کد خبر: ۶۵۳۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
تعداد بازدید: ۱۳۵۰
مدتی پیش بود که شبکه تلویزیونی «صدای آمریکا» اقدام به پخش برنامه ای در رابطه با منزل مرحوم آیت ا... واعظ طبسی کرد و در آن ادعایی واهی را مطرح ساخت که از سوی آیت ا... واعظ طبسی بالاجبار تمامی منازل واقع در منطقه محل زندگی شان (کوچه ناظر) خریداری شده است، شایعه ای که کم و بیش در بین برخی مردم نیز پخش شد اما حقیقت ماجرا چیست؟

صحت و سقم شایعه خرید تمامی منازل محله ناظر توسط مرحوم واعظ طبسی برای بررسی این مسئله بهترین کار ر ا این دیدیم که به سراغ اهالی محل برویم و از نزدیک موضوع را بررسی کنیم.

اما قبل‌ از آن،‌ خواندن مشاهدات عینی وزیر بهداشت، قاضی زاده هاشمی می تواند روشنگر باشد.
به گزارش آنا،یکی از نکات جالب توجهی که می تواند تایید این گفته باشد متنی است که چند روز گذشته، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در کانال تلگرامی خود در این رابطه منتشر کرد. او در این متن در رابطه با آیت ا... واعظ طبسی چنین نوشت: «در مورد هر شخصیتی، قضاوت های متفاوتی می شود. قضاوت من در مورد آیت ا... واعظ طبسی ، رهاورد آن چیزی است که شاهد بوده ام و صادقانه برایتان نقل می کنم ... من نیز سخنان بسیاری در مورد آیت ا... طبسی شنیده بودم و برخی از آنها حتی در باورم نیز جای گرفته بود. اما طی دو سال گذشته که به دلیل بیماری شان، چند نوبت به دیدارشان رفتم، مشاهده کردم همچنان در خانه ای زندگی می کنند که از زمان انقلاب هم در آن ساکن بودند. خانه ای که در و دیوار و پنجره هایش فرتوت و روایتگر کهنسالی منزل بود. در این دیدارها روی همان مبل هایی نشستم که 35 سال پیش، روی شان نشسته بودم.
با خودم گفتم اگر این ساده زیستی نیست، پس چیست؟ ای کاش صدا و سیما به این وجه از وظایفش نیز عمل می کرد و در مستندی، زوایای گوناگون زندگی بزرگان دینی ما، از جمله آیت ا... طبسی را به تصویر می کشید تا مردم آگاه تر شوند. این که مسئولان نظام را صرفا در موقعیت رسمی و پر زرق و برق نشان دهیم، طبعا به معنی سانسور نمودن حقایق وجودی و ساده زیستی بسیاری از آنهاست؛ ظلمی بزرگ.
من با تمام وجود، سوء استفاده کنندگان از قدرت را دشمنان انقلاب، اسلام و مردم می دانم؛ اما با اطمینان شهادت می دهم که آیت ا... طبسی این گونه نبوده و چنین زندگی نکرده است.
ایشان البته دستگاه عظیم اقتصادی آستان قدس را تحت نظر داشت؛ اما هیچ گاه ندیدم جز رعایت حدود الهی، عملی انجام دهد. حتی گاهی صمیمی ترین دوستانش از این حد رعایت اخلاق و مرزهای عقیدتی متعجب می شدند، او اما هیچ گاه از آرمانش دست برنداشت. ایشان برای مراقبت از وقف و انجام وظیفه، بسیاری ازناملایمات را به جان خرید که شاید خودشان از بازگوکردن آن ها رضایت نداشته باشند.
شاید بسیاری این سخنان را باور نکنند؛ به دلیل پاره ای شنیده های نادرست که در مورد خیلی از بزرگان انقلاب گفته می شود.
نظر افراد محترم است، اما حواس مان باشد که گمان نادرست راجع به افراد داشتن، فعل اخلاقی نیست. گو این که همه چیز، روزی در پیشگاه خدا روشن می شود.
از خداوند قادر متعال می خواهم به همه ما بینشی عنایت کند که تنها براساس شنیده ها قضاوت نکنیم و چنان در مورد افراد سخن بگوییم و عمل نماییم؛ که به فرموده علی (ع) دوست داریم همان گونه درباره خودمان بگویند و عمل کنند تا در جهان دیگر، بار اعمال مان سبک و روح مان آرام باشد.
ان شاء ا...»
ساخت خانه ای با وام 15 هزار تومانی
منزل شخصی آیت ا... طبسی هم اکنون همان خانه ای است که قبل از انقلاب اسلامی با گرفتن 15هزار تومان وام از بانک به دست خودش و با معماری حاج آقای عزیزیان (پدر همسرشان) ساخته شده است.
ماجرای خرید منازل برای حسینیه
اما موضوع خرید منازل واقع در کوچه ناظر به حدود پانزده سال پیش برمی گردد و ایشان صرفا با خرید چند منزل کنار منزل خود با رضایت صاحبان آن، اقدام به احداث حسینیه و کتابخانه کرد، که پس از اتمام مراحل ساخت، آن ها را وقف حضرت رضا (علیه السلام) کرد.
بر طبق اسناد سازمان موقوفات آستان قدس رضوی، آیت ا... عباس واعظ طبسی در تاریخ پنجم جمادی الثانی 1424 هجری قمری مصادف با سیزدهم مرداد 1382 هجری شمسی یک باب کتابخانه و حسینیه با نام امام رضا (علیه السلام) ، واقع در کوچه ناظر مشهد مقدس (که مشتمل بر چندین پلاک بوده را تجمیع و به صورت یک باب ساختمان حسینیه و کتابخانه که دارای دو سالن در طبقات زیرین و همکف و پنج دستگاه واحد مسکونی در سه طبقه احداث گردیده است، جهت تعظیم و ترویج شعائر مذهبی و تقویت مبانی دینی، به ویژه برگزاری مجالس تبلیغی و ترویجی در ماه رمضان و محرم و صفر و مناسبت های اعیاد و موالید و وفیات پیامبر اسلام، فاطمه دختر پیامبر اسلام و امامان شیعه وقف آستان قدس رضوی کرد»
حقیقت ماجرا از زبان ساکنان کوچه ناظر
کوچه ناظر واقع در خیابان شهید هاشمی نژاد، یکی از محله های اصیل و قدیمی شهر مشهد مقدس است. برای پرس و جو از ساکنین این محله به آن جا رفتیم و با چند نفر از ساکنان قدیمی محله گفت وگو کردیم که همگی آن ها شایعات مطرح شده را تکذیب کردند.ازیکی از همسایه های نزدیک به خانه مرحوم طبسی که به گفته خود از همان دوران کودکی در این محل زندگی می کرده و پنجاه سالی است که همسایه ایشان است درباره این شایعات سوال می پرسم .
وی بدون معطلی می گوید: همه این حرف ها دروغ است.
کی گفته خانه ها را به زور از صاحبانش خریدند؟ من از همان زمان کودکی در این محله زندگی می کنم ، خانه ما هم سه واحد با خانه ایشان فاصله دارد، هنوز هم ما ساکن این محله هستیم و کسی هم به زور خانه مان را از ما نخریده است، ولی به دلیل قدیمی بودن خانه، قصد تخریب و ساخت مجدد آن را داریم که برای این کار هم هیچ مشکلی نداشتیم و الان هم مشغول ساخت و ساز هستیم.آقایی که بیست و پنج ساله است ودر یکی از منازل حاشیه کوچه ناظر زندگی می کند ، در رابطه با خرید برخی از منازل محل می گوید: آن زمان که بعضی خانه ها را برای احداث این حسینیه و کتابخانه می خریدند دقیق به یاد دارم. یکی از آن همسایه هایی که خانه اش را فروخت هم می شناختم. هیچ اجباری برای فروش نبود، صرفا به آن ها پیشنهاد می دادند و اکثرشان هم قبول می کردند، حتی یکی از اهالی که منزلش دقیقا وسط طرح احداث حسینیه و کتابخانه قرار دارد، راضی به فروش خانه اش نشد و هنوز هم در آن خانه می نشیند.
خانم دیگری که از قدیمی های محله است و از حدود بیست سال پیش در اینجا زندگی می کند، در این رابطه می گوید: ایشان صرفا چند منزل هم جوار خانه خود تا حاشیه کوچه ناظر را خریدند، آن ها را هم که برای خودشان نخریدند، همه اش را کتابخانه و حسینیه کردند، خیلی هم کار خوبی کردند، خدا خیرشان دهد، پسر من سال کنکورش اکثر اوقات رادر آن کتابخانه می گذراند و در آنجا درس می خواند.
حسینیه هم هر هفته و به هر مناسبتی برنامه های مذهبی دارد و نه تنها اهالی محله، بلکه از تمامی شهر مردم برای شرکت در این مراسم ها به اینجا می آیند و از مراسم استفاده می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: