کد خبر: ۹۰۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
تعداد بازدید: ۱۳۳۹
خلاصه درآمدها و هزینه‌های جاری دولت بر اساس لایحه بودجه ١۴٠١

جزئیات لایحه بودجه 1401 ؛ حداقل حقوق مشمولان خدمات کشوری ۴.۵ میلیون تومان‌/ افزایش پلکانی ۵ تا ۲۹ درصدی حقوق‌ها/ در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان ۴۴۵ میلیون تومان پیش‌بینی شده است/ پاداش پایان خدمت ۴۴۵ میلون تومان تعیین شد/سقف معافیت مالیاتی حقوق سال آینده ۵ میلیون تومان شد/اخذ مالیات ۱ تا ۴ درصدی از صاحبان خودروهای بالای ۱ میلیارد تومان/بند وام ازدواج از لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شد/صادر کنندگانی که ارز خود را بازگردانند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند /جانبازان بالای ۲۵ درصد خودروی اقساطی می‌گیرند/بودجه شرکت‌های دولتی سال ۱۴۰۱ مشخص شدبر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، دولت در سال آینده مجموع ارزش انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از ۱۰ میلیارد ریال را مشمول مالیات سالانه خودرو دانست.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بند مربوط به میزان وام ازدواج جوانان و تکلیف شبکه بانکی به پرداخت آن برداشته شده است‌.

براساس تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده که مربوط به تسهیلات تکلیفی است عنوان شده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلف به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از محل ۱۰۰ درصد مانده سپرده‌های قرض الحسنه و ۵۰ درصد سپرده‌های جاری شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله قانون برنامه ششم توسعه است.

 طبق این تبصره، موضوعات و ذینفعان، میزان تسهیلات پرداختی، دوره بازپرداخت، از جمله موضوعاتی است که در آیین نامه اجرایی این بند که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت امور مناطق محروم حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، تعیین می‌شود. بنابراین، دولت در لایحه بودجه سال آینده برای تسهیلات تکلیفی درخواست اختیار کلی کرده است.

طبق بند د تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۱، جهت اصلاح الگوی مصرف گاز، شرکت ملی گاز ایران موظف است نسبت به هوشمندسازی مصرف با اولویت «مشترکان پرمصرف» و نصب «کنتورهای هوشمند» اقدام و هزینه مربوطه را به صورت «اقساطی» از مشترکان دریافت کند.

صادر کنندگانی که ارز خود را بازگردانند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور بازگردانند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصریح شده است که برخورداری از معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا، خدمات و هرگونه جایزه و مشوق های صادراتی منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است.

جانبازان بالای ۲۵ درصد خودروی اقساطی می‌گیرند

مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱، جانبازان جسمی و حرکتی ۲۵ درصد و جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد با معرفی بنیاد شهید می‌توانند خودرو با اقساط پنج ساله از دو شرکت‌ خودروساز بزرگ کشور دریافت کنند.

مطابق بند (ی) ‌تبصره هفت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت صـنعت، معدن و تجارت مکلف شده است از طریق شـرکت‌های خودروسـازی ایران‌خودرو و سـایپا از محل تولید محصـولات ملی خود نسـبت به فروش خودرو به جانبازان بالای ۲۵ درصد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان ۵۰ درصد تا ۷۰ درصد با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط پنج‌ساله اقدام کند.

بودجه شرکت‌های دولتی سال ۱۴۰۱ مشخص شد

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان بودجه تخصیص یافته به شرکت‌های دولتی، ۱ هزار و ۹۳۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

سال گذشته معادل یک هزار و ۵۹۱ هزار و ۶۵۷ میلیارد تومان به شرکت‌های دولتی تخصیص داده شده بود که امسال این رقم با افزایش ۳۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش را شاهد است.

مالیات سیگار در سال آینده افزایش می‌یابد

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بخش مالیات بر فروش سیگار، بر اساس لازم الاجرا نبودن قانون ممنوعیت ورود برخی از کالاهای غیرضرور مصوب سال ۷۴ و مجاز بودن تامین کسری سیگار از طریق واردات، دولت رقم ۲۳ هزار و ۹۶ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. این رقم در سال گذشته ۱۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال بوده است.

افزایش ۵۰ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی با اصلاح قیمت سوخت صنایع عمده

▪️در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با اصلاح قیمت سوخت صنایع فولاد، سیمان، پتروشیمی و غیره، منابع حاصل از فروش گاز در هدفمندی یارانه‌ها بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

️ پاداش پایان خدمت ۴۴۵ میلون تومان تعیین شد

در سال آینده پاداش پایان خدمت کارکنان ۴۴۵ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

در پیش‌بینی‌های مربوط به حقوق و دستمزد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در رابطه با پاداش پایان خدمت کارکنان اعلام شده که برای کارکنان مشمول ماده ۱۰۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق‌العاده بند ۱۰ ماده ۶۸ این قانون به مقامات، روسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی در ازای هر سال خدمت حداکثر تا ۳۰ سال و تا سقف ۴۴۵ میلیون تومان است.

بر اساس ماده ۱۰۷ قانون مدیریت کشوری به کارمندان مشمول این قانون که بازنشسته می‌شوند به ازای هر سال خدمت یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر تا ۳۰ سال به اضافه وجوه مربوط به مرخصی‌های ذخیره شده پرداخت خواهد شد.

حداقل حقوق مشمولان خدمات کشوری ۴.۵ میلیون تومان‌/ افزایش پلکانی ۵ تا ۲۹ درصدی حقوق‌ها

در لایحه بودجه سال آینده افزایش ۲۹ درصدی حداقل حقوق بگیران پیشنهاد شده است.

احکام ذیل در بودجه حقوق افرادی که از متوسط حقوق کمتر می‌گیرند از حقوق افرادی که از متوسط بیشتر می‌گیرند، بیشتر رشد خواهد کرد و فاصله حقوق کاهش می‌یابد:

افزایش ناخالص حقوق به ‌صورت پلکانی معکوس از ۵ درصد تا ‌۲۹ درصد‌ خواهد بود.

حداقل مبلغ مندرج در احکام کارگزینی با ۲۹ درصد رشد از ۳۵ میلیون ریال به ۴۵ میلیون ریال افزایش می‌یابد.

۱۷۰۰ امتیاز در احکام کارگزینی تمامی کارکنان اضافه می‌شود که معادل مبلغ ثابت ۵۳۳,۸۰۰ تومان است.

ضریب ریالی با ۳ درصد رشد از ۳۰۴۸ به ۳۱۴۰ تغییر می‌کند. برای بازنشستگان نیز مبلغ ۵۳۳,۸۰۰ تومان ثابت و ۳ درصد رشد اعمال می‌‌شود.

ارز ۴۲۰۰ کالاهای اساسی حذف می‌شود/ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران هزینه‌ها

دولت به منظور جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی،‌ دارو،‌یارانه نان و خرید تضمینی گندم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در نظر گرفته است.

براین اساس ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال آینده حذف خواهد شد و منابع آن برای مصارف یاد شده هزینه می شود.

همچنین برای صندوق توسعه پیشرفت و عدالت ۶۶ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

فروش ۳۸۱ هزار میلیارد تومان نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱/ سهم صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد شد

جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور نشان می‌هد سهم صندوق توسعه ملی همان ۲۰ درصد تعیین شده و مابه التفاوت تا ۴۰ درصد براساس قانون برنامه ششم توسعه به عنوان بدهی دولت محاسبه خواهد شد. درآمد دولت از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌‌ای ۳۸۱ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان تعیین شده است.

اختصاص ۴.۵ میلیارد یورو برای تقویت بنیه دفاعی در لایحه بودجه ۱۴۰۱

دولت در لایحه بودجه سال آینده برای تقویت بنیه دفاعی تا ۴.۵ میلیارد یورو اعتبار در نظر گرفته و قرار است از طریق واگذاری نفت خام این منابع حاصل شود.

پیشنهاد تمدید قانون برنامه ششم برای سال آینده

دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داد قانون برنامه ششم توسعه برای یک سال تمدید شود.

براساس بند ن تبصره یک لایحه، مواد قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و اصلاحات بعدی آن به استثنای موادی که طبق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی نسخ صریح شده‌اند در سال ۱۴۰۱ تمدید می‌شود.

سقف حقوق سال آینده اعضای هیات علمی و قضات ۳۷ میلیون تومان تعیین شد

 براساس جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، دولت سقف ناخالص پرداختی ماهانه را ۳۷ میلیون تومان تعیین کرد.

سقف ناخالص پرداختی ماهانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان در سال ۱۴۰۱ به گروههای مختلف حقوق بگیر در دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات در کلیه مناطق کشور، سیصد و هفتاد میلیون (۳۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ) ریال است.

مازاد بر سیصد و هفتاد میلیون ( ۳۷۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در هر ماه تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیات علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه ها و شرکت های دولتی و همچنین شرکت‌ها و موسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی منصوب می شوند، ممنوع است.

آب ‌بهای مشترکان پُرمصرف ۱۵ درصد گران‌تر می‌شود

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ وزارت نیرو مکلف شد علاوه بر دریافت نرخ آب‌ بهای شهری، به‌ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی تعیین شده ۱۵ درصدنرخ آب‌ بها را افزایش دهد.

سن بازنشستگی دو سال زیاد می‌شود

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال آینده به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی چند تغییر مورد تاکید قرار گرفته است.

بر این اساس حداقل و حداکثر بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد، البته احکام قطعی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی هستند.

همچنین سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری و سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش خواهد یافت.

محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری، سازمان تامین اجتماعی بر اساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

سقف معافیت مالیاتی حقوق سال آینده ۵ میلیون تومان شد

براساس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ سقف معافیت مالیاتی حقوق برای سال بعد ماهانه ۵ میلیون تومان شد و نسبت به مازاد ۶۰ میلیون تومان در سال پلکانی افزایش می‌یابد.

ظرفیت نیروگاه‌های اتمی کشور ۱۰ برابر می‌شود

لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال ۱۴۰۱ مجوز احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت با سازندگان بین‌المللی و صنایع داخلی را صادر کرد.

ظرفیت برق هسته‌ای کشور اکنون ۱۰۰۰ مگاوات است.

تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای قیر تهاتری در سال ۱۴۰۱

وزارت نفت مکلف است معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان در اختیار پالایشگاه‌ها قرار دهد تا براساس تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) را تحویل دستگاه‌های اجرایی دهد.

دولت سال آینده ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشد

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ قصد دارد ۸۸ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری و فروش انواع اوراق مالی و اسلامی درآمد کسب کند.

در بخش تملک دارایی‌های مالی، بازپرداخت ۱۲۸ هزار ۲۹۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

پیش از این مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود که دولت تا پایان سال ۱۴۰۱ باید بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل در رابطه با فروش اوراق را بپردازد.

دولت سال آینده ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم می‌دهد

دولت قصد دارد در لایحه بودجه سال آینده ۷۳ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت کند.

طبق جزئیات تبصره ۱۴ هدفمندی یارانه‌ها برای یارانه نقدی و غیرنقدی ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و همچنین اجرای طرح معیشت بنزینی نیز ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

همچنین برای کاهش فقر مطلق خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی ۳۵ هزار ۶۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

واحدهای مسکونی بالای ۱۰ میلیارد تومان باید مالیات بدهند

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات بر دارایی می‌شوند. در بند ث تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده است:

در سال ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت به شرح بندهای زیر مشمول مالیات بر دارایی سالانه می شوند:

 ۱-۱-نسبت به مازاد یکصد میلیارد ریال تا یکصد و پنجاه میلیارد ریال، یک در هزار

۱-۲-نسبت به مازاد یکصد و پنجاه میلیارد ریال تا دویست و پنجاه میلیارد ریال، دو در هزار

۱-۳-نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیارد ریال تا چهارصد میلیارد ریال، سه در هزار

۱-۴-نسبت به مازاد چهارصد میلیارد ریال تا ششصد میلیارد ریال، چهار در هزار

۱-۵-نسبت به مازاد ششصد میلیارد ریال به بالا، پنج در هزار

۲- موارد زیر مشمول این مالیات نمی باشند:

۲-۱-واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت

۲-۲-واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در سال تملک

وزارت کار ملزم به دهک‌بندی خانوار‌ها ظرف ۳ ماه شد

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ وزارت کار موظف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه، ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارها نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقلام، تا منابع حاصل صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر با اولویت خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

تشکیل صندوق مسکن محرومین با اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پنج هزار میلیارد تومان برای راه اندازی صندوق مسکن محرومین اختصاص پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه از ظرفیت دارایی‌های غیر منقول وزارت راه و شهر سازی و منابع صندوق پیشرفت و عدالت برای تقویت منابع صندوق ملی مسکن استفاده خواهد شد.

بودجه صدا و سیما ۱۹ درصد افزایش یافت

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان بودجه تخصیص یافته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

میزان بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۰، برابر با ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده رشدی ۱۹ درصدی است.

نرخ جرائم رانندگی ۵ درصد گران می‌شود

طبق بند «ج» تبصره ده لایحه بودجه سال آینده، در سال ۱۴۰۱ تعرفه جریمه‌های رانندگی ۵% افزایش می‌یابد و مبالغ حاصله به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

نقل و انتقال خانه‌های نوساز مشمول مالیات ۲.۵ درصدی شد

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ اولین نقل و انتقال قطعی ساختمان‌های نوساز که بیش از سه سال از تاریخ احداث آنها نگذشته باشد مشمول مالیات ۲.۵ درصدی خواهند شد.

مأخذ محاسبه این پایه مالیاتی، میانگین قیمت‌های روز منطقه‌ مبنای تعیین ارزش املاک که در ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم آمده، در نظر گرفته شده است.

افزایش سود وام مسکن مهر به ۱۸ درصد از خردادماه ۱۴۰۱

بررسی لایحه بودجه سال آینده حاکی از آن است که از خردادماه تسهیلات واحدهای مسکن مهر فروش اقساطی نشده‌ به ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت.

در بند ۵ مالیات واحدهای مسکن مهر ۳۰۰ هزار تومان برای هر واحد تعیین شده است. این در حالی است که در شهرهای جدید به‌خصوص پرند طی دو سال اخیر ارقامی بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان تحت عنوان مالیات از متقاضیان دریافت شده است.

واریز ۲ درصد هزینه شرکتهای دولتی به خزانه داری کل کشور به صورت ماهیانه

بر اساس لایحه بودجه، ماهانه‌ معادل دو درصد (٢%) از یک‌ دوازدهم‌ هزینه‌های جاری شرکتهای دولتی‌، بانکها و مؤسسات انتفاعی‌ وابسته‌ به‌ دولت‌ به خزانه داری واریز خواهد شد.

متن لایحه بودجه 1401

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Husin
Georgia
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
0
0
قبیله عراق. رد تقلب در انتخابات
در بسیاری از رد جعل و تقلب وجود دارد.
و خشم قبیله ای.
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
0
0
با قانونی استخدام شدیم که با 30 سال کار بازنشستگی دارد نمی تونید هر وقت دلتان بخواهد قانون عوض کنید خجالت نکشید تا آخر عمر کارکنیم راضی میشوید. هیچ تعهدی برای 2 سال اضافه کار زوری نیست شرعی و عرفی مگر برای استخدامی های جدید.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: