کد خبر: ۹۱۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
تعداد بازدید: ۱۷۱
یک استاد دانشگاه، مردمی‌سازی یارانه‌ها را از اقدامات بسیار خوب دولت دانست و گفت: چگونگی اجرای این طرح در موفقیت آن تاثیر بسزایی دارد و شجاعت دولت در پرداختن به این موضوع قابل تحسین است. شجاعت دولت در مردمی‌سازی یارانه‌ها قابل تحسین است

شجاعت دولت در مردمی‌سازی یارانه‌ها قابل تحسین استبه گزارش خبرداغ ، بهروز دوستی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با  فارس؛ با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم گفت: فهم علمی و عمیق از وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور در پایان دولت‌های یازدهم و دوازدهم می تواند به درک و قضاوت واقع بینانه تری از عملکرد دولت سیزدهم در کمتر از یک سال گذشته منجر شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: چالشهای سه‌گانه ناکارآمدی مدیریتی، تحریم های خارجی و معضل کرونا در کنار تنگناهای معیشتی اقشار مختلف مردم در کوران تورم به‌ ویژه در سالهای 98 تا 1400 کام مردم ایران را به شدت تلخ کرده بود به نحوی که برخی موافقان و مدافعان ابتدایی دولت‌های یازدهم و دوازدهم انتقادهای تند و جدی را متوجه رئیس این دولتها و کابینه کردند و حتی در مواردی به تبری جستن از ایشان پرداختند.

وی افزود: دولت سیزدهم در شرایط یاد شده با بیم ها و امیدهای فراوان شروع به کار کرد و در بازه زمانی کمتر از یک سال اقدامات و موفقیت‌های خوبی در برخی حوزه ها داشت. البته انتقاداتی نیز به برخی تصمیم گیریها وجود دارد.

دوستی ادامه داد: مدیریت مناسب سلامت کشور و اجرای موفق طرح واکسیناسیون عمومی و ریشه کنی نسبی بیماری کووید 19 و تک رقمی شدن فوتی های روزانه و بهبود قابل توجه نقشه کرونایی کشور از موفقیت‌های مهم دولت سیزدهم است.
دوستی تصریح کرد: افزایش بیش از 2 برابری (2.3 برابر) فروش و صادرات نفت خام و میعانات گازی و افزایش 40 درصدی صادرات غیر نفتی نسبت به سال 1399 در بازه زمانی مشابه و دیپلماسی فعال منطقه ای و جهانی در راستای تعامل قوی تر و بهبود روابط با کشورهای همسایه و احیای برجام و کاهش فشارهای تحریمی هم از اقدامات خوب دیگری بود که دولت سیزدهم رقم زد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ارتباط نزدیک و بدون واسطه با مردم و نیز همراه با اقشار مخالف و طراحی درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار کشور و اتصال آن به درگاه تخصصی 32 دستگاه اجرایی و ساده‌سازی و شرایط و مدارک تعداد 1393 مجوز کسب‌وکار و تصویب تدریجی آن در هیئت مقررات‌زدایی، ساماندهی انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و تخلیه 60 درصدی انبارها تا آخر اسفند 1400 و برگزاری حراج سراسری و الکترونیکی به‌منظور تسریع در فروش کالاهای رسوبی در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و رشد 68 درصدی ترانزیت و انعقاد قرارداد و حمایت از 200 طرح توسعه فناوری با هدف بومی‌سازی فناوری‌های موردنیاز از دیگر اقدامات خوب دولت است.

وی اضافه کرد: ایجاد صندوق ملی مسکن جهت تأمین مالی ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن، افزایش 0.8 درصدی نرخ رشد اقتصادی در بازه زمانی 9 ماهه پایانی سال 1400 نسبت به سه ماهه اول سال 1400، عمل به تکالیف بودجه‌ای سال 1400 نظیر محقق شدن بیش از 90 درصدی درآمدهای وصولی و کاهش 5 درصدی تورم در بازه زمانی 6 ماهه دوم سال 1400 (از 45 درصد به 40 درصد)، انتشار اسامی ابربدهکاران بانکها و گام برداشتن در مسیر شفافیت اقتصادی و کاهش 23 درصدی هزینه های دولت نسبت به بودجه مصوب هم اقدامات دیگری است که دولت سیزدهم انجام داده است.

دوستی گفت: کاهش مالیات بر درآمد واحدهای تولیدی از 25 درصد به 20 درصد، تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی خرد تا 100 میلیون تومان بدون ضامن، افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد حقوق کارگری و مردمی سازی یارانه‌ها از اقدامات بسیار خوب دیگر دولت است که البته بحث کیفیت و چگونگی اجرای طرح یارانه ها در موفقیت آن تاثیر بسزایی دارد و قضاوت در مورد آن کمی زود به نظر می رسد لکن شجاعت در پرداختن به این موضوع قابل تحسین است.

این استاد دانشگاه در ادامه وجود ابهاماتی در حوزه ساخت سالیانه یک میلیون مسکن، بحث اختلال و کندی اینترنت و ضعف در برخی زیرساخت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات، تعدد پست در تیم اقتصادی دولت و بعضا ناهماهنگی در این تیم و تاخیر در استقرار دولت جدید به ویژه در استان ها و شهرستان ها و... را از مشکلاتی دانست که دولت باید برای رفع آن برنامه ریزی کند.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: