کد خبر: ۹۲۱۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
تعداد بازدید: ۳۸۱
محققان در پژوهشی همراهی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و سردردهای اولیه را بررسی کرده‌اند.

همراهی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و سردردبه گزارش خبرداغ ، سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری‌های شایع هورمونی در بانوان است که علاوه بر مخاطرات و عوارضی که برای فرد مبتلا دارد، علائم آزاردهنده‌ای نیز دارد که باعث افت کیفیت زندگی می‌شود. گزارش‌ها حاکی از این است که این سندرم می‌تواند با سردردهای اولیه نیز همراه باشد که این همراهی موجب آزار افزونتر و افت بیشتر کیفیت زندگی فرد مبتلا می‌شود.

توضیح اینکه سردرد اولیه عبارت است از سردردهایی که ناشی از فعالیت بیش از حد یا مشکل در ساختارهای حساس به درد، در سر بوده و برخلاف سردردهای ثانویه نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای محسوب نمی‌شوند.

به منظور تعیین همراهی این دو عارضه با هم و تعیین عوامل بروز همزمان این دو، پژوهشی در مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولیدمثل پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم صورت پذیرفت.

دکتر فهیمه رمضانی تهرانی، رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولیدمثل پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص این پژوهش گفت: یافته‌های حاصل از جمع‌بندی شواهد موجود در این زمینه نشان داد که سندرم تخمدان پلی کیستیک و سردردهای اولیه از جمله میگرن دارای برخی عوامل خطر و پیامدهای بالینی مشترک هستند، اما تداخل احتمالی بروز همزمان این دو اختلال هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: شواهد متعدد حاکی از آن بود که سبک زندگی و عوامل روانشناختی از جمله فاکتورهای مهمی هستند که در بروز همزمان هر دو این اختلال نقش دارند.

به گفته این استاد دانشگاه، اختلالات هورمونی نظیر اختلال در ترشح هورمون‌های جنسی، تیروئیدی و پرولاکتین همچنین عوامل خطر مربوط به اختلالات سوخت و ساز بدن (متابولیک) مانند مقاومت به انسولین، فشارخون بالا، چربی‌های خون، چاقی و فاکتورهای التهابی؛ از دیگر مسیرهای احتمالی مشترک بین این دو عارضه به شمار می‌روند.

این متخصص زنان با ذکر این نکته که بروز همزمان سندرم تخمدان پلی کیستیک و سردردهای اولیه و در پی آن کاهش کیفیت زندگی افراد جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند هزینه گزافی به سیستم بهداشت و درمان جوامع وارد کند، تاکید کرد: با افزایش آگاهی فرد و جامعه در جهت اصلاح سبک زندگی در مسیر کاهش بروز اختلالات مذکور اقدامات لازم انجام پذیرد.

ایسنا

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: