کد خبر: ۶۵۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۹
تعداد بازدید: ۳۴۴۳

پدال نوشت: رقابت میان دو خودروساز بزرگ آلمانی یعنی مرسدس بنز و ب‌ام‌و پیشینه‌ای طولانی دارد و در هر دوره‌ای یکی بر دیگر فائق آمده است بااین‌حال در این مسیر، انتخاب خودرو و خودروساز برتر تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. در ادامه دو شاسی‌بلند کوپه‌ی این دو خودروساز را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

2015 BMW X6 M and 2016 Mercedes-AMG GLE63 S coupe

مرسدس برای اولین بار بحث کوپه‌ی چهار درب را با تولید CLS سدان پیش کشید، ب‌ام‌و هم در پاسخ بلافاصله بر روی این کلاس کار کرد و دو کوپه‌ی چهار درب روانه‌ی بازار کرد. در ادامه ب‌ام‌و با X6 خلاقیت در طراحی شاسی‌بلندها را پیش کشید و مرسدس این مسیر را با GLE کوپه دنبال کرد. حال این رقابت به این دو خودروی سنگین‌وزن دو تنی رسیده است خودروهایی که با حفظ برخی ویژگی‌های کاربردی شاسی‌بلندها، سواری لذت‌بخش خودروهای سطح بالا را هم مهیا کرده‌اند.

2015 BMW X6 M and 2016 Mercedes-AMG GLE63 S coupe
2015 BMW X6 M and 2016 Mercedes-AMG GLE63 S coupe

نسل دوم ب‌ام‌و X6 سری M حالا می‌تواند با موتور هشت سیلندر 4.4 لیتری و توربوشارژ دوقلویش 567 اسب بخار نیرو تولید کند و عملکرد حیرت‌انگیزی را در تست جاده‌ای ثبت کند. اگر از زاویه کناری به این خودرو که دماغه‌ای کوتاه دارد نگاه کنیم این خودرو را شبیه یک موش بی دم می‌بینیم.

2015 BMW X6 M
2015 BMW X6 M

در آن‌طرف GLE کوپه‌ی تازه‌نفس که امسال به‌روزرسانی شده به‌اندازه‌ی X6 عملکردی نیست اما با موتور قابل پیش‌بینی هشت سیلندر 5.5 لیتری توربوی دوقلو، 10 اسب بخار بیشتر از X6 نیرو تولید می‌کند عددی که صرفاً برای برتری لفظی به دست آمده است. این خودرو از زاویه عقب با ابروی پیوسته کروم شبیه به یک ربات غمگین به نظر می‌رسد.

2016 Mercedes-AMG GLE63 S coupe
2016 Mercedes-AMG GLE63 S coupe

اما آیا واقعاً این خودروها ارزش پرداخت هزینه‌ای بیش از 100 هزار دلار را دارند؟ این مقوله را با هم بررسی می‌کنیم:

جایگاه دوم: ب‌ام‌و X6 سری M سال 2015
در ابتدا به مشخصات عملکردی ب‌ام‌و در جدول انتهایی نگاهی داشته باشید. واقعاً این اعداد و ارقام شگفت‌انگیز نیستند؟ درست است که در این رقابت ب‌ام‌و در مکان دوم ایستاده اما این خودرو قطعاً در تست جاده‌ای پیروز رقابت بوده است. X6 سری M که با وزن 2361 کیلوگرمی واقعاً سنگین به نظر می‌رسد می‌تواند تنها در 3.7 ثانیه از سرعت صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برسد. ترمزهای قوی نصب‌شده بر روی X6، این خودرو را از سرعت 112 کیلومتر بر ساعتی در مسافت 46 متری به حالت ایستا می‌رساند و گردش 1.01 g نشان می‌دهد که این خودرو چه توانایی‌هایی دارد، شاید برای درک بهتر باید اشاره کنیم که تمام این اعداد و ارقام بهتر و بالاتر از ب‌ام‌و M3 DCT با وزن 1640 کیلوگرمی است.

2015 BMW X6 M
2015 BMW X6 M

اگر معیار انتخاب برنده این رقابت ویژگی‌های عجیب‌وغریب و پوچ بود X6 سری M باز هم برنده‌ی این رقابت نامیده می‌شد چراکه ب‌ام‌و در خلق یک اثر عجیب‌وغریب پا را فراتر از محدودیت‌ها گذاشته است.


ب‌ام‌و X6 سری M با قد و قواره‌ی فربه‌اش، پشت صندلی‌های عقب فضای بار نسبتاً کوچکی دارد این فضا کمتر از فضای خودروی آئودی A4 کواترو آل‌رود است. البته در این بحث مرسدس هم چندان قوی عمل نکرده، GLE که از لحاظ سایز بزرگ‌تر از ب‌ام‌و هم هست فقط توانسته در حد A4 ظاهر شود.
با همه‌ی این احوال پس چرا ب‌ام‌و بازنده‌ی رقابت شده است؟ زیبایی، ویژگی‌های جالب، احساس برتری و عملگری و ویژگی‌های جالب معیارهایی بود که باید X6 را برنده می‌کرد اما در جواب باید بگوییم این خودرو غیرمنطقی‌ترین خودرویی است که دیده‌ایم و بزرگ‌ترین مشکل آن در برابر مرسدس این است که نمی‌توان آن را به‌اندازه‌ی مرسدس برای کارهای روزمره مورد استفاده قرار داد.
2015 BMW X6 M
2015 BMW X6 M

فضای صندلی‌های عقب ب‌ام‌و X6 به‌قدری کم است که سرنشینان با قد متوسط به بالا برای نشستن باید سر خود را کمی پایین بگیرند. حالت رانندگی آسوده (Comfort)، سواری ب‌ام‌و را لذت‌بخش کرده است اما در حالت سواری اسپرت و اسپرت پلاس در شرایط جاده‌ای ناهموار این خودرو مثل یک اسب رام نشده عمل می‌کند و لاستیک‌های بزرگ پیلوت سوپر اسپرت 21 اینچی میشلن (با سایز 285/35ZR در جلو و 325/30ZR در عقب) این خودرو هنگام عبور از سطوح ناهموار، فرمان خودرو را به لرزش درمی‌آورند. در یک تست جاده‌ای ب‌ام‌و سریع‌تر و قابل پیش‌بینی تر از مرسدس بود اما واقعیت آن است که هنگام رانندگی با X6 احساس می‌کنید که X6 بیش از آن‌که یک خودروی جاده‌ای باشد یک سازه مهندسی اسباب‌بازی است!


با وجود تنظیمات و کنترل‌های فراوان X6، صندلی‌ها و حالت‌های رانندگی GLE راحت‌تر از X6 M است. با دیدن کابین ب‌ام‌و ترکیب پیچیده‌ای از پنل ها، قطعات و کنترلر های آن به یاد یک کادیلاک مدرن میافتیم. پنل ابزار سراسری این خودرو با چرم سیاه بالا تا پایین با دوخت چرم قهوه‌ای مایل به زرد، نوار نیمه براق آلومینیومی، پلاستیک براق به رنگ سیاه پیانو، فیبر کربن براق، چرم مشکی چهار تکه‌ای با دوخت چرم قهوه‌ای مایل به زرد و یک تکه چرم مشکی با دوخت چرم مشکی پوشیده شده است.
با وجود کنایه‌هایی که در این بررسی به ب‌ام‌و زدیم نمی‌توانیم طراحی و توسعه‌ی ارزشمند ب‌ام‌و X6 را زیر سؤال ببریم چراکه X6 M به‌واقع یک هیولا به شمار می‌آید و امکانات و ویژگی‌های متنوعی دارد.
جایگاه اول: مرسدس بنز AMG GLE63 2016 کوپه S
خودروی GLE63 مرسدس بنز به هر صورت از طراحی ویژگی‌های جف ساباتینی، مردی که به خاطر موفقیتش شناخته شده بهره می‌برد و قطعات با اشکال مختلف و خط غیرمنطقی‌اش به شکل عجیبی نظر ما را به خود جلب می‌کند. درست است که این خودروی سنگین‌وزن به نسبت X6 M سریع نیست، ترمزهای ضعیف‌تری دارد و لاستیک‌های تابستانی کانتیننتال آن نمی‌تواند در مقابل لاستیک‌های میشلن ب‌ام‌و قرار بگیرد بااین‌حال این خودرو با شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 3.9 ثانیه‌ای هنوز به‌اندازه‌ی شورولت کامارو SS جدید سریع است، آستانه گردش آن کم است و شتاب جانبی 0.95g که به‌اندازه‌ی فورد ماستنگ GT جدید با پکیج تیونینگ است را تحمل می‌کند و درنهایت با طی کردن مسافتی 48.5 متری از سرعت 112 کیلومتر بر ساعت به توقف کامل می‌رسد.
2016 Mercedes-AMG GLE63 S coupe
2016 Mercedes-AMG GLE63 S coupe

این اعداد و ارقام ثبت‌شده برای خودرویی که ارتفاع سقف آن از زمین 172 سانتی‌متر است جالب‌توجه است؛ اما چیزی که GLE63 را در جایگاه بالاتری قرار داده رفتار خودرو در جاده است. وقتی که محدودیت‌های مطلق اعداد را در نظر نگیریم GLE مرد برتر میدان است و این با فلسفه‌ی AMG یعنی تناسب بهتر در خودروهای بزرگ سطح بالا مطابقت دارد.


برای نمونه، این کمپانی حجیم‌ترین و قدرتمندترین سیستم اگزوز را در موتورهای توربو دارد اما مرسدس این ویژگی را هیچ‌وقت هایلایت نمی‌کند. در حالت آرام (Comfort) سیستم اگزوز بهترین نوع در رده‌ی خود بود اما در حالت اسپرت پلاس GLE63 در بهترین حالت صدای جگوار F-type را تقلید می‌کرد. با همه‌ی این احوال در طول بررسی با صدای هیجان‌انگیز تعویض دنده با گیربکس هفت سرعته این خودرو مواجه شدیم و خشونت صدای اگزوز GLE به‌اندازه‌ی کافی ما را تحت تأثیر قرار داد.
نتایج تخت گاز این دو خودرو را با هم مقایسه کنید، در بازه‌ی 48 تا 80 کیلومتر بر ساعت مرسدس در واقع سریع‌تر از ب‌ام‌و است. این اختلاف اندک می‌تواند انعطاف پیشرانه مرسدس را نشان بدهد. در رانندگی روزمره تمایل به رانندگی با AMG بیشتر از سری M شده است و این قضیه می‌تواند هشداری برای این سری باشد. به‌عنوان مثال تفاوت قابل‌توجهی بین حالت‌های اسپرت و آرام در ب‌ام‌و دیده نمی‌شود اما تغییر در تنظیمات حالت رانندگی مرسدس مشهود است و خودرو کاملاً در اختیار راننده است.
راننده مسابقه‌ای ما از رانش دنباله‌ی GLE63 در تست اسلالوم شکایت داشت اما ما اصلاً چنین چیزی را در جاده حس نکردیم و این خودرو با فاصله محوری 291 سانتی‌متری واقعاً مشتاق به گردش در پیچ‌ها نشان می‌داد.
2016 Mercedes-AMG GLE63 S coupe
2016 Mercedes-AMG GLE63 S coupe

جلوه ظاهری کابین ب‌ام‌و کمی ناهنجار است اما کابین مرسدس آرام و حساب‌شده است. صندلی‌های جلوی مرسدس با پشتی مناسب، راحت هستند و صندلی‌های عقب هم جادارتر از صندلی‌های ب‌ام‌و هستند و فضای قرارگیری پا در کف هم کاملاً مناسب و بزرگ در نظر گرفته شده است.


درنهایت باید اعلام کنیم که این بررسی با در نظر گرفتن تمامی جوانب انجام شد و نتیجه نهایی صرفاً با تمامی شاخص‌ها ارزیابی شد. شاخص‌های پیشرانه، سرعت و شتاب ب‌ام‌و را پیش انداخت اما این مرسدس بود که با عملکرد بهتر خود را به میدان مبارزه بازگرداند.
تست‌های مقایسه
خودروب‌ام‌و X6 سری M سال 2015مرسدس AMG GLE63کوپه S سال 2016
قیمت پایهدلار 103,195دلار 110,225
قیمت خودروی مورد بررسیدلار 114,795دلار 118,610
ابعاد
طول492.25 سانتی‌متر491.74 سانتی‌متر
عرض198.88 سانتی‌متر200.41 سانتی‌متر
ارتفاع168.91 سانتی‌متر171.96 سانتی‌متر
فاصله محوری293.37 سانتی‌متر291.59 سانتی‌متر
فضای کابینF: 56 فوت مکعب
R: 45 فوت مکعب
F: 52 فوت مکعب *
R: 46 فوت مکعب *
فضای بارF: 60 فوت مکعب
R: 27 فوت مکعب
F: 61 فوت مکعب
R: 23 فوت مکعب
یدک کشی
ماکزیمم2724 کیلوگرم3268 کیلوگرم
نتیجه بررسی2724 کیلوگرم3268 کیلوگرم
پیشرانه
موتورتوربوی دوقلو هشت سیلندر DOHC 32 سوپاپ
(4395 سی‌سی)
توربوی دوقلو هشت سیلندر DOHC 32 سوپاپ
(5461 سی‌سی)
قدرت به اسب بخار در گردش567 @ 6500577 @ 5500
گشتاور به نیوتن متر در گردش750 @ 2200760 @ 1750
محدوده‌ی قرمز/قطع سوخت‌رسانی7000/7000 rpm6350/6400 rpm
نسبت وزن به اسب بخار (پوند بر هر اسب بخار)9.29.4
Driveline
گیربکس8 سرعته اتوماتیک7 سرعته اتوماتیک
انتقال قدرتتمام چرخ‌هاتمام چرخ‌ها
نسبت اکسل:13.153.69
شاسی
سیستم تعلیقF: مولتی لینک، کمک‌فنرهای پیچشی، ضد گردش
R: مولتی لینک، کمک‌فنرهای بادی، ضد گردش
F: کنترل بازویی، کمک‌فنرهای بادی، ضد گردش
R: مولتی لینک، کمک‌فنرهای بادی، ضد گردش
ترمزهاجلو: 15.6-اینچی، دیسک‌های کراس دریلد
عقب: 15.2- اینچی، دیسک‌های کراس دریلد
جلو: 15.4- اینچی، دیسک‌های کراس دریلد و شیاردار

عقب: 13.6- اینچی، دیسک‌های کراس دریلد و شیاردار

لاستیکمیشلن پیلوت سوپر اسپرت
جلو: 285/35ZR-21 105Y
عقب: 325/30ZR-21 108Y
کانتیننتال کانتی اسپرت کانتکت 5P
جلو: 285/40ZR-22 (106Y)
عقب: 325/35ZR-22 (110Y)
نتایج تست کاراند درایور
شتاب
0–48 KMH1.4 ثانیه1.5 ثانیه
0–96 KMH3.7 ثانیه3.9 ثانیه
0–161 KMH9.0 ثانیه9.8 ثانیه
0–241 KMH24.5 ثانیه27.1 ثانیه
آزمون یک‌چهارم مایل در سرعت12.1 ثانیه @ 11512.5 ثانیه @ 112
استارت در حرکت، 8–96 KMH4.4 ثانیه4.5 ثانیه
تخت گاز، 48–80 KMH2.6 ثانیه2.5 ثانیه
تخت گاز، 80–112 KMH3.0 ثانیه3.2 ثانیه
نهایت سرعت257 KMH (محدودیت قانونی)257 KMH (محدودیت قانونی)*
شاسی
ترمز 112–0 KMH46.33 متر48.46 متر
پایداری و تحمل شتاب جانبی1.01 g0.95 g†
آزمون 610 فوتی اسلالوم45.2 mph44.6 mph†
وزن
وزن نهایی2362 کیلوگرم2450 کیلوگرم
توزیع وزن51.6 جلو

48.4 عقب

54.7 جلو

45.3 عقب

ارتفاع مرکز گرانش25.026.5
سوخت
باک85 لیتر93 لیتر
درجه سوخت مصرفی93 اکتان91 اکتان
مصرف سوخت EPA16.8 لیتر در شهر

12.4 لیتر در جاده

16.8 لیتر در شهر

13 لیتر در جاده

مصرف سوخت مشاهده شد در 100 مایل15.618
درجه صدا
ایستا48 dBA46 dBA
تخت گاز88 dBA83 dBA
در سرعت 112 کیلومتر بر ساعت70 dBA68 dBA
نتایج نهایی
خودرورتبه

ماکزیمم امتیاز ممکن

1

مرسدس AMG GLE63 کوپه S سال 2016

2

ب‌ام‌و X6 سری Mسال 2015

راحتی راننده1098
ارگونومی1086
راحتی صندلی‌های عقب543
فضای صندلی‌های عقب*544
فضای بار*555
ظرفیت یدک کشی*553
امکانات و تجهیزات*10109
تناسب و طراحی نهایی1098
استایل کابین1097
استایل بیرونی1056
تخفیف/افزودنی‌ها*501
ارزش خودروی موردبررسی*201920
مجموع1058780
پیشرانه
شتاب یک‌چهارم مایل*201820
انعطاف*543
مصرف سوخت*10810
پیشرانه (سروصدا، لرزش و ناهنجاری) NVH10108
گیربکس1098
مجموع554949
شاسی
عملکرد*201820
فرمانپذیری1088
ترمز1078
هندلینگ1078
سواری1097
مجموع604951
تجربه رانندگی
رانندگی لذت‌بخش251516
نتیجه نهایی245200196
* این امتیازات بر اساس ظرفیت، ابعاد، تخفیف‌ها و آپشنهای خودروها در بررسی محاسبه شده است.

منبع: caranddriver

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: