کد خبر: ۹۱۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
تعداد بازدید: ۲۷۹
خبرگزاری فرانسه در این خصوص گزارش داد که گرد و غبار ۶ استان عراق از جمله بغداد، الانبار، کرکوک، نجف اشرف، کربلای معلی، استان صلاح الدین و دیوانیه را از چهارشنبه‌شب فراگرفته و مردم منطقه صبح امروز با یک آسمان نارنجی‌رنگ پوشیده از غبار مواجه شده‌اند.

توفان شن در عراق؛ صدها نفر راهی بیمارستان شدندبه گزارش خبرداغ به نقل از فارس: از دیشب تاکنون توفان شن ۶ استان عراق را فرا گرفته و بیش از ۱۰۰۰ نفر را راهی بیمارستان کرده است.

رسانه‌های عراقی، امروز (پنجشنبه)، از وزش توفان شن در مناطق مرکزی کشور عراق خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه در این خصوص گزارش داد که گرد و غبار ۶ استان عراق از جمله بغداد، الانبار، کرکوک، نجف اشرف، کربلای معلی، استان صلاح الدین و دیوانیه را از چهارشنبه‌شب فراگرفته و مردم منطقه صبح امروز با یک آسمان نارنجی‌رنگ پوشیده از غبار مواجه شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در استان الانبار واقع در غرب عراق که در مجاورت مرز‌های سوریه قرار دارد، حدود ۷۰۰ مورد حالت خفگی به ثبت رسیده است. طبق اعلام مقامات عراق، در استان نیز نجف بیش از ۱۰۰ نفر به دنبال توفان شن دچار خفگی شده‌اند. در استان‌های صلاح الدین (مرکز عراق) ۳۳۲ مورد و در استان دیوانیه (جنوب عراق) هم ۱۰۰ مورد حالت خفگی به ثبت رسیده است.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، مقامات محلی از ساکنان منطقه خواسته‌اند که از خانه‌های خود خارج نشوند. «عامر الجابری» مدیر بخش اطلا‌ع‌رسانی سازمان هواشناسی عراق اعلام کرده است که از شدت توفان شن به تدریج امروز کاسته خواهد شد؛ اما احتمالا وزش این توفان‌ها طی ماه جاری میلادی در بخش‌های مختلفی از خاک عراق ادامه داشته باشد.

وزش توفان شن در ماه‌های گذشته به‌شکلی بی‌سابقه در نقاط مختلفی از خاک عراق تکرار شده است که کارشناسان دلیل آن را تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و بیابان‌زایی عنوان کرده‌اند. فرودگاه‌های بین‌المللی بغداد و نجف در آخرین مورد از این توفان‌ها به علت کاهش سطح دید تعطیل شد.

بانک جهانی در ماه نوامبر گذشته درباره کاهش بیست درصدی منابع آبی عراق در سال ۲۰۵۰ به علت تغییرات آب‌وهوایی هشدار داده بود. مدیر کل اداره فنی وزارت محیط‌زیست عراق نیز پیشتر در گفتگو با خبرگزاری عراق درباره تشدید توفان‌های شن به‌ویژه پس از افزایش تعداد روز‌های غبارآلود در این کشور به ۲۷۲ روز در سال به مدت دو دهه هشدار داده بود و بیان کرده بود که احتمالا تعداد این روز‌ها در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۳۰۰ برسد.

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: