کد خبر: ۶۵۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
تعداد بازدید: ۳۸۷
این‌بار خود محمدرضا عارف وارد میدان شد و با اظهارنظر صریح درباره موضوع ریاست مجلس دهم، تکلیف این موضوع را روشن کرد.
عارف: بحث ریاست مجلس زود هنگام استاین‌ بار خود محمدرضا عارف وارد میدان شد و با اظهارنظر صریح درباره موضوع ریاست مجلس دهم، تکلیف این موضوع را روشن کرد.

او در گفت‌وگوی کوتاهی که با سایت جماران انجام داده، موضوع ریاست را بحثی درون‌مجلسی دانسته است. منتخب اول مردم تهران گفته است این موضع بعد از تشکیل فراکسیون اکثریت باید پیگیری شود. این همان خطی بود که در روزهای گذشته هم روابط‌عمومی عارف و هم دیگر اصلاح‌طلبان پی گرفته بودند.

 بااین‌حال اما رسانه‌های اصولگرا با وجود مواضع جدید اصلاح‌طلبان درباره تعیین تکلیف ریاست مجلس، همچنان با قوت موضوع را پیگیری کرده و سعی در القای دوقطبی عارف-لاریجانی داشتند. دوقطبی‌ای که اگر شکل می‌گرفت، دود آن به چشم اصلاح‌طلبان و ائتلاف می‌رفت و اصولگرایان می‌توانستند با مصادره علی لاریجانی، بخشی از ناکامی‌های خود را جبران کنند.

با اظهارنظر صریح عارف دراین‌باره، موکول‌کردن موضوع به درون مجلس، بعید است این رقابت رسانه‌ای ساختگی بخواهد ادامه پیدا کند. او در گفت‌وگوی کوتاه خود، با تأکید بر اینکه بحث ریاست مجلس یک بحث داخلی مجلس است، گفت: «این بحث مهم است، اما باید در داخل مجلس و ازسوی خود نمایندگان مردم صورت گیرد، درعین‌حال زمانی می‌توان آن را دنبال کرد که فراکسیون‌های داخلی مجلس شکل گرفته باشد و وضعیت فراکسیون اکثریت تقریبا روشن باشد که تشکیل این فراکسیون منوط به انتخابات دور دوم است».

عارف اضافه کرد: «فکر می‌کنم طرح این موضوع یعنی ریاست مجلس در شرایط فعلی زودهنگام است و قاعدتا پس از انتخابات دور دوم می‌توان به این بحث در فضای رسانه‌ای و میان مردم پرداخت».

او با اشاره به تلاش رقبا برای ایجاد اختلاف میان ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل، تأکید کرد: «ما ائتلاف امید را حتما حفظ می‌کنیم و این یک تعهد اخلاقی بوده و میثاقی است که با کاندیداها داشتیم، به این معنا که حضور جدی در این فراکسیون داشته باشند و طبیعتا مبنای فراکسیون اکثریت هم رأی‌گیری است».

عارف در بخش دیگر این گفت‌وگو بر اهمیت دور دوم انتخابات برای ائتلاف امید، تأکید کرد و گفت: «ما در دور اول نتیجه خیلی خوبی گرفتیم و برای اجرای برنامه‌هایمان این نتیجه باید ادامه یاید، بنابراین انتظارمان از همه مردم حضور در دور دوم انتخابات است که در صورت تحقق یک مشارکت چشمگیر، پیش‌بینی‌مان کسب حداقل ٤٠ کرسی است».

نحوه حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیداها در دور دوم

عارف و اعضای ستاد ائتلاف هم تمام تأکیدشان تلاش برای افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات و کسب حداقل ٤٠ کرسی از ٦٩ کرسی باقی‌مانده مجلس است. ستاد ائتلاف که بعد از تعطیلات نوروزی برنامه‌ریزی برای نهایی‌کردن فهرست دور دوم را در دستور کار خود قرار داده بود، قرار است تا امروز سه‌شنبه فهرست نهایی را منتشر کند. این خبر را علی صوفی، رئیس ستاد انتخابات تهران به ایلنا گفته است. البته پیش‌تر دو فهرست در این باره منتشر شده بود که یکی را روزنامه «شرق» و دیگری را سایت گام دوم منتشر کرد. اما ظاهرا تغییراتی در ترکیب نهایی نامزدهای دور دوم به وجود آمد که بار دیگر قرار است با عنوان فهرست نهایی منتشر شود.

صوفی در این گفت‌وگو توضیحاتی را درباره نحوه بستن فهرست و نیز حمایت ائتلاف از نامزدها ارائه کرده است. او با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها رقابت بین اصلاح‌طلبان در برخی رقابت بین اصولگرایان و در برخی حوزه‌ها رقابت میان دو جناح است، یادآور شد: «موضع شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان این است که در حوزه‌هایی که رقابت بین اصلاح‌طلبان است، از فرد خاصی حمایت نشود و غیر از سکوت، سیاستی اتخاذ نشود، اما در حوزه‌هایی که بین دو اصولگرا که یکی از آنها از جناح تندرو است رقابت وجود داشته باشد، ما از اصولگرای معتدل حمایت می‌کنیم. این سیاستی است که در مرحله اول نیز اتخاذ شد و لیست اصلاح‌طلبان نیز بر همین اساس بسته شد».

او با تأکید بر اینکه در دور دوم وضعیت روشن‌تر است، گفت: «تعداد کاندیدا‌ها کمتر است و تصمیم‌گیری راحت‌تر خواهد بود. همچنان که در مرحله اول در تهران هماهنگی خوبی با حزب اعتدال و توسعه صورت گرفت و چند نفر از اصولگرایان معتدل وارد لیست تهران شدند، ممکن است در این مرحله نیز چنین اتفاقی بیفتد. در مرحله اول در شهرستان‌ها تعامل بر سر این موضوع آن‌چنان زیاد نبود، برای همین لیست‌هایی تحت عنوان لیست امید ارائه شد و در مواردی که اختلاف‌‌نظر وجود داشت، طرفین کوتاه آمدند».

صوفی افزود: «با همه اینها در مرحله دوم نتیجه انتخابات حساس‌تر شده است، برای همین ممکن است طرفین نظرات مختلفی داشته باشند، اما باز هم قرار نیست از مرکز، تصمیم‌گیری شود. بنابراین نهایتا خود حوزه‌های انتخابیه نظر نهایی را می‌دهند. در برخی موارد اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باید با یکدیگر تعامل کنند تا اختلاف نظر‌ها حل شود برای همین در مرکز نشست‌هایی به شکل مستمر برگزار می‌شود. کارگروه تعامل و رایزنی نیز در این زمینه فعال است».

بررسی موارد اختلافی با احزاب حامی دولت

عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: «ما روز گذشته نیز با دوستان حامی دولت نشستی داشتیم و موارد اختلافی مورد بررسی قرار گرفت تا بتوانیم به لیست واحد برسیم. اختلاف‌نظر در برخی حوزه‌ها درون‌گروهی و میان اصلاح‌طلبان است. بین اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در مورد حوزه‌های انگشت‌شماری اختلاف نظر وجود دارد که این تعداد حداکثر به پنج کرسی خلاصه می‌شود. فکر می‌کنم ما بتوانیم تا سه‌شنبه نتیجه نهایی را مشخص کرده و در این موارد مختصر نیز به اجماع برسیم».

صوفی با تأکید بر اینکه طرح زودهنگام موضوع ریاست مجلس آینده یک شگرد تبلیغاتی از سوی جریان رقیب است، گفت: آنها این کار را می‌کنند تا در مرحله دوم دست بالا‌تر را داشته باشند؛ درحالی‌که درباره این مسئله بحثی بین اصلاح‌طلبان وجود ندارد. گاهی اظهاراتی دراین‌باره مطرح می‌شود که به این مسئله دامن می‌زند. متأسفانه گاهی رسانه‌ها نیز صحبت‌های ما را به صورت گزینشی منتشر می‌کند.

صحبت‌هایم را گزینشی منتشر کردند

صوفی در بخش دیگر این گفت‌وگو به مصاحبه اخیرش با خبرگزاری فارس اشاره کرد. مصاحبه‌ای که در آن به نقل از صوفی به توافق روحانی، هاشمی و رئیس دولت اصلاحات درباره ریاست عارف اشاره شده بود. صوفی البته چند روز بعد از آن در همان خبرگزاری سخنان خود را اصلاح کرده بود. حالا او در این مصاحبه گفت سخنان او را گزینشی منتشر کرده‌اند. صوفی دراین‌باره گفت: «در این مصاحبه از من سؤال شد آیا در رابطه با ریاست عارف در مجلس آینده بین اصلاح‌طلبان اختلاف‌نظر به وجود آمده است که من آن را نفی کردم و گفتم اصلاح‌طلبان از یک سال قبل در رابطه با سرلیستی عارف در انتخابات به جمع‌بندی رسیده‌اند و درباره ریاست وی بر مجلس آینده نیز بین اصلاح‌طلبان اختلاف‌نظری وجود ندارد.

صوفی افزود: «پس از آن از من سؤال شد به نظر می‌رسد نظر آقای هاشمی و روحانی درباره ریاست عارف بر مجلس آینده مساعد نیست که من گفتم خیر همه با موضوع کلی ریاست عارف موافقت دارند. در این مورد بین سران اصلاحات اختلاف‌نظری وجود ندارد و با توجه به صحبت‌هایی که شده تفاهم کامل هم صورت گرفته است، اما این به معنای این نیست که عارف و لاریجانی با هر شرایطی برای ریاست مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند. ممکن است اصلا رقابتی صورت نگیرد، اما کسی مخالف ریاست عارف بر مجلس دهم یا ریاست لاریجانی بر آن نیست».

او گفت: «موضوع اصلی این است که در مجلس آینده اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان یک فراکسیون قوی داشته باشند تا بتوانند مقابل کسانی که مانع اجرای برجام هستند و آنها که کشور را در دوره‌های قبل به خطر بروز جنگ رساندند، بایستند. قرار است در‌این‌باره تعامل صورت بگیرد و تفاهم حاصل شود. اینکه القا شود عارف و لاریجانی برای کسب ریاست مجلس با یکدیگر می‌جنگند، تعبیر درستی نیست، اما عده‌ای تلاش می‌کنند با دامن‌زدن به این مسئله برای دور دوم انتخابات بهره‌برداری تبلیغاتی از این موضوع داشته باشند».
روزنامه شرق

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: