داوود غفارزادگان و روایتی داستای تاریخی از واقعه کربلا/سه روایت از مردی که خدا دوست داشت او را کشته ببیند

داوود غفارزادگان و روایتی داستای تاریخی از واقعه کربلا/سه روایت از مردی که خدا دوست داشت او را کشته ببیند

یکی از مهم‌ترین فرازهای تولید ادبی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش هنری صاحب قلمان برای بازنمایی حوادث و بزنگاه‌های مهم تاریخ اسلام در قالب روایت داستانی بوده که در این میان سهم حادثه عاشورا و آنچه به آن منجر شد بسیار قابل توجه است.
۱۴۰۳/۰۴/۲۰
در دهه اول محرم کجا هیئت برویم؟

در دهه اول محرم کجا هیئت برویم؟

همزمان با فرا رسیدن نخستین روز دهه اول ماه محرم هیئت‌های مذهبی، مساجد و بقاع متبرک سراسر کشور برنامه عزاداری خود را اعلام کردند.
۱۴۰۳/۰۴/۱۷
انتخابات و چگونگی تشخیص وعده

انتخابات و چگونگی تشخیص وعده "موذیانه" / چرا انتخابات کشورهای توسعه نیافته سرشار از سخنان بیهوده است؟ / بزرگترین وظیفه مردم در انتخابات چهاردهم

وعده ایجاد رفاه برای مردم با ارائه یارانه به مردم، توسط آقای احمدی نژاد، که نه تنها کشور را ۵۰ سال به عقب برد که نظام یارانه ای وبال گردن مردم و کشور در ایجاد تورم و گرانی های بیشتر شد. اما نکته آن است که طرح این دست از وعده ها درایران دارای چه زمینه هایی است و ارائه آن از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری دارای چه معنایی هستند؟ آیا فیلسوفان در این زمینه دیدگاهی ارائه کرده اند؟
۱۴۰۳/۰۳/۱۶
ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها

ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها

حجت الاسلام دکتر علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از چهره های سیاستگذار در حوزه کتاب های مدارس بوده است.
۱۴۰۳/۰۲/۱۲
عدم شکوفایی فلسفه نتیجه نزاع میان برداشت دینی با فلسفه

عدم شکوفایی فلسفه نتیجه نزاع میان برداشت دینی با فلسفه

با ورود اندیشه های مدرن، ایران آبستن تغییر و سیاست به بستری مناسب برای دگرگونی مبدل شد. فاصله ایجاد شده با جهان مدرن در پی دو قرن تعطیلات تاریخی (شایگان) نوعی شتاب زدگی را در کالبد کنش‌گران دمید. این که باید هر چه زودتر عمل کرد (وارد کردن مدرنیته به مثابه کالا در نگاه منورالفکران) یا (دست زدن به انقلاب برای آفرینش نظم جدید سیاسی از منظر روشنفکران). بدیهی است که چیرگی ایدئولوژی ها (سازه‌ هایی برای ساده کردن امور پیچیده) و ناشکیبایی جامعه، فضای مناسبی را برای شکوفایی دانشی مانند فلسفه که مخاطبان را به پیچیده دیدن امور، و صبوری ورزیدن نسبت به تحولات دعوت می کرد فراهم نیاورده است.
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
سعدی؛ از روحانیِ زمانه خود تا شاعری در زمانه ما که باید تدینش اثبات شود!

سعدی؛ از روحانیِ زمانه خود تا شاعری در زمانه ما که باید تدینش اثبات شود!

استاد مهدوی دامغانی در خصوص این سؤال که آیا سعدی شیعه بوده است یا خیر؟ اظهار نمود: باید گفت عاشقان را مذهب و دین، خداست. در سروده‌های او این نکته را نمایانگر است که سعدی قائل به تفضیل است، زیرا ایشان حضرت علی(ع) را از دیگران برتر می‌داند و به خاندان اهل بیت(ع) ارادت ویژه دارد.
۱۴۰۳/۰۲/۰۳
امام علی می‌گفت تلاش نکن عیوب مردم را کشف کنی، اما ما مردم را تشویق به جاسوسی و گزارش و عکس از خطای یکدیگر می‌کنیم

امام علی می‌گفت تلاش نکن عیوب مردم را کشف کنی، اما ما مردم را تشویق به جاسوسی و گزارش و عکس از خطای یکدیگر می‌کنیم

دکترمهراب صادق نیا مدارا را شرط مشروعیت اخلاقی حکومت دانست و گفت: امام علی به مالک می‌گفت تلاش نکن عیوب مردم را کشف کنی، اما ما مردم را تشویق به جاسوسی و گزارش و عکس از خطای یکدیگر می‌کنیم.
۱۴۰۳/۰۱/۱۵
«ترک روزه در زمان انحراف عقیده» چه حکمی دارد؟

«ترک روزه در زمان انحراف عقیده» چه حکمی دارد؟

روزه به معنای بازداشتن خویشتن از انجام بعضی کارها می‌باشد و از اموری است که در میان انبیاء و امت آنان، از زمان آدم تا کنون مورد توجه بوده است. آیت الله شبیری زنجانی به پرسشی در این رابطه پاسخ گفته اند.
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
حوزه علمیه مستقل یا حکومتی؛ روایت مهراب صادق‌نیا از دیدار با مراجع تقلید نجف

حوزه علمیه مستقل یا حکومتی؛ روایت مهراب صادق‌نیا از دیدار با مراجع تقلید نجف

استقلال به‌معنای حفظ هویت ذاتی حوزه است، منهای هر گونه حاشیه نسبت به حکومت و دیگران. یعنی حوزه هر حرفی را حق می‌داند، بدون ملاحظه این‌که حکومت و مقامات آن خوششان بیاید یا نه، بزند و این منافاتی ندارد که علاوه بر این‌که حرف خودش را می‌زند، در مواردی با حاکمیت هم همکاری کند.
۱۴۰۲/۱۲/۲۰
عشق به مسیح می‌تواند سنگ بنای گفتمان اخلاقی جهان باشد

عشق به مسیح می‌تواند سنگ بنای گفتمان اخلاقی جهان باشد

پروفسور چارلز رندال پاول با اشاره به عشق حضرت عیسی حتی به دشمنان خود گفت: برای رسیدن به حقیقت باید عیسی(ع) را زیست کرد و الگو گرفتن از وی کافی نیست.
۱۴۰۲/۱۲/۱۹
۴