کد خبر: ۷۸۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
تعداد بازدید: ۴۶۱
روزنامه قانون برای بررسی هدف نخست وزیر اسراییل از سفر به عمان و پیامدهای این سفر برای مردم فلسطین ،با مرتضی موسوی خلخالی، کارشناس جهان عرب، گفت‌و‌گویی داشته است که در ادامه از نظر می گذرد.
عمان به خاطر اسرائیل دست از ایران بر نمی‌دارد
به گزارش خبرداغ ، روزنامه قانون برای بررسی هدف نخست وزیر اسراییل از سفر به عمان و پیامدهای این سفر برای مردم فلسطین ،با مرتضی موسوی خلخالی، کارشناس جهان عرب، گفت‌و‌گویی داشته است که در ادامه از نظر می گذرد.


** سفر نتانیاهو به عمان بعد از سفر اوایل هفته محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطین به این کشور انجام شد. با اینکه عمان نقش چندانی در مساله فلسطین نداشت، ولی همواره به حمایت از فلسطین تاکیدکرده است؛ چرا که عمان، به عنوان یک کشور اسلامی میانه‌رو، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته است؟

اینکه عمان یک کشور اسلامی و عربی در منطقه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را می پذیرد جای تعجب ندارد.زمانی که تمام کشورهای عربی منطقه شورای خلیج فارس روابط خوبی با رژیم صهیونیستی دارند واکنون عربستان سعودی یکی از متحدان رژیم صهیونیستی است در حالی که داعیه رهبری جهان اسلام را دارد و پادشاه آن مدعی است که خادم حرمین شریفین است، دیگر عمان جای خود را دارد .اکنون اکثر کشورهای عربی روابط عادی با رژیم صهیونیستی دارند.

اتحادیه عرب که یکی از بندهای منشور آن مبارزه با رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین بود، دیگر به فراموشی سپرده شده است.اعراب به خصوص اعراب منطقه ای، دیگر حمایت های قدیمی از فلسطینی‌ها را ندارد و به جای آنکه حرمتی برای کشورهای اسلامی و دیگر کشورها مانند ایران قائل شوند اکنون در اکثر سیاست‌ها در کنار رژیم صهیونیستی هستند.آمدن آقای نتانیاهو به عمان، موضوع تازه ای است اما به نظر من آثار مثبتی برای رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.

برای ما مهم است که بدانیم سلطان قابوس و نظام فعلی این کشور چگونه ممکن است این پذیرایی را قبول کند و احتمالا چه مذاکراتی میان این دو شخصیت به وجود خواهد آمد اما به نظر من با سفر نتانیاهو به عمان،موضع آن نسبت به ایران تغییر نخواهد کرد.

عمان از قبل و بعد از انقلاب خود را مدیون ایران می‌داند و یگانه کشوری است که نظام حکومتی اش توسط کشور ما از کمونیست ها حفظ شد. عمان همیشه در بحران هایی که میان ما و عربستان،جنگ تحمیلی میان ما و عراق وموضع ها علیه ایران ،حتی در اتحادیه عرب در کنار ایران بوده است. همان‌طور که عرض کردم به هیچ عنوان عمان موضعش را نسبت به ایران تغییر نخواهد داد، بلکه شاید رژیم صهیونیستی را به مدارا کردن با فلسطینی‌ها و کاهش خصومت بیش از حد با ایران به خصوص در مسائل سوریه تشویق کند.

من باورم ندارم که نتانیاهو به هیچ وجه از پادشاه عمان امتیازی علیه ایران یا علیه کشورهای اسلامی حاصل کند.ما دو کشور (ایران وعمان) دو طرفه تنگه هرمز هستیم وهر دو کشور بهترین روابط را در میان اعراب داریم. یعنی اگر بدون مبالغه به شما عرض کنم شاید عمان در جهان عرب، یگانه کشوری است که هیچگاه آزار و اذیتی علیه ما نکرده است و همیشه در کنار ایران بوده است.این کشور هیچگاه با دیدار چند‌ساعته با نتانیاهو علیه ایران موضع نخواهد گرفت.

من یقین دارم سلطان قابوس تا زمانی که زنده است و حتی بعد از ایشان (چون بیمار هستند )همیشه در کنار ایران در منطقه خواهد ماند و همیشه در شورای خلیج فارس،در کنار ایران بوده و هیچگاه در این شورا موضع های امارات علیه ایران را نپذیرفته است.

** آیا این اقدام عمان به معنی پشت کردن به آرمان های آزادی فلسطین است؟ این سفر چه پیامدهایی را برای مردم فلسطین و حقوق آن‌ها خواهد داشت؟

وقتی کشورهایی مانند عربستان، امارات، قطر و بحرین رابطه نزدیک با رژیم صهیونیستی دارند، این دیدار در قبال روابط عمان با رژیم صهیونیستی امتیازی ندارد.عمان روابطش را با فلسطینی ها تغییر نخواهد داد و به حمایت خود از آن ادامه می‌دهد .عمان دوستی اش با ایران استوار تر خواهد شد و من بعید نمی‌دانم که وزیر خارجه عمان به ایران سفر کند و راجع به این سفر توضیحی را بدهد. این سفر به هیچ وجه جایگاه رژیم صهیونیستی را در منطقه قوی‌تر نمی‌کند و امتیاز جدیدی برای این رژیم نیست. اگر رژیم صهیونیستی دفتر یا سفارتی را در عمان افتتاح کند، می‌توان گفت امتیازی به دست آورده است.

این دیدار به تنهایی نمی تواند در تغییر جهت روابط عمان به خصوص با ایران و جهان اسلام و فلسطین موثر باشد. من به یقین می گویم که عمان از دوستان استوار و ابدی ایران است. عمان در این شرایط به هیچ وجه تمایلی به آزرده کردن همسایه بزرگ خود مانند ایران را ندارد ونمی خواهد کوچک‌ترین آسیبی به روابط خود با فلسطینی‌ها برساند.

** با توجه به اینکه عمان مناسبات بسیارخوبی با آمریکا دارد،آیا فشار آمریکا باعث پذیرش دیدار با نتانیاهو شد؟

آمریکا با داشتن روابط بسیار خوب با عمان و همچنین انگلیس و دنیای غرب و اینکه آمریکا برای عمان به مراتب از رژیم صهیونیستی مهم تر است، هیچگاه نتوانسته موضع عمان در برابر ایران را تغییر دهد .بنابراین زمانی که آمریکا که در منطقه به‌مراتب نفوذ بیشتری از اسراییل دارد، نمی‌تواند در این موضوع نقشی داشته باشد.

اگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به درخواست خودش به هر کشور عربی- اسلامی سفرکند،این‌گونه تفسیر نمی کنیم. ما در مقابل سفر نتانیاهو به روسیه تفسیر دیگری داریم و نمی‌گوییم موضع روسیه در برابر ایران تغییر نمی کند اما در خصوص عمان من به یقین می گویم که موضوع آن در قبال ایران تغییر نخواهد کرد.

** بعد از 22 سال دیدار میان نتانیاهو و سلطان قابوس انجام شد. به نظرشما هدف رژیم صهیونیستی از درخواست این دیدار چه بود؟

آنچه مسلم است رژیم صهیونیستی در منطقه با اکثر کشورهای خلیج فارس رابطه پیدا کرده است و طبیعی است که می‌خواهد کشورهایی را که با آن ها رابطه نداشته جذب کند. اگر آقای نتانیاهو به عمان سفر کرد و دیدید در آن کشور سفارت یا دفتری به وجود نیامد یعنی دیدار ،یک دیدار بسیار تشریفاتی و عادی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: