کد خبر: ۶۵۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
تعداد بازدید: ۱۴۵۶
یک فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی گفت: چاقی و اضافه وزن زیاد، نارسایی تنفسی را به دنبال دارد و موجب بروز وقفه تنفسی در خواب می‌شود. ،
چاقی موجب وقفه تنفسی در خواب می‌شوددکتر حشمت‌الله توکل ، اظهار کرد: چاقی موجب بروز عوارض بسیاری همچون ابتلا به بیماری‌های مفصلی و آرتروز، قلبی - عروقی، دیابت، فشارخون و کبد چرب می‌شود. فرد دارای اضافه وزن بالا، مقداری بار اضافی روی قفسه سینه خود احساس می‌کند و در افراد چاق، نفش کشیدن با زحمت و مشکل انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که چاقی از بیماری‌های محدود کننده برای ریه‌ها به شمار می‌رود، افزود: چاقی شدید، بی‌شک موجب ابتلای فرد به نارسایی تنفسی و به دنبال آن افزایش فشار بر قلب می‌شود؛ به طوری که فشار گاز کربنیک در خون بالا رفته و کاهش اکسیژن در خون و ایجاد خواب آلودگی را به همراه خواهد داشت.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز گفت: وقفه تنفسی حین خواب در افراد چاقی اتفاق می‌افتد که گردن کوتاه و چربی زیادی در ناحیه گردن دارند. در حین خواب به خصوص زمانی که فرد به صورت طاق‌باز می‌خوابد، راه‌های تنفس فوقانی روی هم قرار گرفته و فرد احساس خفگی می‌کند. این اتفاق به طور مکرر در خواب رخ می‌دهد و چنانچه در اطرافیان این حالت را مشاهده کردید، نباید به سادگی از آن بگذرید.

توکل، یکی از علل خر و پف در افراد را چاقی دانست و افزود: افراد چاق در خواب برای نفس کشیدن به تقلا می‌افتند و به خوبی نفس نمی‌کشند. از طرف دیگر خر و پف در مردان شایع‌تر از زنان است.

وی اظهار کرد: این وقفه تنفسی حین خواب، زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات می‌شود. در این شرایط افرادی که با این موارد مواجه می‌شوند معمولا خواب راحتی ندارند و دائم نیمه‌بیدار می‌شوند و به همین دلیل در طول روز خواب‌آلود و در حال چرت زدن هستند. همچنین این شرایط فرد را برای ابتلا به بیماری‌های فشارخون و قلبی -عروقی نیز مستعد می‌کند.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی گفت: کاهش وزن مهم‌ترین و بهترین درمان برای مشکلات تنفسی ناشی از اضافه وزن بالا است. برای جلوگیری از ایجاد شرایط سخت تنفسی حین خواب بهتر است به پهلو بخوابید و به یاد داشته باشید که مشکلات تنفسی در زمانی که فرد بسیار خسته باشد یا دیر به خواب برود، بیشتر بروز می‌کند.

توکل افزود: افرادی که اضافه وزن بالا دارند، نباید داروهای خواب‌آور و آرامبخش مصرف کنند. همچنین از مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل جدا خودداری شود؛ چرا که مصرف الکل علاوه بر عوارض بسیاری که به دنبال دارد، موجب شل شدن عضلات شده و بدین ترتیب وقفه تنفسی در خواب به مراتب بیشتر رخ می‌دهد.
ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: