کد خبر: ۷۵۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
تعداد بازدید: ۲۶۸
اگر به قیمت ناامنی دیگران برای خود امنیت بخریم و اگر با برهم زدن آرامش دیگران برای خود آرامش بخریم؛ در واقع ناامنی برای خود خریده‌ایم. وقتی در مورد مسئله هسته‌ای و نگرانی از کشتار هسته‌ای به ترس از نابودی مشترک اشاره می‌شود یعنی امروز همچنان همان پارادایم سلطه و قدرت در عرصه بین‌الملل وجود دارد و سلطه‌گران هنوز هم دشمن‌انگاری و حذف را تنها راه‌حل امنیت خود می‌دانند.
گفت‌وگوی فرهنگی مبنای افراطی‌گری را به چالش می‌کشد/ منطق ترامپ مانع رسیدن به پارادایم گفت‌وگوی فراگیر است

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، محمدجواد طریف صبح امروز (۲۳ دی‌ماه) در افتتاحیه نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی و آسیایی که قرار است به مدت سه روز در سه شهر تهران، مشهد و بابل با حضور ۲۳ کشور آسیایی برگزار شود، گفت: آسیا مهد فرهنگ‌ها و تفکرات گوناگون و مهد تمدن در جامعه جهانی است. نام قاره کهن به درستی بر این قاره گذاشته شده چراکه همواره خاستگاه تفکر، فلسفه و گفت‌وگو و درک مشترک بوده است. منتها متاسفانه همین آسیا و به ویژه غرب آسیا؛ امروز محل قدرت‌ها و کشتارهایی است که فاصله طولانی با مبانی فرهنگی و اعتقادی و بینش‌های مختلف آسیایی دارد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آسیا محل نگرش‌ها و تفکرات متنوع است ولی آنچه امروز در نظر ما می‌گذرد با هرآنچه به آن اعتقاد داریم و مبنای فرهنگی ما هست، تضاد و مغایرت اساسی دارد. در این شرایط به نظرم گفت‌وگوی فرهنگی تنها یک حرکت دانشگاهی و آکادمیک نیست گرچه محیط‌ها میزبان گفت‌وگو باعث و بانی آن می‌شوند.

ظریف با بیان این مطلب که امروز گفت‌وگوی فرهنگی یک ضرورت امنیتی و جهانی برای همه است و ما نیازمند گفت‌وگوی فرهنگی هستیم، افزود: در گذشته دنیا براساس یک پارادایم مبتنی بر قدرت حرکت کرده که نتیجه آن جز بازی باطل صفر-صفر نبوده است. خشونت و کشتار برای مردم جهان نتیجه‌ای نداشته است. پارادایمی که در روابط بین‌الملل شاهد هستیم پارادایمی مبتنی بر دشمن‌انگاری، ائتلاف‌سازی است و ادامه این شیوه بازی صفر-صفر بازی با نتیجه منفی نخواهد داشت.

وی افزود: اگر به قیمت ناامنی دیگران برای خود امنیت بخریم و اگر با برهم زدن آرامش دیگران برای خود آرامش بخریم؛ در واقع ناامنی برای خود خریده‌ایم. وقتی در مورد مسئله هسته‌ای و نگرانی از کشتار هسته‌ای به ترس از نابودی مشترک اشاره می‌شود یعنی امروز همچنان همان پارادایم سلطه و قدرت در عرصه بین‌الملل وجود دارد و سلطه‌گران هنوز هم دشمن‌انگاری و حذف را تنها راه‌حل امنیت خود می‌دانند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم از پارادایم جدیدی سخن می‌گفت که عرصه بین‌الملل جهان به آن نیاز دارد. او بیان کرد: برای پشت سر گذاشتن پارادایم قدرت باید جانشینی برای او پیدا کنیم و این جانشین جز با گفت‌وگو و یافتن راه‌حل‌هایی مبتنی بر شاملیت، فراگیری و حضور همگان محقق نمی‌شود. در مفهوم گفتگویی که ما می‌شناسیم سهم برخی مشترکان حرف اول را می‌زند یعنی بیش از آنکه به دنبال تحمیل عقاید خود باشیم به دنبال درک خاستگاه فکری و نگرانی طرف مقابل هستیم.

ظریف تصریح کرد: در این شیوه گفت‌وگو می‌فهمیم که طرف مقابل جز خود ما نیست و نگرانی‌ها، آرزوها، خواست‌ها و ایده‌های مشابهی با ما دارد. در گفت‌وگو اولین چیزی که می‌فهمیم انسانیت مشترک همه ما است و خطرات و فرصت‌های مشترکی که همه با هم روبرو هستیم.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به سخنان روز گذشته ترامپ و توهین وی به اتباع کشورهای آفریقایی گفت: امروز فردی در ایالات متحده قدرت را در دست گرفته که تمام ملت‌ها را با الفاظ رکیک و غیرقابل پذیرش و حتی غیرقابل باور خطاب می‌کند. این منطق او مانع رسیدن به پارادایم گفت‌وگوی فراگیر است. همه برای ساخت جهان نیاز داریم به نگرش و گفت‌وگویی فکر کنیم، آن هم گفت‌وگویی فارغ از خودبرتربینی یعنی گفت‌وگو براساس احترام متقابل.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران، گفت‌وگوی فرهنگی را یک عامل امنیت‌زا دانست و اظهار داشت: امروز در منطقه آسیا و غرب آسیا حرکات خطرناکی که مبتنی بر نفرت هستند را شاهد هستیم. افراطی‌گری امروز نه فقط آسیا که گویی کل جهان را تهدید می‌کند. برای مقابله با این مسئله تنها اتکا به نیروی نظامی کفایت نمی‌کند. برای اینکه مبارزه با تکفیری‌گری پایدار و اصیل باشد نیازمند به گفت‌وگو هستیم و باید برای گفت‌وگو تلاش کنیم.

ظریف ادامه داد: عدم توجه دولت‌ها به نیازها و حقوق اولیه انسانی مخصوصاً در منطقه‌ای مثل فلسطین مانع از شکل‌گیری گفت‌وگو براساس احترام متقابل می‌شود. باید به این مشکلات اجتماعی فکر کنیم نه اینکه با نفرت‌پراکنی یا هراس‌آوری سعی در کمرنگ کردن آن داشته باشیم. گفت‌وگوی فرهنگی مبنای افراطی‌گری را به چالش می‌کشد و می‌تواند ما را از این بلایی که دنیا دچارش شده نجات بدهد.

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: برای فاصله گرفتن از پارادایم حذف و رقابت ناسالم و شکل‌گیری گفت‌وگو به اقدامات اطمینان‌ساز برای ایجاد یک شبکه امنیتی نیاز داریم. این یعنی امنیت برای امنیت همگان. ازجمله اقدامات اطمینان‌ساز تعاملات فرهنگی، رفت‌و آمد مردم و گفت‌وگو، گفت‌وگوهای مشترک و یافتن راه‌حل‌های مشترک است. امروز با برگزاری اولین اجلاس آسیایی باید به این مسئولیت خطیر فکر کنیم. شخصاً این اجلاس را ضروری و بجا می‌دانم که نیازمند ادامه و تکرارش هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
درپاسخ به اتهام جدید سازمان ملل علیه ایران
کمیته سازمان ملل متحد شریک جنایات عربستان ومتحدانش است.
رژیم جنایتکارآل سعود یک جنایتکارجنگی است.
کمیته سازمان ملل ازتجاوزآل سعود حمایت می کند.
آمریکا بمب خوشه ای دراختیارسعودی ها قرارداده است!
بریتانیا بمب خوشه ای دراختیارسعودی قرارداده است!
آمریکا تامین کنده بمب های خوشه ای وموشک های مورد استفاده عربستان سعودی درجنگ یمن است.
انگلیس تسلیحات عربستان را تامین می کند.
اقدام اخیرعربستان سعودی دریمن نشان دهنده شکست سیاست های این کشوردریمن ومنطقه است.
سعودی هاجنایتکارشماره یک با کدام قانون و مجوز به یمن حمله کردند؟
اقدامی که عربستان بدون اجازه سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل و دیگرسازمان های بین المللی دریمن انجام داد، اقدامی تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می شود.
که ظلم پایدارنمی ماند وحق همیشه پیروزاست.
حمله به یمن اقدامی تجاوزکارانه است.
تجاوز عربستان سعودی به یمن عبورازخطوط قرمزاست.
حمله عربستان ومتحدانش به یمن، اجرای قانون جنگل کمیته سازمان ملل بود.
حمله عربستان ومتحدانش به یمن حمله به قواعد حقوقی سازمان ملل است.
عربستان بداد درصورت تکرار حمله به یمن اقدامات آنان بی پاسخ نخواهد ماند/ یمن ازعربستان انتقام خواهد گرفت.
تجاوزعربستان ومتحدانش به یمن، تجاوزبه صلح درمنطقه است.
القاعده را چه کسی ساخته وحمایت می کند؟ آمریکا وعربستان سعودی!
القاعده وعربستان سعودی دریک جبهه دریمن می جنکند.
داعش را چه کسی ساخته وحمایت می کند؟ آمریکا وهم پیمانانش!
مدارک دراختیاردارد که نشان میدهد نیرو های ائتلاف تحت رهبری آمریکا ازتروریست های داعش و دیگرگروه های تروریستی حمایت می کنند.
مسئولان بی ادب و بی فرهنگ قبلی آمریکا داعش را بوجود آوردند.
کمک های میلیونی غرب چگونه به دست داعش میرسد.
غرب با پرداخت میلیونها پوند تحت عنوان کمک به مردم سوریه، درحال کمک به تروریست های داعش است.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
درپاسخ به دولت روحانی
درپاسخ به آقای ظریف وزیرخارجه کشورمان
درپاسخ به وزارت خارجه فرانسه جنایتکار
پیشنهاد وزارت خارجه فرانسه جنایتکارشماره یک را هرگز قبول نمی کنیم.
به وزارت خارجه فرانسه جنایتکارشماره یک می‌گوییم که مردم ایران پیشنهاد مذاکره موشکی را هرگز قبول نمی‌کنیم.
فرانسه شریک جنایات گروهک تروریستی منافقین است.
فرانسه شریک جنایات رژیم جنایتکارصدام دیکتاتوراست.
فرانسه شریک جنایات رژیم صهیونیستی است.
فرانسه شریک جنایات عربستان سعودی است.
درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست فرانسه درکاراست.
فرانسه دشمن تاریخی مردم ایران است.
فرانسه پناهگاه گروهک تروریستی منافقین است.
فرانسه مورد اعتماد ما نیست.
فرانسه مانند آمریکا ازسال 2003 تاکنون ازتروریسم برای تغییرحکومت استفاده می کند.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
0
نه تنها مردم ایران، مردم منطقه خاورمیانه و بلکه مردم دنیا جنایات وحشیانه آمریکایی ها را فراموش نمی کنند.
دربرابر اشغالگری آمریکایی ها سکوت نمی کنیم.
مردم ایران دربرابر اشغالگری آمریکا جنایتکارشماره یک سکوت نمی کند.
چرا مردم دنیا با آمریکا دشمن هستند؟ آمریکا، عامل آوارگی مردم دنیاست!
بسیاری ازآوارگی درمنطقه خاورمیانه وجهان، قربانی جنایت ها، خیانت های، دخالت های، تجاوزهای و مداخله جویی های آمریکا جنایتکارشماره یک هستند.
آمریکا مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت درمنطقه خاورمیانه وجهان شده است.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: