کد خبر: ۶۵۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۶
تعداد بازدید: ۵۲۱
سیاست‌گذاران اقتصادی برای رونق‌آفرینی چه باید بکنند؟دنیای اقتصاد نوشت: کارشناسان معتقدند شرایط تصمیم‌گیری در دوره رونق و رکود اقتصادی متفاوت است و برای خروج از بحران باید «قاطعیت»، «سرعت» و «دقت» در دستورکار قرار بگیرد. تجربه بسیاری از کشورها نشان می‌دهد همواره تصمیمات سخت، به سرعت اتخاذ شده و با قدرت اعمال شده است؛ اگرچه امکان دارد این تصمیمات، بهترین گزینه موجود نبوده باشند، اما زیان آن در مقایسه با انفعال و بی‌عملی کمتر بوده است. به باور کارشناسان، شرایط کنونی اقتصاد کشور ایجاب می‌کند سیاست‌گذار، ضمن رعایت خط‌قرمزهای تعیین‌شده و تداوم اقدامات سلبی، سیاست‌های ایجابی را در دستور کار قرار دهد. در این راستا باید یک تقسیم کار استاندارد و مشخص میان سیاست‌های پولی و مالی صورت بگیرد. سیاست‌گذار مالی باید در این چارچوب «اتخاذ سياست مالي ضد چرخه اقتصاد»، «تهاتر بدهي‌هاي دولت با اوراق بهادار»، «افزايش سرمايه بانك‌هاي دولتي» و «استقراض داخلي برای تامين مالي سياست مالي انبساطي» را در دستور کار قرار دهد. سیاست‌گذار پولی نیز باید با بهره‌گیری از ابزار «بهادار كردن بدهي‌هاي دولت و بانك‌هاي دولتي در ترازنامه خود»، «طراحي ابزار سوآپ ارزي و بازاري براي معاملات آتي» و «کمک به سیاست‌های مالی دولت با اولویت حفظ دستاورد تورمی» را دنبال کند. این تقسیم کار می‌تواند زمینه رونق‌آفرینی در اقتصاد شود.

 ‏ در سال‏های گذشته نوسان شاخص‏های مهم اقتصاد ایران در مواجهه با عوامل بیرونی شامل «تحریم‏ها»، «نوسانات قیمت نفت و سایر کالاها» و همچنین «سیاست‏گذاری متناقض داخلی در اقتصاد»، باعث شد اقتصاد در شرایط بحرانی قرار گیرد. با تغییر سیاست‏های اقتصادی در دولت جدید تا حدود قابل‌‏توجهی آرامش به اقتصاد بازگشت، اما شاکله اقتصاد و رفتار نهادها به شکلی است که نتوانسته با مشکل «عبور از رکود» و «خروج از تنگنای مالی» به شکل اصولی برخورد کند. «دنیای اقتصاد» در یک گزارش تحلیلی با بهره‏گیری از تجربه آمریکا برای عبور از رکود، سیاست‏ها و ابزار لازم دو نهاد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای عبور از انفعال اقتصادی را بررسی کرده است. بر این اساس؛ «اتخاذ سياست مالي ضد چرخه اقتصاد»، «تهاتر بدهي‏هاي دولت با اوراق بهادار»، «افزايش سرمايه بانك‏هاي دولتي» و «استقراض داخلي برای تامين مالي سياست مالي انبساطي» گام‏های مهم وزارت اقتصاد برای کمک به دستیابی به این هدف است. در کنار این موارد بانک مرکزی نیز می‏تواند با سه اقدام «بهادار كردن بدهي‏هاي دولت و بانك‏هاي دولتي در ترازنامه خود» و «طراحي ابزار سوآپ ارزي و بازاري براي معاملات آتي» و «کمک به سیاست‏های مالی دولت همراه با حفظ دستاورد تورمی» مسیر اقتصاد کشور را برای عبور از وضعیت بی‏تحرکی مهیا سازد.

 

چشم انتظار تحول اقتصادی

روزها با شتاب در گذرند و كشتي اقتصاد كشور همچنان گرفتار توفان‏ است و به‏نظر مي‏رسد اين كشتي مصيبت‌زده، حيران در ميان امواج در تلاطم مانده است. ناخدايان پيشين تا توانسته‏اند كشتي را به صخره‏ها كوبيده‏اند، باران و توفان هم بي‏وقفه در حال بارش است و تنها از شدت آن كاسته شده است. ناخدايان جديد همچنان در حال رصد خرابي‏ها هستند و ساكنان كشتي همچنان چشم به ناخدايان كشتي اقتصاد كه اينان را به ساحل برسانند تا اندكي آرامش يابند، ولي ساحل نيز همچنان در دوردست‏ها به نظاره مانده است. اما در سه سال گذشته، دولت توانسته با تدبير به بخشي از وعده‏هاي خود تحقق ببخشد كه در راس آن مي‏توان به «ثبات بازار ارز» و «كاهش نرخ تورم» اشاره كرد. در حالي كه شرايط خارجي اقتصاد به‏واسطه كاهش قيمت نفت، شوك منفي بزرگي را به اقتصاد وارد آورده است، ولي به‏نظر مي‏رسد، دولت نتوانسته مشكلات عمده ديگر اين كشتي توفان‏زده، از جمله ركود و تنگناي نقدينگي و مانند آن را به خوبي مديريت کند. شايد بتوان دلايل بسياري براي اين عدم توفيق بيان كرد، ولي بي‏عملي، كرختي و خستگي حاكم بر سياست‏گذاري اقتصادي كشور به همراه بدنه اداري ناهماهنگ با اصلاحات اقتصادي و ناآگاهي سياست‏گذاران به روش‏هاي نوين خروج از بحران‏هاي اقتصادي از جمله مهم‏ترين اين عوامل بوده است. بايد اذعان كرد كه ثمره اين ناكارآمدي‏ها را مي‏توان در تنگناي شديد شرايط اقتصادي كشور ديد؛ اما ذكر مثال‏هايي از بي‏عملي و كندي در اجراي سياست‏هاي پولي و مالي شايد مفيد بوده و كمكي باشد به دولت در شتاب بخشيدن به فعاليت‏هاي خود در مدتی که از عمرخود باقی مانده است.

 

شتاب در ساماندهی بدهی دولت

در حوزه سياست مالي، بدون ترديد دولت باید با شتاب و بدون فوت وقت مساله بدهي‏هاي خود را با بانك‏ها حل مي‏كرد. دانش و تجربه اقتصادي در بسياري از كشورها راه‏هاي مشخص و نه چندان پيچيده‏اي براي حل مشكل ارائه مي‏كند. «اتخاذ سياست مالي ضدچرخه اقتصاد»، «تهاتر بدهي‏هاي دولت با اوراق بهادار»، «افزايش سرمايه بانك‏هاي دولتي» و «استقراض داخلي برای تامين مالي سياست مالي انبساطي» مهم‌ترین اقدامات سیاست‌گذار اقتصادی است که در راس آن مساله ساماندهی بدهی دولتی قرار گرفته است. متاسفانه، مانند بسياري از كارهاي ديگر در كشور، حل و فصل و سامان‌دهي بدهي‏هاي دولتي به تشكيل كميته‏هاي متعدد و به سردمداري نهادهاي بسيار و با اتكا به توان اندك اداري كشور در حال حركت لاك‏پشتي است. رئيس‏جمهوری بايد به مديران اقتصادي خود يادآور شود كه در زمان بحران نمي‏توان مانند دوره رونق تصميم گرفت. قاطعيت، سرعت و دقت، لازمه خروج از بحران است. مثال جالب در اين ميان تجربه آمريكا در برخورد با بحران مالي بزرگ بوده كه مي‏تواند نشان دهد چگونه تصميمات سخت را بايد با قدرت و سرعت گرفت، هرچند كه ممكن است آن تصميمات بهترين نبوده باشند، ولي قطعا زيان كمتري از بي‏عملي و رخوت خواهند داشت. برنامه تحريك اقتصاد آمريكا، معروف به «تارپ»، شامل افزايش سرمايه بانك‏ها بود. به اين شكل كه دولت آمريكا در قالب شركت‏هايي دولتي نسبت به خريد سهام بانك‏ها اقدام كرده و مشكل نقدينگي و سرمايه را حل مي‏كرد، بسياري از بانك‏هاي بزرگ مخالف شراكت با دولت بودند و از قبول سرمايه‏اي كه دولت در اختيار آنها مي‏گذاشت سر باز مي‏زدند، البته اين به معني سقوط بانك‏هاي كوچك‏تر و گرفتارتر و نهايتا سقوط اقتصاد بود. هنگ پالسون، وزير وقت خزانه‏داري آمريكا روساي مهم‏ترين بانك‏ها را شبانه در اتاقي گرد هم مي‏آورد و بيان مي‏كند تا زماني كه آنها با درخواست دولت جهت قبول افزايش سرمايه با مشاركت دولت موافقت کنند، به آنها اجازه خروج نخواهد داد و قطعا اگر آنها سرباز بزنند، از ارائه تسهيلات بانك مركزي به آنان جلوگيري خواهد كرد. اين جلسه معروف، به نقطه توقف شدت بحران مالي در آمريكا تبديل شد و نتيجه جلسه، مشاركت دولت و افزايش سرمايه بانك‏ها شد.

 

نقش تعیین‌کننده سیاست‌گذار پولی

اما نگاهي بر سياست پولي در دولت اخير نيز مي‏تواند راهگشا باشد. همه مي‏دانيم كه بانك مركزي، به‏ويژه بعد از دهه 90 ميلادي، به مهم‏ترين و تاثيرگذارترين نهاد در اقتصاد كشورها تبديل شده است. «كنترل و نظارت بر بانك‏ها و موسسات مالي و اطمينان از سلامت مالي آنها» و «جلوگيري از نوسانات توليد و تورم» به مهم‏ترين و اساسي‏ترين وظايف بانك‏هاي مركزي تبديل شده است. ابزار بانك مركزي براي ايفاي اين وظايف در قالب مجموعه‏اي از قوانين جهت نظارت بر بانك‏ها و نيز در قالب ابزارهاي سياست پولي تعريف مي‏شود. بانك مركزي پرقدرت و متعهد، با به‏كارگيري اين ابزارها در واقع ستون ثبات اقتصادي و مالي كشور است. اما اگر بانك مركزي توانايي يا ابزارهاي لازم براي انجام وظايف خود را نداشته باشد، چه اتفاقي خواهد افتاد؟ يك مثال شايد به درك بهتر موضوع كمك كند. خودرويي را تصور كنيد كه همه ملزومات يك خودرو را دارد، ولي تنها غربیلک فرمان راننده را ندارد، تصور اينكه بتوان با اين خودرو رانندگي كرد بسيار دشوار است. البته براي بهبود رانندگي مي‏توان يك ميله عمودي به فرمان متصل كرد و احتمالا به رانندگي بسيار پرمخاطره‏اي پرداخت، ولي راه‏حل مشكل استفاده از غربیلک فرمان است. البته لازم به اختراع غربیلک فرمان يا امتحان روش‏هاي ديگر نيست. سال‏ها است كه مهندسان غربیلک فرمان را كه شكلي گرد دارد درست كرده‏اند كه به راننده توانايي كنترل خودرو را به راحتي مي‏دهد، كافي است غربیلک فرمان را كارگذاري كنيد و به رانندگي بپردازيد. اين مثال مشابه داستان بانك مركزي است. زماني كه بانك مركزي ابزارهاي مناسب سياست پولي (مانند غربیلک فرمان) را در اختيار نداشته باشد، نمي‏تواند وظايف خود را به خوبي انجام دهد و مردم، نتيجه آن را در آشفتگي سيستم پولي و بانكي كشور، نوسانات اقتصادي و بالا و پايين رفتن شديد قيمت‏ها يا تركيبي از اين دو مي‏بينند. با كمال تاسف بايد اذعان كرد كه نبود ابزارهاي لازم براي بانك مركزي كشورمان را مي‏توان از جمله دلايل آشفتگي كنوني نظام بانكي و عدم شكل‏‏گيري انتظارات تورمي پايين نزد كارگزاران اقتصادي برشمرد. به ديگر سخن، بانك مركزي، به هر دليل نتوانسته است لنگر خوبي براي تورم ساخته تا به مدد آن انتظارات مردم و كارگزاران اقتصادي را قيمت‏ها و نرخ تورم سامان دهد. البته اين وضعيت به هيچ‏وجه محصول دوره اخير نيست؛ بلكه سابقه بسيار طولاني در تاريخ اقتصادي كشور دارد. جدا از اينكه علت اين گرفتاري‏ها كه بخش عمده‏اي از آن در ساختار بيمار و نفتي اقتصاد كشور نهفته است، چيست، به‌جا است تا به بانك مركزي كمك كرد كه در دوره كنوني به تدوين قوانين بهتر برای نظارت بر بانك‏ها و نيز توسعه و ايجاد ابزارهاي سياست پولي بپردازد، اما اين ابزارها كدامند و چگونه از آنها مي‏توان براي خروج از ركود كمك گرفت؟

 

ابزارهای مورد نیاز بانک مرکزی

به‏دليل ساختار نفتي اقتصاد كشور و وابستگي بسياري از متغير‏ها به نرخ ارز، در وهله اول، بانك مركزي بايد بتواند ابزاري را برای تخليه شوك‏هاي وارده بر نرخ ارز طراحي كند. حركت به‏سوي طراحي ابزار سوآپ ارزي و بازاري براي معاملات آتي ارز مي‏تواند يكي از اين ابزارها باشد. بانك مركزي با طراحي اين ابزار احتمالا قادر خواهد بود، نه‏تنها مديريت بهتري بر نقدينگي داشته باشد؛ بلكه خواهد توانست از منابع ارزي كه نزد مردم به اشكال گوناگون نگهداري مي‏شود، برای كنترل دامنه نوسانات ارزي استفاده کند، بدون آنكه به ذخاير ارزي بانك مركزي آسيبي وارد شود. البته بايد توجه داشت كه سه‏گانه نرخ ارز ثابت، سياست پولي مستقل و حساب سرمايه باز در عمل امكان تحقق ندارد و بانك مركزي باید به‏سمت ايجاد محيطي براي جدايي از چارچوب نرخ ثابت ارز حركت کند تا اقتصاد كشور را بتوان در برابر نوسانات قيمت و درآمد نفت مقاوم‏تر کرد. اما گذشته از نرخ ارز، بانك مركزي مي‏تواند به‏صورت فعال نسبت به ايجاد ساير ابزارهاي پولي اقدام كند، در اولين قدم، اين بانك مي‏تواند با بهادار كردن بدهي‏هاي انبوه دولت و بانك‏هاي دولتي در ترازنامه خود، نسبت به فروش اين بدهي‏ها با سررسيدهاي متفاوت اقدام کند كه به اين ترتيب مي‏توان ابزار بسيار كارآمدي براي كنترل نقدينگي ايجاد کرد.همچنين شايسته است بانك مركزي تلاش کند نرخ تورم را در محدوده نرخ‏هاي كنوني حفظ كرده و در كنار آن، به ياري دولت در اجراي سياست انبساط مالي بپردازد. در واقع اگر بانك مركزي فضاي كافي براي گسترش ترازنامه خود دارد، نبايد در شرايط امروز اقتصاد تنها دغدغه خود را روي تورم متمركز کند؛ بلكه به ياد داشته باشد كه كمك به دولت در تامين مالي سياست‏هاي انبساطي مي‏تواند منجر به خروج سريع‏تر از ركود جاري در اقتصاد شود. و سخن آخر، تنها راه برون‏رفت از مشكلات فعلي در پيشگيري سياست‏هايي است كه شايد در نگاه اوليه چندان محبوبيت نداشته باشند، ولي چاره‏اي جز اتخاذ اين تصميمات سخت وجود ندارد. راه‏حل‏هاي خروج از بحران اساسا پيچيده نيست، بسياري از كشورها مانند ایران پيش از اين گرفتار اين قبيل مشكلات بوده‏اند، ولي توانسته‏اند با اتخاذ تصميم‏هاي قاطع و سريع اقتصاد خود را نجات دهند. البته به اين معني نيست كه تصميمات و اقدامات آنان بي‏‏عیب و نقص بوده و هيچ نقدي بر آنها وارد نيست، بلكه به اين معني است كه بي‏عملي و نداشتن خلاقيت بزرگ‏ترين مصيبت است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: