کد خبر: ۹۰۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
تعداد بازدید: ۲۶۶
موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارش استراتژیک سالیانه خود برای رئیس دولت اسرائیل آورد که ایران بزرگترین چالش خارجی برای این دولت است و در سایه پیشرفتی که ایران در زمینه های برنامه های هسته ای داشته، تل آویو قدرت مقابله با چالش های پرونده ایران به صورت تنها را ندارد و لازم است در این باره هماهنگی، همکاری و روابط خاص خود با ایالات متحده آمریکا را تقویت کند، چه توافق بین ایران و دولتهای بزرگ صورت گیرد و چه این توافق انجام نشود.

تل آویو به تنهایی توان مقابله با ایران را ندارد؛ باید روابط خاص خود با واشنگتن را تقویت کندالعربی الجدید در مطلبی به قلم نضال محمد وتد نوشت: روز دوشنبه موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارش استراتژیک سالیانه خود برای رئیس دولت صهیونیستی آورد که ایران بزرگترین چالش خارجی برای رژیم اشغالگر است و در سایه پیشرفتی که ایران در زمینه های برنامه های هسته ای داشته، اسرائیل قدرت مقابله با چالش های پرونده ایران به صورت تنها را ندارد و لازم است در این باره هماهنگی، همکاری و روابط خاص خود با ایالات متحده آمریکا را تقویت کند، چه توافق بین ایران و دولتهای بزرگ صورت گیرد و چه این توافق انجام نشود.

به گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب ، در ادامه این مطلب آمده است: همانطور که طبق این گزارش، ایران فعالیتهای منطقه ای خود را از طریق تلاش برای پیشرفت برنامه های موشکی حزب الله در لبنان و سوریه ادامه می دهد، این در شرایطی است که در حال حاضر، هزاران موشک و پهپاد پیشرفته در اختیار حزب الله قرار دارد که می تواند اسرائیل را از تمام جبهه ها مورد هدف قرار دهد.

جبهه فلسطینی در حاشیه نیست

برخلاف ادعاهای دولتهای مختلف در اسرائیل در سالهای گذشته، در رابطه با کاهش اهمیت پرونده فلسطین و مرکزیت آن برای صهیونیستها، براساس گزارش مذکور، فلسطین هیچگاه در حاشیه قرار نمی گیرد و این مساله طی مقابله با جنبش حماس در سال قبل مشخص شد. همانطور که عدم وجود راه حل برای درگیری اسرائیل و فلسطین تهدید بزرگی برای هویت اسرائیل بعنوان یک دولت یهودی و دموکرات محسوب می شود و جایگاه این دولت در میدان بین المللی را تهدید می کند.

گزارش مرکز پژوهشهای امنیت ملی اسرائیل همچنین به شرایط امنیتی خطرناک در کرانه باختری، ضعف دولت خودگردان فلسطین و گروههای میدانی مسلح درگیر با آن، اشاره کرده و در این باره هشدار داد. هر چند که مدعی شد اوضاع میدانی در این منطقه همچنان تحت کنترل ارتش رژیم اشغالگر و دستگاههای اطلاعاتی آن، شاباک است.

با این وجود، به نظر می رسد ادامه ضعف دولت خودگردان فلسطین به شرایطی منجر می شود که در آن قدرت فعالیتش را از دست می دهد و دیگر در نظر نسل جوان کرانه باختری اعتباری ندارد، از این رو، نسل جوان به دنبال دولت تازه ای خواهد بود و به موازات آن، انتقادات بین المللی از اسرائیل به دلیل ناتوانی در حفظ تلاش ها برای دست یابی به راه حل ایجاد دو دولت، افزایش می یابد.

بحرانی شدن شکافهای داخلی

در سطح شرایط داخلی در اسرائیل، گزارش مذکور معتقد است که ادامه تنش های سیاسی و اجتماعی، افزون بر کاهش اعتماد به ارگان های دولت صهیونیستی و عمق یافتن شکافها و اختلاف نظر ها در زمینه آمادگی های مختلف برای سناریوهای جنگ آینده در جبهه های متعدد، چالش های زیادی را در برابر اسرائیل قرار می دهد، بویژه آنکه قدرت مأموران دولتی این رژیم کاهش یافته است.

در پایان نیز این گزارش در مورد فروپاشی جبهه داخلی بخصوص تحت تاثیر احتمال شعله ور شدن مقابله ها و اقدامات خشونت آمیز بین یهودیان و اعراب در داخل سرزمینهای اشغالی، هشدار می دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: