کد خبر: ۹۲۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
تعداد بازدید: ۲۵۹
روز گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، ارائه تسهیلات بانکی از جمله «وام فرزندآوری» به مردان مشروط به «استعلام وضعیت نظام وظیفه عمومی» آنهاست؛ این در حالی است که به گفته معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، این بخشنامه شامل «وام ازدواج» نمی‌شود و لازم است وام فرزندآوری نیز طی تفاهم بانک مرکزی و نظام وظیفه عمومی از این بخشنامه مستثنی شود.

وام ازدواج به کارت پایان خدمت نیاز دارد؟به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: بانک مرکزی روز گذشته طی بخشنامه‌ای اعلام کردکه حسب بند ب مفاد ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی مقرر شده است دریافت هرگونه وام و کمک‌های کشاورزی، صنعتی، دامداری و مسکن از طریق بانک‌ها و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی وابسته به دولت و نهاد قانونی مستلزم ارائه مدرک دال بر رسیدگی به «وضع مشمولیت مردان در سازمان وظیفه عمومی» باشد و بانک‌های عامل موظف‌اند پیش از ارائه هرگونه تسهیلات بانکی نسبت به «استعلام وضعیت نظام وظیفه عمومی» متقاضیان ذکور اخذ تسهیلات، اقدام کنند.

اما وحید یامین پور معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان، اعلام کرد که دریافت وام ازدواج شامل بخشنامه یاد شده نمی‌شود و وام فرزندآوری نیز باید طی تفاهم بانک مرکزی و نظام وظیفه عمومی از این بخشنامه مستثنی شود.

وی گفت: آنچه طی روز گذشته خبری شد، مساله جدیدی نبود و مربوط به ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی می‌شود.

یامین‌پور با اشاره به ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی و با بیان اینکه طبق این قانون ارائه تسهیلات به متقاضیان مرد، مشروط به استعلام وضعیت خدمت وظیفه آنها است، ادامه داد: همان موقع هم که همین امر قانون شد، در تفاهمی میان بانک مرکزی و نظام وظیفه مقرر شد تسهیلات ازدواج و بیماریهای خاص از این قانون مستثنی شوند، بنابراین در حال حاضر برای دریافت وام ازدواج نیازی به استعلام وضعیت نظام وظیفه مردان نیست و چون قانون جوانی جمعیت به تازگی ابلاغ شده است، بانک‌ها در این مورد استعلام کردند که آیا وام فرزندآوری هم ذیل ماده ۱۰ و منوط به استعلام نظام وظیفه هست یا خیر؟.

معاون امور جوانان همچنین تاکید کرد که در این راستا بانک مرکزی باید سریع‌تر با نظام وظیفه به تفاهم برسد.

یامین پور افزود: امیدوارم نظام وظیفه این مورد (وام فرزندآوری) را نیز مشمول تسهیل قرار دهد تا برای دریافت آن دیگر نیازی به استعلام نباشد.

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه استعلام وضعیت نظام وظیفه برای مردان به معنای داشتن پایان خدمت نیست، توضیح داد: این امر به آن معناست که هر فردی معافیت تحصیلی یا دفترچه اعزام به خدمت را داشته باشد، مشکلی برای دریافت سایر وام‌ها ندارد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان سخنان خود یادآور شد: پیگیر این امر هستیم که هر چه زودتر بانک مرکزی و نظام وظیفه با هم به تفاهم برسند تا با توجه به اهمیت قانون جوانی جمعیت، تسهیلات مورد نظر آن قانون هم مشمول معافیت از "استعلام" شود.

در حال حاضر پدران فرزندان متولد ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تاریخ تولد فرزند می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند اقدام کنند که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به پدر، یک بار برای هر فرزند متولد شده امکان‌پذیر است.

مبلغ این تسهیلات به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰ میلیون تومان است.

مبلغ وام ازدواج نیز در سال جاری برای دختران کمتر از ۲۳ سال و پسران کمتر از ۲۵ سال ۱۵۰ میلیون تومان و برای سایر زوجین نفری ۱۲۰ میلیون تومان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: