماده هستید، با یک دوست مسابقه بدهید. مسابقه مشت زنی، راهی مفرح برای انجام یک تمرین عادی در ترازی متفاوت است.
-تمرینات یوگا باعث آرام کردن ذهن میشود 
به ‌رغم باور عمومی، یوگا تنها برای خانم‌ها نیست. آقایان هم می‌توانند از تاثیرات آرام‌بخش یوگا به‌عنوان یک ورزش،  استفاده کنند. یوگا در چربی‌سوزی و قوی کردن بدن، فوق‌العاده است، انعطاف‌پذیری را بیشتر کرده و وضعیت بدن را اصلاح می‌کند. 
یوگا به‎علت قابلیت آرام کردن روح و تقویت تمرکز، مشهور است. این تمرین، به شما اجازه می‌دهد قدمی به عقب برداشته و به هر موقعیتی از زاویه‌ای متفاوت نگاه کنید. این به شما کمک می‌کند تصویر بزرگ‌تری را دیده و دوباره تمرکز کنید. وقتی شفاف‌تر فکر کنید، خواهید توانست تصمیمات بهتری بگیرید و در حل مشکلات کارآمدتر باشید.
-تنیس برای کاهش استرس عالی است
ورزش تنیس اضطراب را کاهش می‌دهد و اعصاب خسته و فرسوده را آرام می‌کند. تنیس یک ورزش هوازی است که هورمون استرس را تنظیم کرده و ترشح اندروفین را در مغز تشدید می‌نماید. اندروفین که به آن هورمون شادی هم می‌گویند، هورمونی است که خلق و خو را کنترل می‌کند. زدن توپ از پس و پیش، بسیار خوشایند است و موجب افزایش تاثیرات روان‌درمانگر تنیس می‌شود. حتی بهتر از این‌ها، تنیس قلب را سالم نگه داشته و پاها را قوی و محکم می‌کند!
-وزنه برداری به کاهش استرس کمک می کند
بیشتر بدنسازها موافقند که وزنه زدن، تمرینی موثر برای تبدیل انرژی منفی به مثبت است! مطالعات نشان می‌دهد که وزنه زدن با ترشح اندروفین‌های بیشتر در مغز، به تقویت روحیه کمک می‌کند. حتی بهتر، وزنه زدن، ناخوشی‌های مربوط به مفاصل را کاهش می‌دهد، عضلات را قوی نگه می‌دارد و قلب را هم تقویت می‌کند!
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: