کد خبر: ۶۵۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
تعداد بازدید: ۶۱۷
وزیر نیرو:
وزیر نیرو با اشاره به دستاوردهای بزرگ ایران در بخش برق و انرژی، خاطرنشان كرد: نیروگاه‌های گازی كه در ایران ساخته می‌شود، از بالاترین فناوری جهان برخوردار است.
نیروگاه‌های گازی ساخته شده در ایران از بالاترین فناوری جهان برخوردار است«حمید چیت‌چیان» روز چهارشنبه در دیدار با «لئون یورلیان» وزیر انرژی ارمنستان در ایروان با بیان اینكه شركت‌های ایرانی با برداشته شدن تحریم‌ها امكان حضور بیشتری برای كار در كشور ارمنستان خواهند داشت، اظهار داشت: در صنعت برق ادعا نداریم كه از بالاترین فناوری جهان برخورداریم، ولی از تكنولوژی روز جهان چیزی كم نداریم.
وی در ادامه گفت: در زمان حاضر انتقال فناوری توربین كلاس F از كشور آلمان به ایران را در دستور كار داریم.
وزیر نیرو با بیان این مطلب كه نیروگاه‌های ساخت ایران هم اكنون در كنیا، عراق، سوریه، تاجیكستان و كشورهای دیگر با موفقیت بسیار بالایی در حال بهره‌برداری هستند، اظهار داشت: این توانمندی فقط در نیروگاه‌های حرارتی نیست، بلكه در نیروگاه‌های برق‌آبی، سدهای بزرگ، ساخت تجهیزات شبكه‌های انتقال و توزیع برق نیز وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه درخصوص ساخت نیروگاه برق‌آبی و قرارداد تهاتر نفت، دولت ارمنستان در این هم‌گرایی منطقه‌ای نقش مثبت داشته و خواهد داشت، گفت: بایستی به میزانی كه می‌توانیم همگرایی‌های منطقه‌ای را توسعه دهیم تا تروریسم در منطقه ما و برعلیه دولت ما جایگاهی نداشته باشند.
چیت‌چیان با بیان اینكه بخش انرژی به ایجاد هم‌گرایی منطقه‌ای نقش اول را به خود گرفته و امیدواریم از بخش انرژی به سایر بخش‌ها توسعه پیدا كند، افزود: به عنوان رئیس ایرانی كمیسیون مشترك و وزیر نیرو، تمام تلاش خود را خواهم كرد تا این همكاری‌ها توسعه یابد.
وی درخصوص مسائل دو جانبه در زمستان قبل با بیان اینكه شركت «صانیر» توانست تمام تجهیزات مورد نیاز خط سوم برق را تهیه كند و با شروع بهار عملیات اجرایی خود را به سرعت پیش خواهد برد، ادامه داد: ‌این اقدام ظرفیت تبادل برق بین دو كشور را تا 1200 مگاوات افزایش خواهد داد.
وزیر نیرو با اشاره به اینكه همكاری‌ها بین دو كشور در حوزه محیط زیست نیز به جلو خواهد رفت و امیدواریم زودتر به نتیجه نهایی مطلوب دو كشور منجر شود، اضافه كرد: در حوزه گردشگری نیز ظرفیت‌های خوبی وجود دارد كه می‌تواند در نزدیك كردن دو كشور نقش ویژه‌ای داشته باشد.
وی با بیان اینكه شركت‌های ایرانی با برداشته شدن تحریم‌ها امكان حضور بیشتری برای كار در ارمنستان خواهند داشت و امیدواریم طرف‌های ارمنی نیز حضور بیشتری در ایران داشته باشند، خاطرنشان كرد: نیروگاه‌های گازی كه در ایران ساخته می‌شود، از بالاترین فناوری جهان برخوردار است.
او ادامه داد: ممكن است این فناوری را از شركت‌های اروپایی گرفته باشیم، ولی متخصصان ایرانی آن را ارتقا داده‌اند و امروزه این تكنولوژی با كیفیت بالاتری عرضه می‌شود.
وزیر نیرو در ادامه افزود: در سال‌های اخیر در مناقصاتی كه در سایر كشورها برگزار شد، به‌رغم حضور شركت‌های مطرح بین‌المللی، شركت‌های ایرانی در رقابت توانستند پیروز مناقصه باشند.
در ادامه «لئون یورلیان» وزیر انرژی ارمنستان نیز با سخنانی در خصوص مسائل زیست محیطی و موضوع آلودگی رودخانه مرزی كه باید كانون توجه وزرا قرار گیرد و مشكل برطرف شود، گفت: در رابطه با موضوع گردشگری، امسال شاهد حضور 30 تا 35 هزار گردشگر ایرانی بودیم.
وی همچنین زمینه توسعه همكاری بین دو كشور را مساعد دانست و افزود: باید تلاش كنیم حضور شركت‌های ایرانی در ارمنستان پررنگ‌تر شود.
وی با اشاره به اینكه خط سوم انتقال بسیار مهم است، گفت: زمستان كمی مشكلات برای پیشبرد پروژه‌ها ایجاد كرد و الان باید كارها به‌شدت پیگیری شود تا بر سرعت عملیات اجرایی بیافزاید.
وزیر انرژی ارمنستان یكی از مسائل مهم را حضور شركت‌های ارمنی در فعالیت‌های ساخت و ساز به ویژه ناحیه جنوب ارمنستان كه با ایران ارتباط دارد، دانست و افزود: مشكلات اجتماعی می‌تواند به این طریق رفع شود و حضور شركت‌های ایرانی را در ارمنستان با آغوش باز می‌پذیریم.
وی ادامه داد: در مورد پروژه‌های در دست اجرا اگر مناقصه را یك شركت چینی برنده شود هزینه بالایی خواهد داشت و امیدواریم شركت صانیر نیز با ما همراه شود تا بتوانیم تا سپتامبر 2017 پروژه‌های باقیمانده را ساماندهی كنیم.

 ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: