کد خبر: ۶۵۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰
تعداد بازدید: ۱۲۷۲
پژوهشگاه صنعت نفت ایران و شركت ملی نفت آفریقای جنوبی، تفاهمنامه مشتركی را در زمینه «جی تی ال» (GTL- تبدیل گاز به فراورده های نفتی) امضا كردند.
ایران و آفریقای جنوبی برای تبدیل گاز به فراورده های نفتی تفاهم نامه همكاری امضا كردنداین تفاهم نامه را «حمیدرضا كاتوزیان» رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و «باكسولا جی زوین» معاون رئیس شركت ملی نفت آفریقای جنوبی در امور تامین بازرگانی و تداركات، امروز (یكشنبه) با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان و «جاكوب زوما» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی امضا كردند.

بر اساس این گزارش، پژوهشگاه صنعت نفت كه از مدتها پیش، مطالعه در زمینه فناوری «جی تی ال» را آغاز كرده است، با توجه به پیشرفت فزاینده این فناوری در جهان، به دنبال بروز كردن دانش فنی و كاهش قیمت تمام شده تولید محصول در این زمینه است.
استفاده از گاز طبیعی برای تولید سوخت مایع، علاوه بر افزایش كیفیت محصول، به سازگاری بیشتر با محیط زیست و كاهش آلودگی هوا می انجامد و با توجه به برخورداری كشور از منابع گاز فراوان و اینكه تاكنون كارخانه «جی تی ال» در ایران ساخته نشده است، همكاری های ایران با كشورهای صاحب تجربه در زمینه مایع سازی گاز، می تواند دستاوردهای مثبت زیادی به همراه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، براساس بخش دیگری از این تفاهمنامه، دو كشور در زمینه فناوری اختلاط نفت خام (Blending) نیز با یكدیگر همكاری می كنند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود، بامداد امروز در صدر هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی شامل 160 بازرگان و صاحبان صنایع و سرمایه وارد تهران ‌شد.
امروز هشت سند همكاری بین جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی با حضور رئیسان جمهوری دو كشور در زمینه های « تجارت و صنعت، ایجاد كارگروه مشترك سرمایه گذاری، كشاورزی، مدیریت منابع آبی، همكاری در زمینه فرهنگ و هنر، بیمه، تبادل اطلاعات ملی مربوط به پولشویی و همكاری بین پژوهشگاه صنعت ایران و پتروسای آفریقای جنوبی» امضا شد.
پیش از نشست امروز، بیش از 80 سند همكاری بین دو كشور امضا شده بود.
این نخستین سفر ریاست جمهوری این كشور به ایران پس از 37 سال است. قرار بود زوما دهم اسفند گذشته (1394) به تهران سفر كند كه این سفر به دلیل بحران داخلی در كشورهای قاره آفریقا به تعویق افتاد.

ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: