کد خبر: ۹۱۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
تعداد بازدید: ۳۵۳
وزیر اقتصاد گفت: اقدامات سهل‌تری برای اخذ مجوزهای کسب و کار صورت گرفته است.

اقدامات سهل‌تری برای اخذ مجوزهای کسب و کار صورت گرفته استبه گزارش خبرداغ به نقل ازفارس، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در نشست علنی امروز سه شنبه سوم خردادماه مجلس، بابت تعامل و همکاری سازنده مجلس در تصمیمات و سیاست های اقتصادی، تقدیر ستاد اقتصادی دولت را به نمایندگان مجلس ابلاغ کرد.

وی افزود: رهبر انقلاب در بهمن سال گذشته فرمودند که آسان سازی دریافت مجوزهای اشتغال، ایجاد پنجره واحد برای اخذ مجوز که تاحدودی گرفته اما آنطور که باید و شاید انجام نشده به مسئولین تاکید میکنم این قضیه را جدی بگیرید.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: در اسفند ماه در موعد ارجای قانون مصوب مجلس و فعالتی که همکاران ما داشتند، موفق شدیم گام اول را افتتحاح کنیم که گزارش آن را در اوایل ماه مبارک عرض کردم.

خاندوزی عنوان کرد: اهم تکالیف قانونی که در مجوزهای کسب و کار داشتیم 5 سرفصل مهم بود، اول شفاف و سهل شدن خود شرایط یعنی اینکه دقیقا بدانیم برای اخذ مجوز چه مدرک، زمان و هزینه ای باید مطالبه شود. دوم الکترونیکی و غیر حضوری شدن اخذ مجوزها بود. سوم ثبت محور کردن مجوزها. چهارم هم بحث استعلامات است که مردم در این زمینه تحت فشار و فرایند های زمان بر خسته کننده اداری قرار داشتند و پنجم هم همه دستگاه های کشور به درگاه ملی مجوزها متصل باشند و مردم با ورود به یک پنجره واحد بتوانند دسترسی داشته باشند.

وی گفت: در این راستا مردم می توانستند با ورود به یک پنجره واحد تمامی مجوزهایی که امکان صدور آن از دستگاه های مختلف وجود دارد را اخذ کنند، به همین جهت 17 فاز برای درگاه صدور مجوز تعریف شد تا مردم بتوانند نسبت به اخذ مجوز خود اقدام کنند.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: امروز درگاه ملی مجوز به مرجعی برای تولید اطلاعات، داده و شکایت و تخلف تبدیل شده است؛ به این ترتیب که ما براساس درخواست نمایندگان دریافتیم که کدام دستگاه ها توانستند مجوزها را در موعد قانون صادر و کدام یک تاخیر داشتند.

خاندوزی ادامه داد: همچنین خواهیم دانست که در کدام استان، چه درخواست هایی برای صدور مجوز وجود داشت، یا اینکه به تفکیک رشته و جنسیت بیشتر چه مجوزهایی مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: امروز قریب 62 هزار درخواست مجوز طی 55 روز در درگاه ملی مجوزها ثبت شده که فقط در حوزه مشاغل خانگی وزارت تعاون 34 هزار درخواست مجوز ثبت شده است.

وزیر اقتصاد بیان داشت: از تعداد 34 هزار مجوزی که در حوزه مشاغل خانگی از وزارت تعاون درخواست شده، 12 هزار مجوز صادر و تعدادی همچنان در مرحله اخذ مدارک است و تعدادی دیگر نیز در انتظار صدور مجوز قرار دارند؛ در حال حاضر مهلت قانونی 3 هزار و 500 مجوز گذشته، اما هنوز مجوز صادر نشده که باید طبق قانون زودتر تعیین تکلیف شود.

خاندوزی خاطر نشان کرد: براساس آمار درگاه ملی مجوزها، 10 درصد از مجوزهای وزارت تعاون، 6 درصد از مجوزهای وزارت ورزش، 2 درصد از مجوزهای سازمان ملی استاندارد، 2 درصد از مجوزهای سازمان حفاظت از محیط زیست، 3 درصد از مجوزهای سازمان نظام مهندسی و سایر دستگاه ها هنوز صادر نشده و این درگاه به ما اجازه می دهد از تمامی دستگاه ها مطالبه کنیم تا مجوزهای قانونی در موعد مقرر صادر شود.

وی عنوان کرد: از مجموع 62 هزار مجوز درخواستی طی 55 روز اول 3 درصد از مجوزها توسط خود متقاضی ملغی شده است، 20 درصد از مجوزهای درخواستی صادر شده و از روی میز سیاستگذار کنار گذاشته شده است؛ اما نکته مهم این است که 61 درصد از مجوزهای درخواستی در انتظار تکمیل مدارک است و این نشان می دهد که فرهنگ عمومی همراه داشتن مدارک در ادارات در فضای مجازی وجود ندارد.

وزیر اقتصاد گفت: از میان 62 هزار مجوز درخواستی فقط 13 درصد در انتظار تایید دستگاه اجرایی قرار دارد و براساس بررسی ها حدود 6 درصد از دستگاه ها نیز در این زمینه متخلف هستند.

خاندوزی تصریح کرد: به لحاظ پیشرفت مجوزهای صدور کسب و کار با همکاری خوب وزارتخانه ها فقط در حوزه وزارت بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک مرکزی عقب افتادگی جدی داریم و سایر دستگاه ها تلاش مناسبی در این عرصه داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: