کد خبر: ۶۵۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
تعداد بازدید: ۸۹۷
بیانیه مشترك ایران و اروپا در زمینه هسته ای
همكاری ایمنی هسته ای ایران و اتحادیه اروپا با تامین مالی از سوی اتحادیه اروپا در قالب پروژه «افزایش توانمندی های مركز ایمنی هسته ای ایران (INRA) »در سال جاری میلادی آغاز می شود.
همكاری های هسته ای ایران و اروپا در سال جاری میلادی آغاز می شوددر این بیانیه كه امروز-یكشنبه- در دیدار آریاس كانیته كمیسیونر اروپایی با علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی منتشر شد با اشاره به پیسوت سوم ضمیمه برجام آمده است: در راستای اجرای اقدامات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترك و به طور مشخص پیوست سوم ضمیمه همكاری هسته ای،بدینوسیله كمیسیون اروپا و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران برای آغاز همكاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در موارد زیر آمادگی خود را اعلام می كند.
بر اساس این بیانیه، یك نشست گفت و گوی سالیانه و در سطح بالا درباره موضوعات مورد علاقه مشترك در حوزه هسته ای(چهارچوب مشاركت در خصوص انرژی هسته ای ) پایه ریزی گردد.
فعالیت های مشترك مندرج در این بیانیه حوزه های ایمنی هسته ای، محافظت در برابر اشعه،آمادگی و پاسخ در شرایط فوریتهای پرتوی، مدیریت پسماند و سوخت مصرف شده تحقیق و توسعه هسته ای و كاربردهای غیر- قدرتی انرژی هسته ای را پوشش خواهد داد.
همچنین گروه های كاری و گروه های كارشناسی تا زمانی كه برای اجرای موثر فعالیتهای مشاركتی ضروری هستند،می توانند بر اساس نیاز ،جلسات مرتب تشكیل دهند.
علاوه بر این و بر اساس این بیانیه پروژه ها و فعالیت های مندرج برای اجرا در مرحله نخست در بخش بعدی توصیف شده اند كه مسئولین اجرای پروژه های سطح بالا را در خصوص پیشرفتهای حاصله توجیح خواهند كرد.

**فعالیت های آغازین همكاری
دو طرف بر این نظرند اولین اقدامات در طی سال 2016 و تحت عنوان همكاری ایمنی هسته ای با تامین مالی از سوی اتحادیه اروپا از پروژه « افزایش توانمندی های مركز ایمنی هسته ای ایران (INRA) »آغاز می گردد.
به گزارش ایرنا، این فعالیتها شامل همكاری در انجام آزمایشهای مقاومت پذیری برای مراكز نیروگاهی هسته ای موجود و برنامه ریزی شده به منظور كمك به بهره برداری نیروگاههای هسته ای و مركز نظام ایمنی ،امكان سنجی تاسیس مركز ایمنی هسته ای در ایران ،حمایت از مركز نظام ایمنی هسته ای (INRA) برای بازبینی مشترك چهارچوب ایمنی در جمهوری اسلامی ایران با در نظر داشتین درسها آموخته شده از حادثه فوكوشیما دایچی از جمله این فعالیتها عنوان شده است.
ارتقای ظرفیت فنی و سازمانی( (INRA ، ارائه آموزش و یاددهی به متخصصان ایمنی هسته ای و كمك و همكاری در توسعه فعالیتها ،به ویژه حمایت از سازماندهی كنفرانس بین المللی در خصوص ایمنی هسته ای، احتمالا در جمهوری اسلامی ایران از دیگر محورهای همكاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپایی خواهد بود.
ادامه دارد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: