کد خبر: ۶۵۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
تعداد بازدید: ۵۵۶
دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: درمان بيماری سل که در گذشته ۲ سال طول می کشيد اکنون حداقل ۶ ماه زمان نياز دارد اما عامل مهم برای درمان، همکاری بيماران برای تداوم معالجه است.
هر دقیقه ۳ نفر به علت بیماری سل فوت می کنند
دکتر محمدرضا مسجدی افزود: اگرچه بيماري سل در صورت مراجعه به موقع بيمار و تشخيص به موقع در بيش از ۹۰% موارد قابل درمان و علاج قطعي مي باشد، اما ضعف برنامه هاي ملي و عدم تمکين صحيح بيماران به درمان موجب بروز موارد مقاوم اين بيماري شده است.

وی ادامه داد: تلاش‌هاي مجدانه‌اي براي کوتاه کردن مدت درمان بیماری سل به صورت تحقيقات چند کشوري در حال پي گيري است، اما به هرحال پديدار شدن موارد سل مقاوم (MDR)و فوق مقاوم (XDR) مشکلات جدي بر سر راه توفيق در کنترل اين بيماري در سطح جهان به وجود آورده است.

مسجدی افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني در سال ۲۰۱۴، از ۴۸۰ هزار مورد سل مقاوم، ۴۰درصد آنها فوت نمودند. به همين جهت سازمان‌هاي حامي در سطح بين المللي از تحقيقات در زمينه کشف داروهاي موثر براي علاج موارد مقاوم اين بيماري به طور وسيع پشتيباني مي کنند. پژوهش هاي انجام شده بر روي بيش از ۱۰۰۰ بيمار مبتلا به سل MDR و XDR در کره جنوبي و چين اثربخشي داروي Linezolid را نشان داده است.

وی گفت: عمده ترين راه تشخيص بيماري سل استفاده از ابزار ساده و ارزان امتحان خلط بيماران به روش مستقيم ميکروسکوپي است. البته با امکانات مناسب نتيجه آزمايش در طول يک روز به سرانجام مي رسد ولي براي تشخيص موارد مقاوم مدت زمان ۸ تا ۱۶ هفته لازم است که بسيار طولاني وبه امکانات و نيروي انساني ماهر نيازمند است. در ساليان اخير ابداع تست تشخيصي Genexpertکه مي تواند در خلال ۲ ساعت بيماري سل و نوع MDR آن را مشخص سازد، پيشرفت قابل توجه در اين زمينه محسوب مي شود که در بسياري از کشورها من جمله کشورمان در بعضي مراکز در دسترس مي‌باشد.

این متخصص ریه در ادامه تصریح کرد: بر اساس تخمين هاي سازمان بهداشت جهاني تقريبا ۱/۳ جمعيت بشر کنوني آلوده به ميکروب سل هستند و علائمي از بيماري نزد آنها مشهود نمي باشد. به عبارتي اين افراد دچار سل نهفته يا خفته مي باشند. تقريباً در ۵ تا ۱۰ درصد اين افراد در طول حياتشان بيماري سل به حالت فعال در مي آيد که ضمن گرفتار کردن شخص سبب انتقال بيماري به ديگران نيز مي شود. زيرا بيماري عمدتاً در ريه‌ها مستقر مي شود و علائم آن سرفه، خلط و گاهي خلط خوني همراه با تب و عرق و لاغري است. فرد مبتلا به هنگام سرفه و عطسه ميکروب از ريه ها خارج مي سازد و محيط اطراف خود را آلوده مي سازد و بدين شکل افراد که در معرض اين هواي آلوده قرار مي گيرند باسيل سل از طريق تنفس وارد بدن آنها (ريه‌ها) مي شود.

وی به روش واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: در بيماري سل همانند اغلب بيماري هاي عفوني و واگيردار ديگر، واکسيناسيون يکي از راه بردهاي اساسي براي کنترل بيماري در سطح جهان مي باشد. واکسن BCGکه از سال ۱۹۲۱ در سطح وسيع مصرف شده و مي شود مصونيت نسبي در برابر اين بيماري نزد کودکان و خردسالان به وجود مي آورد که عمدتاً در برابر انواع شديد بيماري سل مي باشد اما اثرات مصونيت زايي نزد بالغين به همراه ندارد.

مسجدی گفت: در حال حاضر نزديک به ۳۷ ميليون نفر آلوده به ويروس HIV در جهان به سر مي برند که حداقل ۱/۳ آنها همزمان عفونت خفته سلي نيز دارند. با اين تفاوت که خطر بيدارشدن بيماري نزد اين افراد ۲۶ برابر افراد معمولي است. از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۴ نزديک به ۴۳ ميليون نفر تشخيص و درمان بيماري سل شده اند اما هنوز اين رقم کمتر از ۷۵ درصد کل موارد بيماري را شامل مي شود.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در ادامه با اينکه بيماري سل قابل پيشگيري و درمان است، گفت: اما هر دقيقه سه نفر در دنيا به علت اين بيماري فوت مي کنند. در کشورهاي در حال توسعه، به علت ضعف سيستم هاي بهداشتي و درماني و عدم توجه به برنامه هاي ملي کنترل سل، بیماری سل بیشتر  مشهود است. با شرايط فعلي که ميزان بيماري ۱/۵ درصد در سال کاهش مي يابد، پايان بيماري در سال ۲۰۳۰ قابل دسترسي نمي باشد.

مسجدی با اشاره به وضعیت بیماری سل در کشور، تاکید کرد: بر اساس آخرين آمار موجود در سايت وزارت بهداشت، در سال ۹۳، جمعاً ۱۰۰۴۴ مورد ابتلا به بيماري سل در سطح کشور ثبت شده که در ميان استان ها، سيستان و بلوچستان و گرگان بيشترين ميزان بروز و شيوع را در کشور داشته اند. همچنين شهرستان زابل بيشترين ميزان ابتلا را بر حسب جمعيت دارا مي باشد و به همين دليل خيرين بنياد نيکوکاري فردوس تقبل کرده اند تا در مجموعه دانشگاه علوم پزشکي زابل، مرکز پزشکي جامع درماني، آموزشي و تحقيقاتي مختص بيماري سل تاسيس نمايند تا ضمن جوابگويي به نيازهاي منطقه، اقدامات اساسي براي کنترل بيماري را نيز فراهم شود.

 شفا آنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: