کد خبر: ۹۲۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۶
تعداد بازدید: ۲۲۲
بیگی نژاد گفت: «بحث خسارت هم مطرح بود، ولی اخیرا دیده‌ام که ایران روی خسارت هم هیچ سرمایه‌گذاری نکرده است. خسارت بدین منظور که طرف غربی بعد از اینکه این همه ضربه زد، حالا که می‌خواهد به توافق بازگردد خسارتش را هم پرداخت کند. این مهم اصلا از مذاکرات خارج شده است.»

متن پیش نویس توافق مورد دلخواه ایران نیست؛ نه راستی آزمایی را امریکایی‌ها قبول می‌کنند و نه تضمین می‌دهند که دوباره از برجام خارج نشوند و تحریم اعمال نکنند / ایران در اصلاحات خود خواستار راستی آزمایی، انتفاع اقتصادی و عدم اجرای مکانیسم ماشه شده / قانون مجلس رعایت نشده؛ کاتسا، ایسا و پاتریوت باید لغو می‌شدند، اما باقی مانده اندبه گزارش خبرداغ ، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام می‌گوید که از متن خبر داریم و مورد دلخواه ایران نیست. یعنی وقتی مجموعه شورای عالی امنیت ملی می‌بیند که نه انتفاع اقتصادی حاصل می‌شود، نه راستی‌‌آزمایی را امریکایی‌ها قبول می‌کنند و نه تضمین می‌دهند که دوباره از برجام خارج نشوند و تحریم اعمال نکنند و از این قبیل موارد، معلوم است که توافق به نتیجه نمی‌رسد. بحث خسارت هم مطرح بود ولی اخیرا دیده‌ام که ایران روی خسارت هم هیچ سرمایه‌گذاری نکرده است. اصلاحات ایران هم درباره همین موارد است.

هادی بیگی‌نژاد در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مجلس از متن پیش‌نویس توافق احیای برجام اطلاعی دارد، گفت: «ما اطلاع داریم. نمی‌دانم همه نمایندگان اطلاع دارند یا نه ولی چند ماهی است که درباره متن مذاکرات داریم کار می‌کنیم و جلسات مختلفی هم داشته‌ایم.»

وی در ارزیابی خود از پیش‌نویس توافق، عنوان کرد: «از متن خبر داریم و مورد دلخواه ایران نیست. چرا که نه در آن انتفاع اقتصادی وجود دارد و نه بحث تضمین و راستی‌آزمایی. اینها مواردی است که باعث شده که ایران به نتیجه نرسد. یعنی وقتی مجموعه شورای عالی امنیت ملی می‌بیند که نه انتفاع اقتصادی حاصل می‌شود، نه راستی‌‌آزمایی را امریکایی‌ها قبول می‌کنند و نه تضمین می‌دهند که دوباره از برجام خارج نشوند و تحریم اعمال نکنند و از این قبیل موارد، معلوم است که توافق به نتیجه نمی‌رسد. کل ماجرا این است که امریکا می‌گوید که ما می‌خواهیم به شما ظلم کنید و شما هم باید بپذیرد. بنابراین اگر به نتیجه نرسیدیم، علتش این است.»

این نماینده مجلس در واکنش به اینکه خبرهای مثبتی از مذاکرات به گوش می‌رسید و گویا به سمت احیای برجام نزدیک شده بودیم، گفت: «تا الان که ایران نپذیرفته است و رسما هم اعلام کردند که از سوی ایران ایراداتی به متن گرفته و آن را فرستاده‌اند. هر عقل سلیمی معتقد است که باید مذاکره کنیم تا تحریم‌ها رفع شود، اگر رفع نشوند برای چه باید تعهدات خودمان را اجرا کنیم؟»

بیگی‌نژاد در پاسخ به اینکه اصلاحات ایران حول محور چه مواردی است، اظهار کرد: «همین مواردی است که عنوان کردم؛ یعنی انتفاع اقتصادی برای ایران وجود داشته باشد، راستی‌آزمایی را ازجانب ایران بپذیرند، تعهدات خود را اجرا کنند، بحث عدم اجرای مکانیسم ماشه و... قبلا بحث خسارت هم مطرح بود ولی اخیرا دیده‌ام که ایران روی خسارت هم هیچ سرمایه‌گذاری نکرده است. خسارت بدین منظور که طرف غربی بعد از اینکه این همه ضربه زد، حالا که می‌خواهد به توافق بازگردد خسارتش را هم پرداخت کند. این مهم اصلا از مذاکرات خارج شده است.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره غرامتی که ایران از امریکا، درصورت خروج از توافق خواسته است، گفت: «خیر، از محور خارج شده است. ما همچین چیزی را در مذاکرات ندیده‌ایم.»

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به قانون اقدام راهبردی مجلس، آیا تحریم‌های ایسا، کاتسا و یوترن اغو می‌شوند، اظهار کرد: «خیر، کاتسا، ایسا و پاتریوت باقی می‌ماند. تا الان چون قانون مجلس رعایت نشده توافقی هم صورت نگرفته است.»

بیگی‌نژاد در پایان در پاسخ به این سوال که آیا رسیدن به توافق نیاز به تصویب مجلس دارد، مطرح کرد: «بستگی به شرایط دارد. اگر قانون مجلس رعایت نشود، باید از مجلس مجوز بگیرند و در مجلس باید درخصوص این موضوع رای‌گیری شود. اگر هم قانون رعایت شود که دیگر نیازی نیست که به مجلس بیاید.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: