کد خبر: ۶۵۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
تعداد بازدید: ۷۰۴
دکتر مونسان با موضوع گردشگری میهمان این هفته برنامه رواق تماشا در رادیو گفت وگو بود.

به گزارش خبرداغ به نقل از روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش٫ دکتر مونسان شامگاه 12 اردیبهشت از ساعت 22 میهمان برنامه رواق تماشای رادیو گفت وگو بود. این برنامه با موضوع گردشگری ومیراث فرهنگی به طرح وبررسی عملکرد مناطق گردشگری کشور می پردازد.

منطقه آزاد کیش از مناطقی است که همواره برای مردم کشورمان جذاب بوده است.نوروز 95 کیش چطور بود؟

کیش یکی از جزایر ویژه دنیا محسوب می شود وهمه دنیادیگان به این موضوع اذعان دارند. کیش دربین شهرهای ساحلی دنیا بی نظیر است وگردشگران خارجی که با موضوعات مختلف به کیش سفرکرده اند کیش را جزیره ای

دردولت جدید اقدامات وسیعی در بخش های زیرساختی٫ امورشهری٫ گردشگری و... انجام شده که کیش به جایگاه واقعی خود برسد.

به نظر می رسد که نتایج زحمات شبانه روزی همکمارانمان را دردو سال ونیم گذشته در نوروز امسال گرفتیم.

علاوه برهتل ها حجم زیادی از آپارتمانهای خصوصی هم دربحث اسکان درنوروز فعال شدند. بالای 95 درصد رضایتمندی براساس ارزیابی هرساله که توسط یکی از دانشگاهها انجام می شود داشتیم.

ما وهمکارانمان هم از این سطح رضایتمندی ن پر از انرژی شدیم وتلاش می کنیم درسال جدید به استانداردهای بین المللی برسیم.

جمعیت کیش چقدر است؟

جزیره کیش دارای 27 هزار نفر جمعیت است.

دانشگاههایی که درسالهای اخیر درکیش راه اندازی شده اند تاثیری درگردشگری کیش داشته اند؟

براساس سند بالادستی طرح جامع کیش یکی ازموضوعاتی که به جد پیگیری می کنیم این است که کیش باید مرکز علم وهنر کشور باشد به همین دلیل پروژه های متعددی را انجام داده ایم.

کلنگ بزرگترین پروژه فرهنگی کشورامسال درکیش به زمین می خورد ودارای بخش های مورد نیاز فرهنگ وهنر است.

ما حدود 9هزار و500 دانشجو داریم که بخش زیادی از این تعداد درمقاطع کارشناسی ارشد ودکتری تحصیل می کنند و تردد این دانشجویان وخانواده هایشان دررونق گردشگری موثر است.

آمارها درنوروز 95 از حضور چه تعداد گردشگر درجزیره کیش خبر می دهند؟

درنوروز امسال حدود 240 هزار نفر به کیش سفر کردند که 8 برابر جمعیت کیش بود و درهیچ یک از شهرهای کشور میزبانی ازجمعیتی معادل  8 برابرساکنان آن شهر سابقه ندارد. فراهم کردن امکانات رفاهی٫ اقامتی ٫ خدماتی  ٫ پیش بینی وتهیه ارزاق عمومی و تامین امنیت عمومی برای این حجم از گردشگران کار دشواری است همچنین جزیره کیش به شبکه آب وبرق کشور متصل نیست وتامین انرژی وآب نیز از دیگر مواردی است که باید برای آن برنامه ریزی شود. به همین منظور از سه ماه پیش از نوروز جلسات ما آغاز می شود تا با برنامه ریزی منسجم به استقبال گردشگران نوروزی برویم.

جناب دکتر مونسان همانطور که اشاره کردید آب وبرق کیش به شبکه سراسری وصل نیست پس به لحاظ قیمت تمام شده بالاتر است درخصوص زیر ساخت های آب وبرق درکیش توضیح می دهید به چه صورت است؟

جزیره کیش همانطور که گفتم به شبکه سراسری آب وبرق کشور متصل نیست . نیروگاهی که از گذشته درکیش آب وبرق جزیره را تامین می کرد حدود 150 مگاوات برق تولید می کرد که به بدلیل عدم افزایش ظرفیت درطول سالهای گذشته تقریبا به نقطه سربه سر درتولید ومصرف رسیده بود. البته یکی از مشکلات جزیره کیش اختلاف فاحش کمینه و بیشینه مصرف است. ما درزمستان درکیش شاهد افت شدید مصرف هستیم ودرتابستان بدلیل گرمای هوا مصرف آب وبرق افزایش چشمگیری می یابد.این موضوع باعث قطع مکرر برق درتابستان می شد که مشکلات زیادی برای ساکنان وهتل ها درپی داشت. موفق شدیم ظرفیت این نیروگاه را تا 250 مگاوات افزایش دهیم . البته احداث نیروگاه دوم را هم درجنوب کیش آغاز کردیم که درحال حاضر این نیروگاه درفاز اول ٫ توان تولید 100 مگاوات برق و 20 هزار مترمکعب آب را داراست. این دو نیروگاه قرار است با اتصال به هم یک شبکه داخلی را ایجاد کنند ودرمواقع بروز مشکل از هم پشتیبانی کنند تا شاهد افزایش تولید وپایداری انرژی درکیش باشیم.

مسیرهای سفر به کیش خطوط هوایی ودریایی است دربخش هوایی نیازمند وجود یک فرودگاه مناسب هستیم که گویا برنامه هایی دراین زمینه داشته ودارید . دربخش دریایی اما درسال های گذشته علیرغم افزایش سفرهای دریایی امکانات تردد مناسبی برای گردشگران دریایی وجود نداشته است بفرمایید درزمینه توسعه زیرساخت های هوایی ودریایی کیش چه اقداماتی انجام داده اید ؟

دربخش حمل ونقل زیر ساخت های کیش هم نیاز به بهینه سازی داشتند وهم توسعه. دربخش هوایی٫ درعید 93 ترمینال فرودگاه کیش را از نظر معماری تغییر دادیم وبا برداشتن دیوارها وتغییر چشم انداز داخلی علاوه برافزایش جاذبه بصری توسعه فضاهای خدماتی را هم به همراه داشت. همچنین از دو باند موجود درفرودگاه کیش ٫ درحال تعویض رویه٫ ارتقاء سیستم روشنایی وتعریض  باند جنوبی هستیم که با اتمام این عملیات اولین باند استاندارد کشور برای هواپیماهای ایرباس 380 .درکیش آماده خدمات دهی می شود.

همچنین ترمینال جدید فرودگاه کیش به عنوان دومین فرودگاه بزرگ کشور پس از فرودگاه امام (ره) درکیش درحال ساخت است که تلاش می کنیم امسال به بهره برداری برسد.

براساس اطلاعاتی که ماداریم دردوسال گذشته شما موفق شدید پروازهایی به کشورهای اطراف برقرار کنید. دراین برنامه توسعه پروازها آیا نمی توان با برگزاری تورهای مشترک گردشگران را به کیش جذب کرد. مثلا درپروازهای آسیای شرقی به خاورمیانه مسافران یکی دورورز را هم درکیش اقامت کنند واز کیش به مقصد بعدی پرواز داشته باشند؟ وضعیت پروازهای ما با کشورهای همسایه چطور دراین زمینه کاری انجام شده است؟

درراستای ارتقاء تعداد گردشگران درکیش جذب توریست خارجی بخش قابل توجهی است که تلاش کردیم ارتباط پروازی را افزایش دهیم.  دراین زمینه موفق به برقراری پرواز درمسیرهای کیش با استانبول٫ نجف٫ بغداد وعمان هم شدیم  وشاهد رشد پروازها بودیم اما حفظ پایداری این پروازها کاری سخت ونیازمند زمان است . البته مسیر درست برای تحقق این موضوع همین است تا به نقطه پایداری برسیم. دربحث عمان موضوع توریست سلامت هدفگذاری ماست . به پشتوانه امکانات کامل و پشتوانه کادر تخصصی درمانی وپزشکی که دربیمارستان تخصصی وفوق تخصصی کیش ایجاد کرده ایم می توانیم درمنطقه خدمات خوبی به گردشگران سلامت بدهیم. 

فکر می کنید بتوانید ازکشورهای اطراف بخواهید در بسته های سفرشان مقصد کیش را هم قرار بدهند؟

دردوره پسابرجام این بحث قابل پیگیری است. بنابراین درتلاش هستیم اقداماتمان را افزایش دهیم از حوزه منطقه ای خارج شویم . با کاهش سن هواپیماها ناوگان هواپیمایی کیش دردست توسعه است .تاکنون 6 فروند هواپیمای جدید به این ناوگان ملحق شده که 4 فروند خریداری شده و2 فروند دراجاره ماست . همچنین درحال مذاکره برای خرید 6 فروند هواپیمای جدید هستیم. امکانات ما درگذشته قابلیت خدمات دهی درخطوط بین المللی را نداشت درحال حاضر هم باید درمرحله اول از این امکانات درخطوط داخلی بهره بگیریم وبا معرفی کیش وجذب علاقمندی شرکت های خارجی  درمسیرهای دیگر فعالیت خودرا آغاز کنیم.

آقای دکتر بحث دیگری که بسیار مورد سوال مخاطبان ماست امنیت پروازهاست شما درصحبت هایتان گفتید سن هواپیماها را کاهش داده اید . دراین خصوص توضیح می دهید؟

به لحاظ فنی سن کارکرد هواپیماهای ما بالا بود البته بازهم درهواپیمایی کیش وضعیت بهتری نسبت به دیگرشرکت ها بود. تامین قطعات همیشه خط قرمز ما درهواپیمایی کیش بوده وهست. درشرایط تحریم ها با مشکلات بسیار قطعات را تامین می کردیم واز نظر اعتبار نیز هیچ کمبودی برای این بخش نداشتیم.

پس آقای دکتر مردم مطمئن باشند که شرکت کیش ایر از امن ترین خطوط هوایی کشور است؟

درحال حاضر با خرید وبهره برداری ازهواپیماهای بهترو بزرگ تر علاوه برافزایش ظرفیت شاهد پروازهای ایمن تری هستیم.خرید هواپیمای A321   هم از جمله اقدامات ما دراین زمینه است تا مردم مطمئن باشند پروازهای هواپیمایی کیش درزمره امن ترین پروازهاست.

درحمل ونقل دریایی وضعیت چگونه است؟

دربخش حمل ونقل دریای بعد از انقلاب مسیرهای گردشگری دریایی نداشتیم برای راه اندازی این مسیر مفرح گردشگری تلاش کردیم با برگزاری تورهای تفریحی از این ظرفیت استفاده کنیم . اما خط ساحلی تفریحی نداشتیم. مذاکراتی برای خرید یک فروند کشتی کروز دریایی  با ظرفیت 500 مسافر و150 خودرو انجام شده است که با تاکید دبیر شورایعالی مناطق آزاد درمسیر کیش٫ قشم٫ چابهار گردشگران را جابجا کند وباعث فعالسازی گردشگری درآن مناطق هم بشود درآینده نزدیک درمسیر دبی هم تردد کند .

پس خبر خوب شما برای شنوندگان خرید کشتی کروز دریایی است؟

تلاشمان این است این کشتی کروز به جشنواره نوزدهم تابستان کیش برسد.

دربخش سرمایه گذاری دو وجه داریم سرمایه گذاران داخلی وسرمایه گذاران خارجی. دربخش سرمایه گذاران خارجی با توجه به تبلیغات سوء علیه کشورما ٫ باید جذابیتی برایشان ایجاد کنیم تا علاقمند به فعالیت درمنطقه آزاد کیش شوند بفرمایید چه اقداماتی درراستای حمایت ازسرمایه گذاران خارجی شده است ؟

مهمترین دستاورد ما دربخش سرمایه گذاری جذب 6500 میلیاردتومان است . جزیره کیش با وجود اینکه منطقه آزاد گردشگری است اما از نظر صنعت پیشتاز همه مناطق آزاد است حتی از مناطق آزاد صنعتی هم جلوتر است.درکیش صنایع های تک وغیر آلاینده با ارزش افزوده بالا فعالیت می کنند.

تاکنون 6 شهرک صنعتی ما تکمیل شده وعملیات ساخت شهرک صنعتی هفتم درحال اجراست.

تمرکز مدیریتی مهمترین مزیت مناطق آزاد است  وسازمان منطقه آزاد کیش مدیریت واحد این منطقه است وسرمایه گذاران می توانند به راحتی با مراجعه به سازمان مجوزهایشان را دریافت کنند.

معافیت های مالیاتی وگمرکی٫ عدم دریافت ویزا وسهولت تبادل ارز بین مناطق آزاد از مزیت های این مناطق برای سرمایه گذاران است. بروکراسی پایینی درسازمان منطقه آزاد کیش داریم که کمک می کند سرمایه گذاران با آرامش کامل درکیش فعالیت کنند. بارگذاری فرآیندها تحت وب از دیگر اقداماتی است که برای تسهیل وتسریع امور درحال اجرای آن هستیم تا سرمایه گذاران از هرنقطه بتوانند کارهایشان را بدون مراجعه پیگیری کنند. مثلا درحوزه شهرسازی صدور پروانه ساخت بربستر وب سوار شده است.

تلاش می کنیم دولت الکترونیک را به صورت واقعی درکیش اجرایی کنیم والگویی برای دیگر نقاط کشور باشیم. درحال حاضر هم  8 سامانه الکترونیکی فعال داریم .

سقف مدت اقامت برای خارجیان درکیش چند روز است؟

گردشگران یا سرمایه گذاران خارجی می توانند تا 14 روز بدون ویزا درکیش اقامت داشته باشند وپس از این مدت برای حداکثر6 ماه درخواست اقامت کنند.

ایا شرکت ها می توانند درکیش به ثبت برسند ودرسرزمین اصلی فعالیت کنند تا از معالیات معاف شوند ؟

اینگونه نیست ٫ قانونگذار پیش بینی این موضوع را کرده شرکت هایی شامل معافیت مالیاتی هستند که درکیش فعالیت کنند واسناد گردش مالی خودرا ارائه کنند وچنانچه درخارج از منطقه آزاد کیش فعالیتی داشته باشند شامل معافیت مالیاتی نمی شوند.

چه تدبیری برای سرمایه گذاران خارجی ومالکیت درکیش دارید؟

این نگرانی درست است ما درسرمایه گذاری خارجی دوبخش داریم مالکیت برزمین ومالکیت برسهام. دربیشتر کشورها محدودیت هایی برای مالکیت زمین توسط خارجی ها وجود دارد.اما درمناطق آزاد مثل کیش سرمایه گذاران خارجی می توانند مالکیت 100 درصد برشرکت داشته باشند. درحالیکه درامارات ودبی باید درصد زیادی از سهام خودرا به یک اماراتی بدهند. اما درکیش بعد از ثبت شرکت ایرانی می توانند صاحب اراضی شرکت ایرانی خود باشند.

دربحث سرمایه گذاری درزمینه های اقامتی وضعیت هتل های ما درکیش چگونه است ؟

ما الان درکیش 45 هتل داریم و 38 هتل هم دردست ساخت است. یکی از بخش های جدی ما درکیش گردشگری است . برای علاقمندان به سرمایه گذاری درساخت هتل زمین ومجوز با نرخ های پایین وحمایتی می دهیم تا انگیزه لازم برای سرمایه گذاران ایجاد شود.

جزیره کیش ومشهد مناطقی هستند که بسیار مورد توجه سرمایه گذاران برای ساخت هتل هستند.

درکیش درحال حاضر 12 هزار و500 تخت درهتل ها داریم .درتلاش هستیم این رقم به دوبرابر برسد زیرا درهدفگذاری کوتاه مدت خود پیش بینی شده این روند ادامه یابد . درطرح جامع جزیره کیش دیده شده آمارگردشگری سالیانه کیش از دو میلیون امروز به 6 میلیون افزایش یابد.

آیا جزیره کیش دارای طرح جامع است؟

جزیره کیش دارای طرح جامع است که درسال 84 تدوین شده وگردشگری یکی از بخش های این طرح است.

 برنامه ریزی هایی که ما دربخش گردشگری داریم دربلند مدت می توانیم اهداف را محقق کنیم؟ باتوجه به مدیریت های کوتاه مدت درمناطق آزاد و انجام برنامه ریزیها بصورت میان مدت ٫ آیا مدیران می توانند برنامه های قبلی را بازبینی کنند ویا ادامه دهند؟

طرح جامع یک برنامه بلند مدت وبراساس چشم انداز 1404 تهیه شده است. درنگاه مدیران پایبندی به اجرای آن مهم است. وتوسعه کیش درپی آن مطوبتر خواهد بود. همچنین مدیران عامل بعدی می توانند آن را ادامه دهند.

سال 92 پایش طرح جامع انجام شد. معمولا باید هر5 سال این پایش انجام شود .تلاش کردیم با اندازگیری انحرافات روند توسعه کیش به مسیر اصلی بازگردد.

دراطراف کیش جزایر مختلفی داریم که یکی از این جزایر هندورابی است . گویا سازمان منطقه آزاد کیش  برای این جزیره برنامه خاصی دارد. ممکن است دراین رابطه توضیح بدهید ؟

سازمان منطقه آزاد کیش شامل سه جزیره دیگر هم هست به نامهای هندورابی٫ فارور کوچک وفارور بزرگ.

درمورد جزیره کیش تلاش کردیم توسعه به صورت همه جانبه ویکنواخت درکیش اتفاق بیفتد.ساکنان وگردشگران می دانند توسعه کیش درگذشته فقط درشرق٫ شمال ومرکز بود.

اما با برنامه های اجراشده موفق به توسعه غرب جزیره هم شدیم. مسیر سه کیلومتری کلبه هور تا کشتی یونانی به منطقه بی نظیر گردشگری تبدیل شده است . خوشبختانه درکیش توسعه پایدار را تجربه کردیم.

جزیره هندورابی درحد فاصل 26 کیلومتری کیش قراردارد ودارای وسعتی معادل یک چهارم کیش است. توسعه این جزیره زیبا را از پایان سال 92 آغاز کردیم با راه اندازی هتل های چادری برای گردشگران ودر سال 93 با بازدید ریس جمهور توسعه هندورابی دردستور جدی کار قرار گرفت .

با همکاری مشاور آلمانی مطالعات طرح جامع هندورابی آغاز شد وبرای تسریع درامور براساس دستور رییس جمهور از مشاور خواستیم عملیات احداث فرودگاه وبندرگاه هندورابی را زودتر شروع کند.

فرودگاه این جزیره امسال آماده بهره برداری وقرار بود با پرواز دکتر روحانی افتتاح شود که بدلیل بدی آب وهوا میسر نشد.

بندرگاه هندورابی هم با یک حوضچه یک هکتاری درحال احداث است.

هندورابی جزیره آرامش وجزیره سبز خواهد بود. با حفظ مسایل زیست محیطی یک تم پارک بزرگ در آن احداث می شود.

توسعه این جزیره با کمترین مداخله در محیط زیست است. دراین جزیره آسفالت نداریم ٫ پستی وبلندی جاده ها حفظ شده  واز خودروهای غیر آلاینده استفاده می شود. تلاش شده مردم از طبیعت بکر آن لذت ببرند . جزیره کیش رویکرد گردشگری وتجارت دارد اما جزیره هندورابی تنها با رویکرد گردشگری توسعه می یابد.

جزیره هندورابی درحال حاضر داری 90 نفر جمعیت است. تورهای هندورابی داریم که بنابر استقبال گردشگران  افزایش یا کاهش می یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: