کد خبر: ۹۲۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
تعداد بازدید: ۱۲۵
مهریه از حقوق قانونی زن بعد از ازدواج است که زن بلافاصله پس از عقد نکاح مالک آن می‌شود. بنابراین گرفتن مهریه بدون طلاق هم امکان پذیر است و زن می‌تواند طی زندگی با همسرش، هر زمان که خواست مهریه خود را مطالبه کند.

به گزارش خبرداغ به نقل از روزیاتو: مهریه از حقوق قانونی زن بعد از ازدواج است که زن بلافاصله پس از عقد نکاح مالک آن می‌شود. بنابراین گرفتن مهریه بدون طلاق هم امکان پذیر است و زن می‌تواند طی زندگی با همسرش، هر زمان که خواست مهریه خود را مطالبه کند.

 
 
عده‌ای تصور می‌کنند گرفتن مهریه بدون درخواست طلاق امکان پذیر نیست اما بر اساس قانون، «به مجرد عقد، زن، مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.» از این روی، زن اجازه مطالبه، انتقال یا بخشش مهریه خود را به محض عقد نکاح، اعم از دائم یا موقت دارد و می‌تواند پس از گرفتن مهریه همچنان به زندگی با همسرش ادامه دهد.

آیا بدون درخواست طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

چه مواردی زن را از مهریه محروم می‌کند؟

تنها ابراء یا بخشیدن و چشم ‌پوشی از مهریه باعث می‌شود زن از مهر خود محروم شود و نشوز (عدم تمکین)، ارتکاب به جرم زنا، ارتکاب به جرم قتل همسر، خیانت، طلاق و مواردی از این دست، هیچ کدام زن را از مهریه مندرج در عقدنامه محروم نخواهد کرد.

مدارک لازم برای گرفتن مهریه بدون طلاق

زن می‌تواند با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج به دفترخانه‌ای که عقدشان در آن ثبت رسمی شده مراجعه کرده و مهریه خود را مطالبه کند.

آیا بدون درخواست طلاق می‌توان مهریه را گرفت؟

مراحل گرفتن مهریه بدون طلاق

از آنجایی که مطالبه مهریه ربطی به طلاق ندارد و زن هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند، در این قسمت به بررسی کلی روند گرفتن مهریه می‌پردازیم.

اقدام از طریق اجرائیات ثبت: در این روش زوجه یا وکیل قانونی او، با مراجعه به دفترخانه ای که ازدواجشان را ثبت کرده، اقدام به پر کردن فرم مطالبه مهریه از طریق اجرائیات ثبت می‌کنند. پس از احراز هویت، درخواست به اجرا گذاشتن مهریه توسط دفترخانه به اداره ثبت اسناد و املاک ارجاع داده می‌شود و با توقیف و به مزایده گذاشتن اموال همسر، مبلغ مهریه تامین می‌شود.

اقدام از طریق دادگاه: اگر زن پس از طی روش اول متوجه شد که مرد هیچ مال یا سند رسمی ندارد، باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست مطالبه مهریه را ثبت کرده و از دادگاه تقاضای صدور حکم به پرداخت مهریه داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: