کد خبر: ۶۵۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
تعداد بازدید: ۶۷۴
دكتر حسن روحانی رییس جمهوری گفت: فضای پسابرجام با كتاب و فرهنگ و تعمق به مقصد نهایی می رسد. تنها اقتصاد و سیاست هدف ما بعد از برجام نیست. فرهنگ در راس امور است.
روحانی: پسابرجام با فرهنگ به مقصد نهایی می رسد/ باید به مولفان امنیت وبه ناشران فضای رقابت آزاد بدهیم بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز 14 اردیبهشت در شهر آفتاب با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در حال برگزاری است. 
 
در این مراسم نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور فرهنگی، حسام‌الدین آشنا؛ مشاور فرهنگی‌ رئیس‌جمهور، محمد نهاوندیان؛ رئیس دفتر رئیس‌جمهور، علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقر قالیباف؛ شهردار تهران، سیدعباس صالحی؛ معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران، رضا صالحی امیری؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، احمد مسجدجامعی؛ عضو شورای شهر تهران و جمعی از مسئولان کشوری، ناشران و اهل رسانه حضور دارند. 

*جنتی: حضور بیش از 160 هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه
در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کتاب‌های عرضه شده در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران گفت: بیش از 160 هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه کتاب امسال وجود دارد که از آن میان 42 هزار عنوان کتاب به زبان عربی و 117 هزار عنوان کتاب به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و روسی است. سال گذشته نمایشگاه کتاب تهران میزبان عمان بود؛ امسال کشور روسیه مهمان ویژه نمایشگاه کتاب است و سال آتی کشور ایتالیا مهمان خواهد بود.

وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران موتور صنعت چاپ و نشر کشور است. این نمایشگاه بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور محسوب می‌شود و امیدوارم امسال پربارتر از همیشه برگزار شود. از ویژگی‌های نمایشگاه کتاب امسال می‌توان به انتقال مکان نمایشگاه اشاره کرد. کار بسیار دشورای که با کمک شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.

جنتی با اشاره به درخواست این وزارتخانه از شهرداری تهران در سال  گذشته برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در محلی مناسب، بیان کرد: شهرداری تهران امسال این نمایشگاه را از نظر تأسیساتی و زیربنایی آماده و به قول خود در این زمینه وفا کرد. انتقال نمایشگاه کتاب به مکان جدید کار آسانی نبود؛ اما با همکاری شهرداری تهران و همکاران ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق پیدا کرد. البته ممکن است مانند تمام کارهای جدید کاستی‌هایی نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: رویکرد بدیعی در نمایشگاه کتاب تهران وجود دارد و آن واگذاری امور برگزاری به تشکل‌های نشر است. از نظر بعد علمی و دعوت از اساتید نیز این نمایشگاه تقویت شد. در سال گذشته دو هزار و 400 ناشر داخلی و 304 ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت حضور ناشران و کتاب‌های خارجی اظهار داشت: متاسفانه گاهی به دلیل آنکه برخی با کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آشنا نیستند، سخنانی می‌گویند. این طور نیست که هر کتاب خارجی در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شده باشد؛ بلکه این کتاب‌ها از نظر محتوایی مورد نظارت‌ و ارزیابی قرار گرفته‌اند.

*قالیباف: یکی از اصلی‌ترین راهبردهای نظام اسلامی، توجه به کتاب و کتابت است
محمدباقر قالیباف شهردار تهران بعد از عرض خیر مقدم به مهمانان، اصحاب فرهنگ و مسئولان دولتی گفت: برای من و همکارانم افتخار بزرگی است که یک مجموعه اقتصادی را با یک کار بزرگ فرهنگی افتتاح کردیم. بدون شک فرهنگ مهم‌ترین ابزار و عنصر است و وجه تمایز تمدن اسلامی با سایر تمدن‌ها در همین برهه است که آنها بیشتر با استعمار تمدن خود را توسعه می‌دهند و تمدن اسلامی و انقلاب آن، بیشتر مبتنی بر فرهنگ کتاب و کتابت است و از این رو یکی از اصلی‌ترین راهبردهای نظام اسلامی، توجه به کتاب و کتابت است. البته باید اذعان کنیم که نتوانستیم آن چنان که باید و شاید به آن بپردازیم. 

قالیباف در ادامه اظهار داشت: این حاکی از آن است که مطالعه در دنیا سیر صعودی خود را طی می‌کند؛ بنابراین شهرداری تهران در مورد زیرساخت‌های این عرصه خود را مکلف می‌داند. شهرداری 300 کتابخانه «یاد یار مهربان» احداث کرده و همچنین در تپه‌های عباس‌آباد باغ کتابی احداث شده با 65 هزار مترمربع که یکی از بهترین مجموعه‌های فرهنگی به حساب می‌آید.

وی در خصوص نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب عنوان کرد: برگزاری این نمایشگاه یکی از مسائل چالش‌برانگیز کشورمان بود. در جهت انتقال نمایشگاه، تصمیم بر آن شد که نمایشگاه کتاب به خارج اما نزدیک شهر منتقل شود. با راه‌اندازی متروی شهر آفتاب، معضل آلودگی هوا که یکی از چالش‌های ما بود تا حدودی مرتفع می‌شود.

شهردار تهران تصریح کرد: توافقنامه‌ای بین شهرداری تهران، وزارت ارشاد امضا می‌شود که در پنج سال آینده وجهی بابت برگزاری نمایشگاه از ناشران گرفته نشود و با این کار به اقتصاد نشر کمک کنیم. 

*ابراز امیدواری نماینده رئیس‌جمهور روسیه از پیشرفت روابط ناشران و نویسندگان روسیه و ایران
در ادامه مراسم نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور فرهنگی، در جایگاه حضور پیدا کرد و گفت: حضور در کنار رئیس جمهور ایران، وزیر ارشاد اسلامی، شهردار تهران و همه حضار گرامی برای من افتخار بزرگی است. 

وی در ادامه گفت: حضور پوتین در ایران برگ جدیدی را در روابط ایران و روسیه گشود. روابط ما در عرصه‌های مختلف در حال گسترش است. حوادث چند دهه اخیر ایران نشان داد که تحریم نمی‌تواند ملت ایران را از راهی که پیش گرفته متوقف کند. ما به خوبی می‌دانیم که زبان فارسی برای ایران نقش مهمی دارد و برای جهانیان هم شعر کلاسیک فارسی حقایقی را فاش کرده که بسیار غنی است.

نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور فرهنگی تصریح کرد: واقعه خیلی مهمی که در سال گذشته اتفاق افتاد، حضور ایران در نمایشگاه کتاب روسیه بود که با این کار آثار خود را عرضه کردند. امروز خیلی ار نویسندگان روسی به ایران آمدند. امروز نماینده ادبیات روسیه و رئیس دانشگاه ادبیات مسکو در این مراسم حضور دارد. امیدوارم که بعد از برگزاری نمایشگاه روابط متقابل ناشران و نویسندگان روسیه و ایران بیش از اندازه رشد کند و همواره شکوفایی را برای ایرانیان آرزومندم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: