کد خبر: ۹۳۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
تعداد بازدید: ۱۵۰
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: استفاده از بخاری‌های نفتی چکه‌ای در مدارس به کلی ممنوع است و در دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید جدی شده است که به هیچ وجه از این وسایل گرمایشی استفاده نشود.

ممنوعیت استفاده از بخاری‌های نفتی چکه‌ای در مدارس/ فقط بخاری‌های استاندارد مجاز استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا : معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: استفاده از بخاری‌های نفتی چکه‌ای در مدارس به کلی ممنوع است و در دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید جدی شده است که به هیچ وجه از این وسایل گرمایشی استفاده نشود.

«مجید عبداللهی» معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص رسیدگی و ایمن سازی تجهیزات گرمایشی مدارس در فصل سرما توضیح داد: ما تعدادی مدرسه نوساز داریم که سالانه ساخته می‌شوند که مطابق ضوابط طراحی و ساخت، برای آن‌ها از ابتدای امر امکانات و سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندارد تعبیه می‌شود و معمولا موتورخانه‌های استانداردی برای این مدارس نوساز طراحی می‌کنند. به عنوان نمونه در تعداد مدارسی که در شش ماه اول سال جاری آماده‌سازی و تحویل داده شد که شامل ۱۶۰۰ مدرسه پروژه مهر بود و پروژه‌های گذشته که در طراحی جدید قرار گرفتند، برای همه آن‌ها سیستم‌های استاندارد گرمایشی و سرمایشی طراحی و نصب شده است.

عبداللهی در ادامه در خصوص رسیدگی به ساماندهی سیستم‌های گرمایشی مدارس موجود و قدیمی‌تر، یادآور شد: مدارس قدیمی باید به روزرسانی شوند و نوسازی سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی آن در دستور کار قرار بگیرد. در مدارس سطح کشور، از سه نوع سیستم گرمایشی استفاده می‌کنیم؛ سیستم‌های موتورخانه، پکیج‌های حرارتی که با گاز کار می‌کنند و بخاری‌های استاندارد هرمیتک.

او با اشاره به اینکه هرکدام از سیستم‌های گرمایشی بنا به اقتضائاتی متناسب با طراحی، فضا و تعداد کلاس‌هایی که باید در آن وسیله گرمایشی راه اندازی شود، هزینه‌های مختلفی دارند، بیان کرد: تلاش برای استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کشور چندسالی است که در دستور کار است. درحال حاضر نیز از محل منابع در اختیار و هم از محل قانون الحاق و ردیف استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی که در قانون بودجه پیش بینی شده، برنامه ریزی برای استاندارد کردن سیستم‌های گرمایشی مدارس در دستور کار قرار گرفته است و این موضع حسب اعتبارات و اقتضائات اجرایی و عملیاتی با همکاری ادارات کل تابعه ما در استان‌ها عملیاتی و اجرایی می‌شود.

عبداللهی با بیان اینکه در آغاز سال تحصیلی جدید به واسطه پروژه مهر تلاش شد نظاماتی به استان‌ها برای آماده‌سازی مدارس و پذیرش دانش آموزان ابلاغ شود، گفت: تاسیسات و ساختمان‌های مدارس بعد از گذشت بیش از دو سال از شیوع کرونا، نیازمند دقت نظر بیشتری بودند و ما با توجه به این نکته، از ۲۰ شهریورماه کارهای اجرایی پروژه مهر و نظارت بر آنها را انجام دادیم و روی سیستم برق و کالبد مدارس، سرویس بهداشتی و… توسط همکاران در ادارات کل آموزش و پرورش و ادارات کل نوسازی و مدیران مدارس و خیرین آماده‌سازی انجام شد تا این بسترها برای حضور دانش آموزان آماده شود. اواخر شهریور این اقدامات صورت گرفت و ما پذیرای حدود ۱۶ میلیون دانش آموز در مدارس دولتی و غیردولتی شدیم.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ضمن اشاره به آغاز فصل سرما و آماده‌سازی وسایل گرمایشی از حدود آبان ماه توضیح داد: آموزش و پرورش هرسال بخشنامه‌ای را تحت عنوان آمادگی مدارس برای مواجهه با فصل سرما و اجرای نکات پیشگیرانه در راه اندازی سیستم‌های گرمایشی مدارس ارسال می‌کند که امسال نیز به روال سالهای قبل ابلاغ شد و از کلیه مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خواسته شد تا برنامه ریزی لازم را برای ساماندهی و آماده به کار کردن و به روزرسانی سیستم‌های گرمایشی در مدارس انجام دهند تا دانش آموزان در بستر حرارتی مناسب و استاندارد تحصیل کنند.

عبداللهی ادامه داد: در این راهنمای عملی که به مدارس داده‌ایم، نکات فنی و عملیاتی را هم در حوزه موتورخانه‌ها، هم در حوزه بخاری‌ها و پکیج‌ها تنظیم و ابلاغ کردیم که می‌تواند به عنوان راهنما در اختیار افراد قرار بگیرد و با کمک بندهایی که در این راهنمای عمل آمده، از آماده به کار بودن سیستم‌های گرمایشی اطمینان حاصل کنند و اگر نکاتی وجود دارد که نیازمند بررسی دقیق‌تر است، توصیه کرده‌ایم که حتما از تکنسین‌های مرتبط به این تخصص استفاده شود تا نتیجه مطلوب‌تری به دست بیاید.

او اضافه کرد: این نکات در راستای دستورالعمل تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی است که سال گذشته به امضای وزیر آموزش و پرورش رسیده و ابلاغ شده است. در این دستورالعمل، بخشی با عنوان فصل تعمیرات وجود دارد که یکی از شش زیرنظام مصوب ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و تاکید داشته که این ساماندهی‌ها در مدارس باید انجام شود.

عبداللهی خاطرنشان کرد: در سطح ملی نیز قرار است هماهنگی و اعتبارات لازم برای این امر تامین شود و چارچوب‌ها و انتظارات ما از استان‌ها، توسط مرکز تهیه و ابلاغ می‌شود و در استان‌ها و ادارات کل آموزش و پرورش و نوسازی، باید رسیدگی به استانداردهای گرمایشی و سرمایشی در دستور کار مدیران مدارس قرار بگیرد.

او در مورد این قانون که نباید گاز به صورت مستقیم داخل کلاس‌های درس استفاده شود و رعایت و نظارت بر آن در مدارس کشور نیز اظهار کرد: استفاده از بخاری‌های نفتی چکه‌ای در مدارس به کلی ممنوع است و در دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید جدی شده است که به هیچ وجه از این وسایل گرمایشی استفاده نشود. در مورد بخاری‌های گازی توصیه اکید ما استفاده از بخاری هرمتیک و در مورد بخاری کاربراتوری نیز فقط مجاز به استفاده از بخاری‌های استاندارد هستند. ضوابط فنی و نحوه استفاده و چارچوب‌های استفاده از هر کدام از این وسایل نیز اعلام شده است. بخاری‌های استاندارد گازی هم که به اسم هرمتیک شناخته می‌شوند، بدنه سرد هستند و ایمنی و آسایش حرارتی خوبی دارند و گزینه‌ای است که مورد تاکید قرار دارد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یادآوری کرد: ما اموراتی که به لحاظ عملیاتی، حقوقی و اجرایی باید به استان‌ها اعلام شود را ابلاغ کرده‌ایم و ما امیدواریم این چارچوب‌ها رعایت شود و در همه کشور مورد توجه باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: