کد خبر: ۶۵۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
تعداد بازدید: ۶۶۰
دولت یازدهم در طول 2سال و نیم گذشته در عرصه سیاست خارجی و داخلی دستاوردهای مهمی داشت. در میان این دستاوردها اما برجام و برگزاری پرشور، موفق و قانونمند انتخابات هفتم اسفندماه برجستگی خاصی دارد.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین مجلس خبرگان رهبری اسفندماه پارسال با مشاركت گسترده مردم رقم خورد؛ حضور و مشاركتی كه می توان آن را نشانه بالا بودن میزان تعهد سیاسی مردم ایران و پذیرش مسوولیت فردی و اجتماعی آنان دانست. در واقع مردم با حضور گسترده در انتخابات، دیدگاه خود را درباره تصمیم های مهمی كه در كشور گرفته می شود ابراز كردند.
در كنار نتیجه انتخابات كه نمایانگر سلیقه های سیاسی مردم و رای اعتماد آنان به مسوولان نظام است، مشاركت بالای شهروندان در شكل دادن به حماسه سیاسی خود از اهمیتی جداگانه برخوردار است. به باور ناظران، دولت یازدهم با جلب مشاركت بیشینه شهروندان و برگزاری انتخاباتی قانونمند آزمون هفتم را با موفقیت پشت سر گذاشت و توانست كارنامه قبولی دریافت كند. 
در این میان، امیدهای شكل گرفته پس از برجام از عوامل افزایش مشاركت مردم در انتخابات و به نوعی تایید رویكردها و حمایت از عملكرد دولت تدبیر و امید بود. برخی كارشناسان برگزاری موفق انتخابات پس از برجام را دومین پیروزی مهم دولت روحانی می دانند.
ارزیابی كارنامه دولت در برگزاری انتخابات، اثرگذاری برجام بر افزایش مشاركت سیاسی و بررسی دیگر عوامل افزایش مشاركت در انتخابات پارسال از جمله پرسش هایی بود كه 2 تن از كارشناسان سیاسی در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا به آن پاسخ دادند.

*** دولت در زمینه برجام و اجرای انتخابات موفق عمل كرد 
به باور برخی تحلیلگران، توافق هسته ای میان ایران و 1+5 توانست امید و انگیزه را در فضای سیاسی و اجتماعی كشور ایجاد كند. این تحلیلگران، افزایش مشاركت مردم در انتخابات را نیز در این راستا تفسیر می كنند.
«حشمت الله فلاحت پیشه» مدرس دانشگاه و فعال سیاسی اصولگرا، در تحلیل و ارزیابی عملكرد دولت یازدهم در برگزاری انتخابات به پژوهشگر ایرنا گفت: در مجموع، انتخابات سالم و خوبی برگزار شد و باید از مسوولان اجرایی و نظارتی تشكر كرد، هرچند در برخی مناطق به صورت محدود پدیده ای با عنوان «خرید آرا» وجود داشت كه نیازمند فكر و بررسی برای رفع آن از سوی مسوولان اجرایی، قضایی، قانونگذاران و ناظران انتخابات هستیم.
مدرس علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه رابطه عملكرد دولت و وضعیت حضور مردم پای صندوق های رای اظهار كرد: پیش از این كه بهبود معیشت را مورد توجه قرار دهیم باید از امید شكل گرفته سخن بگوییم، چنانچه به رغم مشكل هایی مانند بیكاری، مردم امیدوارانه در انتخابات شركت كردند. افزایش مشاركت به فضای تنفسی پس از برجام برمی گردد كه امید را برای مردم به همراه آورد و جامعه را از حالت ركود خارج كرد. از طرفی، مردم به دنبال مجلسی بودند كه فارغ از جریان های سیاسی، نگاه توسعه ای داشته و در پی حل مسایل و مشكل های آنان باشد.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و منتخب مجلس دهم ادامه داد: مردم می دانند كه انتخاب آن ها نقش جدی و موثری دارد پس بر این اساس در انتخابات مشاركت می كنند. مشاركت مردم ایران در انتخابات به صورت آگاهانه صورت می گیرد. در منطقه خاورمیانه كمتر كشوری وجود دارد كه انتخابات در آن شفاف و روشن باشد. بدون شك مهمترین پیام سیاسی انتخابات، پرهیز از افراط و تفریط بود. به عبارت دیگر مردم سعی كردند در عرصه سیاسی و توسعه ای كشور كسانی را كه نگاه معتدل دارند، برگزینند.
فلاحت پیشه در پایان گفت: من شور و مشاركت بالای مردم و همچنین برجام را نه تنها پیروزی دولت بلكه پیروزی نظام می دانم. البته دولت در هر 2 زمینه دیپلماسی منتهی به برجام و اجرای انتخابات موفق عمل كرد.

*** برگزاری موفق انتخابات، پیروزی دولت بود 
«صادق زیباكلام» مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی در گفت وگو با ایرنا به ارزیابی عملكرد دولت در برگزاری انتخابات پرداخت و گفت: به جز اتهام های بی پایه و بی اساسی كه برخی درباره انتخابات مطرح كردند، در مجموع دولت در انتخابات، كارنامه قابل قبولی از خود ارایه داد. بیشتر اصولگرایان هم بی طرفی و نقش مثبت دولت را در مركزهای استان ها و حوزه های انتخاباتی كوچكتر تایید كرده و انتقادی بر آن وارد نكردند.
زیباكلام درباره نقش مولفه های فضای پسابرجام در انتخابات داشت اظهار كرد: پس از برجام ایرانی ها احساس می كنند كشور از حالت رویارویی و تقابلی كه در دوره احمدی نژاد پیش آمده بود، خارج شده است. اگر چه جریان تندرو نمی خواهد كه ایران به سمت و سوی تنش زدایی با غرب حركت كند.
وی افزود: برخی در ارتباط با مسایل اقتصادی تبلیغ های زیادی می كنند؛ تبلیغ هایی مبنی بر این كه پس از برجام باید همه مسایل و مشكل های اقتصادی حل و فصل شود، در حالی كه هیچ یك از مسوولان رسمی دولت چنین دیدگاهی نداشتند. آنان معتقد نبودند كه برجام باعث زیر و رو شدن وضعیت اقتصاد كشور می شود.
این فعال سیاسی ادامه داد: به طور قطع، امید شكل گرفته پس از برجام در انتخاب و پیروزی نامزدهای طرفدار دولت و اصلاح طلبان به ویژه در شهرهایی همچون تهران اثرگذار بود. البته برگزاری انتخابات هم از جهت این كه درست برگزار شد و دولت در آن دخالتی نكرد، پیروزی دولت بود و هم این كه مردم با رای خود به نامزدهای طیف متمایل به دولت، به آن رای اعتماد دادند. بی تردید اگر مردم از برجام استقبال نكرده بودند ما شاهد مشاركت بالای آنان در انتخابات نبودیم. برخی پس از درك این كه برجام نقش مهمی در پیروزی و موفقیت دولت روحانی در انتخابات داشته است، به حمله های سنگین و یكپارچه علیه برجام و دولت یازدهم دست زدند.
منبع:ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: