کد خبر: ۶۵۲۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
تعداد بازدید: ۱۰۶۴
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی نبود بستر قانونی را از جمله چالش‌های موجود در سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر ذکر کرد و گفت: بیشترین مبالغ مصوب این صندوق برای حوزه فناوری‌های زیستی بوده و پس از آن محصولات پیشرفته قرار دارد.
تشریح چالش‌های موجود برای سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در کشوربه گزارش خبرنگار علمی ایسنا، بهزاد سلطانی روز یکشنبه، 9 اسفندماه در نشست هم‌اندیشی ملی تدوین سیاست‌های اجرایی و اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور، نظام‌های مالی را یکی از سیستم‌های موثر در حوزه پژوهش و فناوری نام برد و افزود: تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس مراحل عمر این شرکت‌ها متفاوت خواهد بود. در ابتدای تاسیس این شرکت‌ها پس‌اندازها و گرنت‌های پژوهشی‌ مهم است و پس از آن خدمات صندوق‌های خطرپذیر در پنج سال اول عمر این شرکت‌ها حائز اهمیت خواهد بود.

وی با اشاره به خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: در حال حاضر دستورالعمل‌هایی برای احیای شرکت‌های رو به زوال در دستور کار داریم تا بتوانیم با حمایت این شرکت‌ها اقدام به تولید محصولات دانش‌بنیان کنیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی هدف از تشکیل این صندوق را توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تکمیل زنجیره ایده تا بازار دانست و گفت: تجاری‌سازی نوآوری‌ها، دستاوردهای پژوهش و اختراعات و کاربردی کردن دانش از طریق ارائه کمک‌ها و خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر اهداف تشکیل این صندوق است.

سلطانی با اشاره به اقدامات کشور در زمینه تعیین اولویت‌های فناوری، یادآور شد: صندوق نوآوری در صورت پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز مراحل ارزیابی اقدام به حمایت از طرح‌های اولویت‌دار خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه خدمات صندوق مشمول طرح‌های بعد از نمونه صنعتی خواهد بود، گفت: این حمایت‌ها در قالب ارائه وام و مشارکت در اجرای طرح‌ها ارائه می‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به پراکندگی سرمایه‌گذاران خطرپذیر در سطح دنیا، اظهار کرد: کل سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دنیا در سال 2012 حدود 42 میلیارد دلار بوده است که بیشتر از نیمی از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در 10 مرکز برتر سرمایه‌گذاری خطرپذیر بوده است.

سلطانی بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر را مربوط به ایالات متحده آمریکا دانست و گفت: در کشور ما به دلیل نبود بستر قانونی و نهادی مناسب با چالش‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر مواجه هستیم.

وی نبود نهاد رگولاتوری مشخص برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر را از دیگر چالش‌های این حوزه نام برد و ادامه داد: پایین بودن سطح دانش فعالان صندوق‌های خطرپذیر در تامین منابع مالی فناوری از دیگر چالش‌های این حوزه محسوب می‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناوری اشاره کرد و گفت: بیشترین مبلغ مصوب سرمایه‌گذاری این صندوق مربوط به فناوری‌های زیستی است و پس از آن حوزه‌های محصولات پیشرفته، الکترونیک و کنترل، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، داروهای پیشرفته و مواد پیشرفته قرار دارد.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: