کد خبر: ۶۵۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
تعداد بازدید: ۸۸۳
یک کارشناس طب سنتی دلایل بروز برخی از بیماری‌ مانند سکته و دردهای مفاصل, زخم، جوش، خارش، ورم حلق، درد چشم، خونریزی بینی، سردرد، خونریزی ریه و اسهال خونی در بهار را تشریح کرد.
دلایل بروز برخی از بیماری‌ ها در بهارعلی اکبر صادقیان, درباره تدابیر فصل بهار اظهار داشت: فصل بهار زمانى است که ساکنان مناطق معتدل براى رفع سرما چندان نیازى به آتش و لباس گرم نداشته باشند و همچنین براى رفع گرما به خنک‏ کننده‏‌ها نیاز نداشته باشند و درختان شکوفه زده باشند.

وی گفت: اگر بر حسب مزاج، فصل بهار را بررسی کنیم, این فصل در کیفیت‌های چهارگانه که گرمی، سردی، تری و خشکی است، معتدل است و شیخ الرئیس ابن‌سینا این فصل را معتدل می‌داند نه گرم و تَر.

مزاج بهار با مزاج خردسالان و نوجوانان سازگارتر است

این کارشناس طب سنتی افزود: مرحوم محمد کاظم گیلانی فصل بهار را برای همۀ سنین از جمله میانسالان، پیران و افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند، سازگارتر می‌داند، اما ابن‌سینا و سید اسماعیل جرجانی مزاج بهار را با مزاج خردسالان و نوجوانان سازگار می‌دانند.

چرایی بروز بیماری در بهار

صادقیان ادامه داد: در افراد دارای مزاج گرم و تر یا بعضی از افراد گرم و خشک‌ها باعث ایجاد دمل، زخم، جوش، خارش، ورم حلق، درد چشم، خونریزی بینی، سردرد، خونریزی ریه، اسهال خونی، تب همراه با آبریزش بینی و خارج شدن خون همراه با سرفه در فصل بهار افزایش می‌یابد که این بیماری‌ها بیشتر در کودکان ــ به‌دلیل اینکه مزاج سن آنها گرم‌ و تر است ــ بروز می‌کند و چون در این فصل مواد بلغمى در بیماران بلغمى تحریک مى‏‌شود، بیماری‌هاى سکته، فلج و درد مفاصل پدید می‌آید.

وی اضافه کرد: اساساً هر بیماری‌ای که ماده آن در خون وجود دارد و در زمستان به‌دلیل سردی هوا منجمد و ساکن می‌شود، در این فصل به غلیان و جوشش در‌می‌آید، پخته می‌شود و اگر با فصد و حجامت دفع نشود, خود را به‌صورت بیماری‌های بیان‌شده نشان می‌دهد.

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: بروز این بیماری‌ها به این علت نیست که فصل بهار به‌ذات خودش موجب بیماری می‌شود، بلکه بروز بیماری‌ها به‌دلیل پخته شدن فضولات است؛ دفع فضولات کار طبیعت بدن است و موجب تقویت بدن می‌شود.

منبع: شفا آنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: