کد خبر: ۶۵۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
تعداد بازدید: ۲۱۵۱
در نشست خبری با الهام علی اف؛
رییس جمهوری با تاکید بر این که ایران و جمهوری آذربایجان در پسابرجام و پساتحریم در همه زمینه ها می توانند فعالیت مشترکی داشته باشند، گفت: دو کشور در زمینه مسایل ترانزیتی و کریدور جنوب به شمال و اتصال راه آهن آستارا به آستارا تا پایان سال میلادی جاری شاهد تحول خواهند بود.
روحانی: ایران و جمهوری آذربایجان در پسابرجام در همه زمینه ها فعالیت مشترک می کنندحجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست خبری با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان افزود: هر بار که همدیگر را ملاقات و گفت و گو کرده شاهد پیشرفت در همکاری ها و روابط دوجانبه دو کشور دوست و همسایه ایران و جمهوری آذربایجان بوده ایم. 
به گزارش ایرنا، وی این موضوع را به فال نیک گرفت و افزود: سفر رییس جمهوری آذربایجان در هفته ای انجام شده که در پایان این هفته ملت بزرگ ایران در یک رویداد بسیار مهم مربوط به مردم سالاری، استقلال و حاکمیت ملی در دو انتخابات شرکت می کنند. 
رییس جمهوری تاکید کرد: این سفر همچنین درایامی انجام می شود که به نوروز باستانی نزدیک می شویم و رودیداد نوروز برای هر دو کشور به عنوان روز تاریخی و فرهنگی دو کشور بین همه تمدن هایی است که نوروز را پذیرفته اند، برگزار می شود.
روحانی ادامه داد: خوشحالیم کمیسیون مشترک دو کشور در یک - دو سال اخیر فعال بوده و یکی از آثار آن امضای 11 سند همکاری بین ایران و جمهوری آذربایجان است. 
وی از محورهای مذاکرات خصوصی و عمومی امروز با رییس جمهوری آذربایجان را مسایل مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور بیان کرد.
رییس جمهوری تصریح کرد: در زمینه مسایل ترانزیتی و کریدور جنوب به شمال ، اتصال راه آهن آستارا به آستارا تا پایان سال میلادی جاری شاهد تحول خواهیم بود. 
روحانی افزود: در زمینه انرژی، نفت و گاز، تبادل انرژی برق و همچنین بهره برداری مشترک از منابع نفت و گاز دریای خزر گفت و گوهای سازنده داشتیم.
وی از دیگر محورهای مذاکرات روسای جمهوری دو کشور را مسایل بیمه و بانک و همچنین همکاری و سرمایه گذاری های دو کشور به ویژه در مناطق آزاد مثل بندر انزلی، ارس و ماکو عنوان کرد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: علاوه بر مسایل اقتصادی در زمینه همکاری های دو کشور در بخش فرهنگی، روابط دو جانبه دانشگاه ها و مراکز علمی و گردشگری چه در دریا و کشتیرانی گفت و گوهای خوبی داشتیم. 
روحانی یادآور شد: همچنین در دیدار با رییس جمهوری آذربایجان در زمینه مسایل دینی و اشتراکات مذهبی و فهم که از اسلام به عنوان اسلام رحمانی، مودت، تعاون، همکاری و دوستی با یکدیگر ، گفت و گو شد.
وی ادامه داد: ایران و جمهوری آذربایجان درمورد تلاش هایی که باید با اسلام هراسی در منطقه و جهان داشته باشیم دارای نظرات واحد و مشترکی هستند. 
رییس جمهوری تاکید کرد که در زمینه مسایل منطقه ای، مساله سوریه نظرات مشترکی داشتیم و لزوم رایزنی های بیشتر دو طرف مورد نظر مشترک ما بود.
روحانی افزود: معتقدیم راه حل مسایل منطقه ای، راه حل سیاسی است و در هیچ یک از موارد راه حل نظامی نمی تواند راه حل مشکل باشد.
وی از دیگر محورهای مذاکرات روسای جمهوری ایران و آذربایجان را روابط و همکاری های سه جانبه «ایران،جمهوری آذربایجان و ترکمنستان»، «ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه» و «ایران ،آذربایجان، گرجستان و ترکیه» بیان کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان صبح سه شنبه در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعد آباد مورد استقبال رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. 
نخستین برنامه رسمی رییس جمهوری آذربایجان، مذاکرات دو جانبه با دکتر روحانی بود و پس از آن هیات های عالیرتبه دو کشور با حضور روحانی و علی اف مذاکره کردند.
همچنین امروز با حضور روسای جمهوری ایران و آذربایجان 11 سند همکاری و موافقتنامه به امضای مقامات و مسوولان دو کشور رسید. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: