کد خبر: ۶۵۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
تعداد بازدید: ۹۳۱
سالیانه، تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان مبتلا به سرطان روده بزرگ شده و جان خود را در این راه از دست می‌دهند.
نشانه های خاموش سرطان روده بزرگ
خونریزی از مقعد، مشهودترین علامت این نوع سرطان است، اما علایم دیگری هم وجود دارد که توجه به آنها ظرافت و آگاهی بیشتری را می‌طلبد. اگر شما با هریک از این موارد روبه‌رو شدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

        کم‌خون هستید: تشخیص کم‌خونی ممکن است نخستین علامت یک خونریزی داخلی باشد، حتی اگر هیچ نشانه‌ای را از آن نبینید. اگر خانمی هنوز عادت ماهانه می‌شود، احتمال کمتری دارد که کم‌خونی در وی با تست‌های اضافی بررسی شود و مثلا پزشک به دنبال موارد دیگری مانند سرطان روده بزرگ باشد. اما اگر یک مرد مبتلا به کم‌خونی باشد، باید در نظر داشته باشید که از جایی خونریزی دارد. حتی بعید نیست فردی تا 6 ماه هم خونریزی داخلی داشته و بعدا خون در مدفوع وی ظاهر شود. اگر با علایم کم‌خونی مانند خستگی یا سرگیجه دست و پنجه نرم می‌کنید، حتما با پزشک خود ملاقاتی داشته باشید.

        دچار تنگی‌نفس می‌شوید: دیگر عارضه جانبی خونریزی آهسته درون بدن، تنگی نفس است. اگر خونریزی شدید یا استفراغ خونی نداشته‌اید، بدن شما مقدار زیادی پلاسما وارد خون می‌کند، بدون آنکه آهن یا گلبول‌های قرمز خونی بسازد. این امر باعث می‌شود حجم زیادی خون از دست ندهید، اما توانایی گلبول‌های قرمز برای حمل اکسیژن کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که متوجه می‌شوید در بعضی کارها نفس کم آورده و تنگی‌ننفس پیدا می‌کنید.

        احساس نفخ یا کرامپ‌های شکمی دارید: اگر عبور مواد در روده بزرگ مسدود شده و به عقب برگشت کنند، شما احساس نفخ خواهید داشت. اگر احساس کمی تورم یا کرامپ دارید، در کنار سرطان روده بزرگ، عوامل متعدد دیگری هم هستند که این علایم را ایجاد می‌کنند، اما اگر علایم شکمی باقی و پایدار بمانند، با پزشک خود ملاقات کنید. اگر درد پایدار و مداومی در قسمت راست شکم خود دارید، شاید بدین معنا است که بیماری به کبد گسترش پیدا کرده است.

        شما مبتلا به یبوست شدید شده‌اید: یبوست به تنهایی مشکل خاصی را نشان نمی‌دهد اما اگر شدید و دائمی شود، می‌تواند علامتی از سرطان روده بزرگ باشد. این وضعیت می‌تواند پیشنهاد کننده درجاتی از انسداد باشد و اگر به نظر می‌رسد که در تمام زمان‌ها در آنجا وجود دارد، نیاز به بررسی بیشتر خواهد داشت.
مدفوع شما باریک شده است: به آنچه در توالت می‌گذرد، حتما توجه داشته باشید، حتی اگر خون نبینید. اگر مدفوع شما همواره شکل بسیار باریکی پیدا کرده، در حالی که پیش از این حجیم بوده، می‌تواند نشانه‌ای از انسداد در کولون باشد که در اثر پولیپ‌ها ایجاد شده‌‌اند. اسهال مداوم نیز نشان از یک مشکل دارد.

        رنگ مدفوع تغییر کرده و عجیب و غریب شده است: خونریزی از مقعد همیشه به صورت خون قرمز روشن خود را نشان نمی‌دهد. مدفوع تیره و قیری‌رنگ هم علامتی است از اینکه احتمالا در آن خون وجود دارد. حتی اگر این وضعیت در اثر موارد کم‌خطرتر و کمتر جدی مانند یک زخم ایجاد شده باشد، آن هم می‌تواند نشانه‌ای از سرطان روده بزرگ باشد.

       مراقب تمامی وضعیت‌های غیرمعمول خود باشید و هر مورد غیرطبیعی را، خصوصا اگر پایدار باقی بماند، با پزشک خود در میان بگذارید تا اقدام‌های تشخیصی بیشتر انجام شده و اگر واقعا به سرطان روده بزرگ مبتلا شده‌اید، حتی‌الامکان در مراحل ابتدایی آن تشخیص داده شود تا امکان درمان بیشتر و موثرتر فراهم شود.سپید

شفاآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: