کد خبر: ۹۲۵۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
تعداد بازدید: ۴۶۶
امضاء تفاهم نامه مشترک در زمینه ساخت نیروگاه های مقیاس کوچک طی ۵ سال با حضور معاون اول ریيس جمهور؛
با حضور معاون اول رييس جمهور، تفاهم نامه همكاري اجراي طرح توانمند سازي اقشار كم برخوردار از طريق ايجاد نيروگاه هاي خورشيدي به امضا رسيد.

دكتر مخبر: دولت هدفي جز خدمت به مردم ندارد/ توانمند سازي اقشار كم برخوردار دغدغه مسئولان است/ ۵۵۰ هزار نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی در کشور ساخته میشودبه گزارش خبرداغ ، در جلسه اي كه پيش از ظهر امروز(دوشنبه) به رياست دكتر محمد مخبر برگزار شد، تفاهم نامه همكاري اجراي اين طرح از سوي معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم كشور، وزارت نيرو، بسيج سازندگي، كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي امضا شد كه قرار است بر اساس اين طرح طي پنج سال ۵۵۰ هزار واحد نيروگاه خورشيدي پنج كيلوواتي به منظور توانمند سازي اقشار كم برخوردار احداث شود.

معاون اول رييس جمهور اجراي اين طرح را گامي در جهت تحقق شعار توليد؛ دانش بنيان و اشتغال آفرين ارزيابي كرد و گفت: اين طرح سه ويژگي اشتغالزايي، توليد و دانش بنياني را به صورت توأمان دارد.

دكتر مخبر با تأكيد بر اينكه دولت انقلابي و مردمي در اجراي طرح ها و برنامه هاي خود هدفي جز خدمت به جامعه و مردم ندارد، طرح توانمندسازي اقشار كم برخوردار از طريق ايجاد نيروگاه هاي خورشيدي را طرحي موثر در راستاي خدمت رساني به جامعه برشمرد و اظهار داشت: يكي از ويژگي هاي اجراي اين برنامه توانمند سازي و كمك به اقشار كم برخوردار جامعه است كه همواره دغدغه مسئولان نظام و كشور بوده.

معاون اول رييس جمهور افزود: نيروي انساني مهم ترين و ارزشمندترين سرمايه اي است كه در اختيار كشور قرار دارد و اجراي اين گونه طرح ها منجر به مولدسازي نيروي انساني خواهد شد و آحاد جامعه در خدمت رونق و توسعه اقتصادي كشور قرار خواهند گرفت.

دكتر مخبر گفت: با برنامه ريزي هاي گسترده اي كه در حوزه توليد، اشتغال و سرمايه گذاري از سوي دولت انجام شده، آينده اميدبخشي پيش روي كشور قرار دارد و به واسطه نعمت هاي خدادادي و تكميل زيرساخت هايي كه طي چهل سال اخير صورت گرفته، آينده پيش روي كشور و مردم را اميد بخش مي دانيم.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه تعيين شعار سال جاري بسيار هوشمندانه بود چرا كه با اين نام گذاري هم چالش ها و معضلات كوتاه مدت و هم مشكلات درازمدت كشور مد نظر قرار گرفته، ادامه داد: توليد و اشتغال آفريني با روش دانش بنيان به معناي كار ضربتي و انقلابي است به نحوي كه برنامه ها با سرعت بيشتر و هزينه كمتر به انجام برسد.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه نیاز اصلی و اوليه برنامه هاي دانش بنيان نيروي انساني و دانش است، افزود: خوشبختانه به بركت انقلاب اسلامي و ايجاد دانشگاه هاي مختلف در اقصي نقاط كشور، امروز شاهد وجود نخبگان، انديشمندان و دانشمندان در گوشه گوشه اين آب و خاك و در دور افتاده ترين نقاط كشور هستيم.

معاون اول رييس جمهور همچنين از بانك هاي عامل به دليل همراهي با برنامه هاي دولت سيزدهم قدرداني كرد و از بانك هاي مشاركت كننده در اجراي اين طرح خواست حداكثر تلاش خود را براي تأمين منابع اجراي اين برنامه به كار گيرند تا روند توانمند سازي اقشار كم برخوردار با وقفه مواجه نشود.

در اين جلسه كه وزير نيرو، رييس سازمان بسيج سازندگي، رييس كميته امداد امام خميني (ره) و رئیس سازمان بهزيستي نيز حضور داشتند، معاون توسعه روستايي و مناطق محروم كشور گزارشي از روند برنامه ريزي براي اجراي اين طرح ارائه كرد.

وزير نيرو نيز در اين نشست با اشاره به اهميت ايجاد نيروگاه هاي تجديدپذير گفت: بر اساس اين برنامه قرار است در سال نخست ۱۱۰ هزار نيروگاه خورشيدي ايجاد شود كه براي اقشار كم برخوردار شغل دائمي و درآمد شرافتمندانه به ارمغان خواهد آورد.

سیدامیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگاران، اجرای این طرح را در راستای سیاست محرومیت زدایی دولت سیزدهم توصیف کرد و گفت: این طرح با هدف کمک به اقشار کم درآمد و رفع فقر مطلق اجرا خواهد شد.

مدنی اجرای این طرح را گامی در جهت تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین ارزیابی کرد و افزود: پیش بینی می شود اجرای این طرح با سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیارد تومان در مناطق محروم، بتواند ۲۵ هزار شغل ایجاد کند.

وی از اعطای تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی قرض الحسنه به افراد متقاضی در این طرح خبر داد و گفت: این طرح با اولویت افراد تحت پوشش و با معرفی کمیته امداد و سازمان بهزیستی اجرا خواهد شد و دریافت این تسهیلات نیاز به ضمانتنامه ندارد.

همچنین محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در حاشیه این نشست، با اشاره به اینکه ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی در گذشته نیز در کشور به صورت محدود وجود داشته است، گفت: کل نیروگاههای نصب شده در کشور تا کنون بیش از ۷ هزار نیروگاه است که ویژگی منحصربفرد طرح در دست اجرای دولت سیزدهم این است که طی پنج سال ۵۵۰ هزار نیروگاه در کشور ایجاد خواهد کرد و این یک جهش بزرگ خواهد بود.

وی افزود: قیمت فروش برق در این طرح ۲۲۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت در نظر گرفته شده که از محل فروش برق، به توانمندسازی خانوارهای کم‌درآمد فعال در این طرح کمک خواهد شد.

گفتني است پرهيز از استفاده از سوخت فسيلي، كمك به حفظ محيط زيست، صرفه جويي در مصرف آب، محروميت زدايي، حمايت از ساخت داخل، ايجاد اشتغال و توسعه انرژي هاي پاك از جمله مزاياي ايجاد نيروگاه هاي خورشيدي است كه قرار است در بازه پنج ساله ۵۵۰ هزار واحد نيروگاه خورشيدي با مقياس كوچك احداث شود كه تعداد ۱۱۰ هزار واحد در سال نخست احداث خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: