کد خبر: ۹۷۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳
تعداد بازدید: ۱۰۴
قاچاقچیان مواد‌مخدر همیشه از شگردهای مختلفی برای جاسازی و انتقال مواد‌مخدر استفاده می‌کنند.

شگردهای باورنکردنی قاچاق مواد‌ مخدر به زندانبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه همشهری: قاچاقچیان مواد‌مخدر همیشه از شگردهای مختلفی برای جاسازی و انتقال مواد‌مخدر استفاده می‌کنند. اما اگر قرار باشد این محموله به مکانی فوق امنیتی مثل زندان منتقل شود باید از ترفندهای خاصی استفاده شود. در این گزارش ۵مورد از تلاش‌های قاچاقچیان حرفه‌ای برای انتقال انواع مواد‌مخدر به زندان که همگی نافرجام ماند را مرور می‌کنیم.

هندوانه یا بمب شیشه‌ای؟

تازه‌ترین مورد از تلاش باندهای مافیایی برای انتقال مواد‌مخدر به زندان همین چند روز قبل لو رفت. نقشه‌ای حساب شده که ظاهرا از مدت‌ها قبل کشیده شده بود اما در مرحله آخر لو رفت تا اسرار قاچاق 3کیلو شیشه برملا شود. ماجرا از این قرار بود که یکی از زندانیان اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی زندان اصفهان برای چند روز به مرخصی رفت اما وقتی که قرار شد به زندان برگردد گفت حدود 3تن هندوانه برای زندانیان هدیه آورده است. آن روز محموله 3تنی هندوانه تحت تدابیر امنیتی وارد محوطه زندان شد. شماری از زندانیان و مأموران برای تخلیه محموله هندوانه آماده شدند و هندوانه‌ها را یکی یکی از خودرو تخلیه می‌کردند؛ اما ناگهان یکی از مأموران یگان حفاظت متوجه برش دایره‌ای در انتهای یکی از هندوانه‌ها شد و همزمان آثار چسب را روی آن دید و به ماجرا مشکوک شد. ممکن بود کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه باشد. به همین دلیل این هندوانه شکافته شد و مأموران در کمال شگفتی مقدار زیادی مواد‌مخدر شیشه که داخل هندوانه جاسازی شده بود را کشف کردند. در این شرایط بود که تخلیه هندوانه‌ها متوقف شد و مأموران یک به یک به بررسی بقیه هندوانه ها پرداختند. در جریان بازرسی دقیق هندوانه‌های اهدایی در مجموع حدود 3کیلو شیشه که به طرز ماهرانه‌ای در هندوانه‌ها جاسازی شده بود کشف شد. به این ترتیب راننده کامیون به اتهام تلاش برای ورود مواد‌مخدر به داخل زندان دستگیر شد.

پرواز کوادکوپتر بر فراز زندان

شگردهایی که قاچاقچیان برای انتقال مواد‌مخدر به زندان استفاده می‌کنند اغلب خاص و شگفت‌انگیز هستند. درست مثل ترفندی که فروردین‌ماه امسال برای انتقال مقداری هروئین، تریاک و شیشه به زندان شیبان خوزستان استفاده شد. اعضای یک باند حرفه‌ای که از قبل بارها نقشه‌شان را مرور کرده بودند خود را به نزدیکی دیوارهای زندان شیبان در شهرستان باوی رساندند. لحظاتی بعد آنها یک کوادکوپتر را فعال کردند و به پرواز درآوردند. این ریزپرنده حامل بسته‌ای بود که داخلش مقداری هروئین، تریاک و شیشه قرار داشت. آنها قصد داشتند از طریق کوادکوپتر محموله مواد‌مخدر را به داخل زندان منتقل کنند و آن را به‌دست یکی از زندانیان مورد نظرشان برسانند تا محموله را در زندان به قیمتی گزاف بفروشد. لحظاتی از پرواز پرنده نگذشته بود که مأموران حفاظت زندان متوجه ماجرا شدند و تلاش برای شناسایی عواملی که کنترل کوادکوپتر را به‌دست داشتند آغاز شد. زمان کوتاهی از این ماجرا گذشته بود که مأموران حفاظت موفق شدند 4نفر را شامل 3مرد و یک زن که در خودرویی در مجاورت زندان حضور داشتند دستگیر کنند. آنها اعتراف کردند که طبق نقشه‌شان قصد انتقال مواد‌مخدر به زندان را داشتند که ناکام ماندند.

خانم وکیل و سررسیدی پر از مواد

یکی از تلاش‌های شگفت‌انگیز برای قاچاق مواد‌مخدر به زندان مدتی قبل توسط یک خانم وکیل انجام شد، وکیلی که پیش از این بارها برای ملاقات با موکلانش وارد زندان شده بود؛ اما در آخرین مرتبه با کاری که انجام داد خودش هم در ماندگار و نیازمند وکیل شد. ماجرا از این قرار بود که مأموران حفاظت زندان زندان اصفهان هنگام ورود یک خانم وکیل به زندان به او مشکوک شدند. او قصد داشت با موکلش دیدار کند. مأموران در جریان بازرسی خانم وکیل به سررسیدی که او همراه داشت مشکوک شدند. آنها وقتی سررسید را باز کردند در کمال شگفتی داخل آن مقدار زیادی مواد‌مخدر کشف کردند که به طرز ماهرانه‌ای جاسازی شده بود. خانم وکیل با برش دادن صفحه‌های داخلی سررسید فضایی را برای محموله مواد‌مخدر باز کرده و در آن حدود 40گرم شیشه، 19گرم هروئین و 80گرم تریاک جاسازی کرده بود که پیش از ورود به محوطه زندان دستش رو و دستگیر شد. او اعتراف کرد که قرار بود این محموله را در زندان به یک زندانی زن تحویل دهد.

شگرد؛ بلعیدن مواد

اعضای یک باند که با بلعیدن مواد‌مخدر مقدار زیادی مواد ‌را وارد یکی از زندان‌ها کرده بودند با هوشیاری مأموران لو رفتند. این اتفاق در یکی  از استان‌های شرقی کشوررخ داد. اعضای یک باند حرفه‌ای با کمک زندانیانی که به مرخصی می‌رفتند،  مواد‌مخدر را وارد زندان می‌کردند و به قیمت‌های گزافی می‌فروختند. آنها از طریق بلعیدن مواد، محموله‌ها را وارد زندان می‌کردند و هرچند احتیاط زیادی به خرج داده بودند تا نقشه‌شان برملا نشود، اما سرانجام مأموران با استفاده از سرنخ‌هایی که به‌دست آورده بودند، موفق شدند اعضای این شبکه قاچاق مواد‌مخدر را شناسایی کنند. آنها 7نفر بودند که قصد وارد کردن بیش از 5کیلوگرم مواد‌مخدر را به زندان داشتند، اما با هوشیاری مأموران دستگیر شدند.

بازی باخت‌- باخت مرد بدهکار

بلعیدن، یکی از شیوه‌های قدیمی و متداول قاچاق مواد‌مخدر به زندان است. اما مدتی قبل مرد جوانی دست به قمار بزرگی زد و جانش را در این کار از دست داد. ماجرا از این قرار بود که مدتی قبل پسر جوانی به طرز مشکوکی در خانه‌اش واقع در شرق تهران جان باخت. او به تنهایی زندگی می‌کرد و حدود 2روز از مرگش می‌گذشت که ماجرا به پلیس گزارش شد. وقتی متخصصان پزشکی قانونی به بررسی جسد پرداختند داخل معده متوفی 18بسته مواد‌مخدر کشف کردند که 2بسته باز شده و مرد 40ساله به همین دلیل جانش را از دست داده بود. انگیزه وی از این کار نامعلوم بود تا اینکه یکی از دوستانش ماجرا را برملا کرد. او به بازپرس رسیدگی‌کننده به پرونده گفت:‌ دوستم بدهی سنگینی داشت و به‌دنبال پول بود. یکی از قاچاقیان به او پیشنهاد داد مقداری مواد‌مخدر را ببلعد و بعد مرتکب جرم سبکی شود تا به زندان منتقل شود و در آنجا مواد‌مخدر را به زندانیان بفروشد اما باز شدن بسته مواد در معده‌اش جانش را گرفت.

مجازات قاچاق مواد‌مخدر به زندان؟

وارد کردن مواد‌مخدر سنتی، اعم از تریاک، شیره، بنگ، گل، چرس، سوخته تریاک، ماری جوانا و غیره، که مواد طبیعی نیز نامیده می‌شوند، در قوانین کشور جرم است و هر فردی که مرتکب جرم ورود مواد‌مخدربه زندان شده باشد به مجازات‌های غیرقابل گذشتی محکوم خواهد شد.

همچنین برای مواد‌مخدر صنعتی مثل هروئین، شیشه، کراک، مورفین، حشیش و غیره با توجه به آثار مخرب فراوانی که دارند، مجازات‌های سنگین‌تری درنظر گرفته شده است. طبق اصلاحیه سال ۱۳۸۹ قانون مبارزه با مواد‌مخدر، برای حمل، توزیع و خرید و فروش مواد‌مخدر صنعتی، مجازات‌هایی بر حسب میزان تعیین می‌شود؛ اما باید توجه داشت که مجازات وارد کردن مواد‌مخدر به داخل زندان، توسط دادگاه تعیین می‌شود و دادگاه با توجه به شرایط و وضعیت مرتکب، مجازات مناسب را تعیین خواهد کرد.‌ از سوی دیگر هر گاه در اثر سهل‌انگاری و مسامحه مأموران، مواد‌مخدر به داخل این مراکز واردشود مأموران خاطی به تناسب به مجازات  الف - تنزل درجه ب - انفصال موقت ج - انفصال دائم، محکوم می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: