کد خبر: ۹۲۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
تعداد بازدید: ۹۴۲
بیزاری جنسی زمانی که باعث شود یکی از زوجین از رابطه زناشویی متنفر شود میتواند بسیار آزار دهنده باشد. بیزاری جنسی اختلالی است که میتواند مشکل جدی برای ازدواج بوجود بیاورد.

همه آنچه باید در مورد اختلال بیزاری جنسی بدانیدبا وجودی که گاهی اوقات بیزاری جنسی با سرد مزاجی جنسی اشتباه گرفته می شود ولی تفاوت زیادی با هم دارند، بیزاری جنسی هیچ ارتباطی به کم بودن میل جنسی ندارد و به دلیل آسیب های روحی، خاطرات ناخوشایند یا تفکر اشتباه درباره رابطه جنسی ایجاد می شود. 

 

به گزارش خبرداغ به نقل از  شفاآنلاین:بیزاری جنسی زمانی که باعث شود یکی از زوجین از رابطه زناشویی متنفر شود میتواند بسیار آزار دهنده باشد. بیزاری جنسی اختلالی است که میتواند مشکل جدی برای ازدواج بوجود بیاورد. 

 

کارشناسان بر این باورند که تجربه های ناخوشایند جنسی یا باورهای اعتقادی که رابطه جنسی را غلط می دانند یا آموزش های نادرست قبلی یا کنار افرادی قرار گرفتن که مدام در حال بدگویی از جنس مخالف هستند، نقش بسیار مهمی در ایجاد این اختلال دارد که با کمک گرفتن و رفتن به جلسات مشاوره درمانگر جنسی میتوند به مرور این اختلال را برطرف نمود. 

نکته مهم این است که باید بدانید بی توجهی به علایم بیزاری جنسی باعث بهبود نمی شود بلکه باعث تشدید اختلال خواهد شد. 

 

بیزاری جنسی در زنان بیشتر است یا مردان

امکان شیوع اختلال بیزاری جنسی در هر دو جنس به یک اندازه است ولی براساس مطالعات انجام شده از آنجا که زنان بیشتر از مردان قربانی تجاوز و انواع دیگر آزار جنسی می شوند ، شیوع آن در زنان کمی بیشتر از مردان است. 

 

آمار دقیقی از بیماران مبتلا به بیماری جنسی وجود ندارد چرا که اغلب علایم این بیماری از جمله سردی و بی میلی جنسی را با نوسان طبیعی میل جنسی در اثر مشکلات و استرس های زندگی روزمره اشتباه می گیرند. 

علاوه بر این که حرف زدن در مورد مشکلات جنسی به خصوص برای  آقایون کاری سخت و دشوار است و به  همین دلیل تعداد کمی از این افراد برای درمان مراجعه می کنند. 

 

تفاوت بین بیزاری جنسی با سردمزاجی

تفاوت بین اختلال بیزاری جنسی و سردمزاجی یا میل جنسی پایین در این است که فرد مبتلا به اختلال بیزاری جنسی از هر گونه رابطه جنسی اجتناب میکند و حتی فکر کردن به رابطه جنسی میتواند باعث بروز اضطراب و حملات پانیک در فرد شود. این عارضه ممکن است همیشگی باشد یا در موقعیتهای خاص و یا در ارتباط با فردی خاص ایجاد شود. 

علایم اختلال بیزاری جنسی

گاهی اوقات افراد در برهه ای از زندگی خود با مشکلاتی مواجه می شوند که میلشان به رابطه جنسی را از دست داده یا شرایط روحیشان به گونه ای است که لذتی از رابطه جنسی نمی برند. 

 

ولی اگر این بی میلی جنسی طولانی شود یا حتی تبدیل به انزجار جنسی شود میتواند نشانه اختلال بیزاری جنسی باشد. در صورتی که در طول رابطه جنسی یا هنگام فکر کردن به رابطه جنسی ، فرد دچار اضطراب یا حمله پانیک شود میتوان احتمال ابتلا به این اختلال را بسیار بالا دانست.

 

علایم اصلی اختلال بیزاری جنسی عبارتند از :

- اجتناب از هر گونه و هر سطح از رابطه جنسی

- احساس ترس و تنفر از فعالیت جنسی

- بروز مشکلات متعدد در زندگی مشترک

- حملات پانیک در مواجه شدن با رابطه جنسی از جمله احساس خفگی ، تپش قلب ، ضعف ، تهوع ، سرگیجه و مشکلات تنفسی. 

 

شدت اختلال بیزاری جنسی در برخی از بیماران به قدری زیاد است که از تمام رفتارهای جنسی حتی معاشقه مثل بوسیدن و لمس کردن بیزارند و در مواجه شدن با این موقعیت ممکن است علایمی خفیف مثل عدم علاقه ، بیزاری خفیف تا استرس و اضطراب متوسط و علایم شدید مثل نداشتن لذت ، پریشانی روانی شدید و علایم پانیک را مشاهده کنند. 

 

در موارد شدید معمولا فرد از هر بهانه ای برای رابطه نداشتن با همسرش استفاده می کند مثل خوابیدن در زمان متفاوت از همسر، صرف زمان بیشتر در محل کار ، فرار از محیط خانه و تلاش برای کاهش جذابیت جنسی خود. 

علت بیزاری جنسی

از آنجا که بیزاری جنسی یک اختلال روانی محسوب می شود مانند تمام اختلالات روانی دیگر تا قبل از بررسی کارشناسان نمی توان علت دقیقی برای آن بیان نمود. 

ولی معمولا تجربه های دردناک ناشی از سو استفاده جنسی میتواند در بروز این اختلال موثر باشد. 

علت دیگر آن میتواند بهم خوردن تعادل هورمونی باشد که منجر به کاهش و بی میلی جنسی می شود. 

استرس

مصرف مواد مخدر

ترس از بارداری 

تنفر از همسر

تربیت و آموزش جنسی نامناسب

نگرش اشتباه به مسائل جنسی مثل خطرناک بودن یا گناه آلود بودن رابطه جنسی

زایمان و افسردگی بعد از زایمان

مهم ترین عوامل شناخته شده ایجاد بیزاری و انزجار جنسی هستند. 

روش تشخیص بیزاری جنسی

براساس توصیف راهنمای تشخیصی اختلالات روانی ، فرد مبتلا به اختلال بیزاری جنسی نه تنها از داشتن هر گونه ارتباط جنسی با همسرش اجتناب میکند بلکه احساسات منفی نسبت به رابطه و حتی احتمال انجام آن دارد. 

 

زمانی که فرد یا همسرش درباره مشکل و نارضایتی خود از رابطه جنسی با روان درمانگر یا پزشک مراجعه می کنند معمولا این اختلال تشخیص داده می شود. 

اولین قدم معاینات و آزمایش های تشخیصی برای حذف علت های پزشکی زمینه ساز بی میلی جنسی است. 

 

نداشتن بیماری های مسری جنسی ، بدشکلی جسمی ، تمیز نبودن همسر یا ابتلا به واژینیسموس جزو مواردی است که میتواند باعث اجتناب جنسی شود بنابراین قبل از تشخیص نهایی باید مورد بررسی قرار بگیرند.

 

چرا تشخیص بیزاری جنسی کار سختی است

از آنجا که بسیاری از اختلالات جنسی دیگر علایم و نشانه هایی شبیه به اختلال بیزاری جنسی دارند بنابراین تشخیص این اختلال کار سختی است. 

شباهت بیزاری جنسی با اختلال برانگیختگی جنسی زنانه 

اختلال برانگیختگی جنسی زنانه به معنی ناتوانی مدام زن برای حفظ روان شدن واژن یا نرسیدن به پاسخ روان شدن واژن در طول فعالیت جنسی و معاشقه است. عدم روان شدن واژن یک مشکل جسمی است که میتواند مشکل فیزیکی یا روانی داشته باشد.

 

عدم روان شدن کافی واژن هنگام دخول باعث رابطه جنسی دردناک می شود و همین درد باعث می شود که زن از رابطه جنسی خودداری کند. 

احتمال اشتباه گرفتن این اختلال با بیزاری جنسی بسیار زیاد است ، چون در هر دو مشکل در علاقه و میل به رابطه جنسی ایجاد می شود. 

 

روش درمان اختلال بیزاری جنسی

داشتن رابطه جنسی سالم بخش مهمی از تجربیات انسانی برای بهبود کیفیت و نشاط زندگی و افزایش صمیمیت بین زوجین است و چنانچه این اختلال درمان نشود میتواند در وهله اول منجر به دوری زوجین ، کاهش صمیمیت ، سردی دائمی جنسی ، طلاق عاطفی یا خیانت شود و در نهایت زندگی مشترک خاتمه پیدا کند. 

 

برای تشخیص بیماریهای روانی ضروری ترین قدم تشخیص علت یا علل زمینه ساز مشکل است. سپس درمان با جلسات مشاوره روان درمانی ، زوج درمانی و حساسیت زدایی انجام می شود. 

 

تنها عامل ایجاد موفقیت در درمان ، تعهد بیمار به شرکت منظم در جلسات درمانی است. 

زوج درمانی در این بین میتواند به کاهش تعارضات بین زوجین کمک کند.

برای درمان برخی از علایم به خصوص حملات پانیک ممکن است داروهایی تجویز شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: