کد خبر: ۹۰۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
تعداد بازدید: ۴۷۸
دبیر جنبش عدالتخواه گفت: مسیر استکبارستیزی جریان دانشجویی همواره ادامه داشته البته فراز و فرودهایی هم همراه بوده اما کلیت روح جنبش دانشجویی مسئله استکبارستیزی بوده است.

انبوه ناکارآمدی‌ها در دولت روحانی مردم را دلزده کردبه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس، محمد اسکندری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در میزگرد «جنبش دانشجویی در گام دوّم انقلاب» که با حضور دبیران اتحادیه های بزرگ دانشجویی در این خبرگزاری برگزار شد، با اشاره به اتفاقات ۱۶ آذر سال ۳۲ گفت: در سال ۳۲ در چنین روزهایی سه تن از دانشجویان کشورمان در یک حرکت ضد استکباری به میدان آمدند و جان خود را از دست دادند و این اقدام استکبارستیزانه به نمادی برای جنبش دانشجویی ایران بدل شد.

* استکبارستیزی جریان دانشجویی همواره ادامه داشته است

وی با بیان اینکه استکبارستیزی جنبش دانشجویی تنها معطوف به سال ۳۲ نبوده، افزود: در دوران پهلوی هم در اعتراضاتی که دانشجویان نسبت به دخالت کشورهای خارجی و به ویژه آمریکا داشتند همین روحیه استکبارستیزی را ما شاهد بودیم، بعد از انقلاب هم همواره فریادهای ضداستکباری جنبش دانشجویی بلند بوده است و مصداق بارز آن در ماجرای تسخیر سفارت و لانه جاسوسی آمریکا دیدیم.

اسکندری گفت: مسیر استکبارستیزی جریان دانشجویی همواره ادامه داشته البته فراز و فرودهایی هم همراه بوده است اما کلیت روح جنبش دانشجویی مسئله استکبارستیزی بوده است.

دبیر جنبش عدالتخواه ادامه داد: در دوره های بعد از تسخیر لانه جاسوسی هم با توجه به ادبیات انقلاب اسلامی، ‏ استکبارستیزی جنبش دانشجویی حتی توسعه پیدا کرده است و صرفاً به یک جغرافیایی خاص سیاسی که به آن آمریکا می‌گوییم خلاصه نشده است و این روحیه توسعه پیدا کرده و به یک رفتار و الگو تبدیل شده است.

اسکندری با اشاره به تعریف استکبار گفت: ممکن است من و شما هم یک رفتار استکباری داشته باشیم یا رفتار یک مسئول استکباری باشد یعنی استکبار به یک منطقه خاص جغرافیایی که به آن آمریکا بگوییم خلاصه نمی‌شود و یک مفهوم گسترده تری دارد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: هویت جنبش دانشجویی در رابطه با استکبارستیزی شکل گرفت و آن اتفاق ۱۶ آذر که به نماد جنبش دانشجویی تبدیل شد عملاً منشاء آن در رابطه با همین موضوع استکبار ستیزی بوده است.

اسکندری تاکید کرد: ما در یک زمان بحث مقابله با کشورهای سلطه گر در دوران پهلوی را داریم و یک زمان هم بحث تسخیر لانه جاسوسی را می‌بینیم و در یک زمان هم بحث حمایت از مستضعفان جهان را داریم، مظلومانی که در نقاط مختلف جهان هستند و زیر چکمه های مستکبران قرار دارند، لذی با همه فراز و فرودها، استکبارستیزی جنبش دانشجویی همواره وجود داشته است.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به مقابله جنبش دانشجویی مسلمان با رژیم صهیونیستی و حمایت جنبش دانشجویی از مردم فلسطین اضافه کرد: این استکبارستیزی به گونه ای بود که ما امروز حتی اسرائیل را به عنوان یک طویله هم قبول نداریم چه برسد به یک کشور.

اسکندری در ادامه با بیان اینکه استکبارستیزی امروز به یک تفکر تبدیل شده است؛ گفت: استکبارستیزی محدود به کشور خودمان هم نبوده و همواره می بینیم که دانشجویان در حمایت از مظلومان کشورهای دیگر هم پیش قدم بودند و همواره در حمایت از آنها مواضع محکمی را گرفتند و اینگونه نبود که بخواهد منفعل باشد.

*  انبوه ناکارآمدی‌ها در دولت روحانی مردم را دلزده کرد

وی در رابطه با  این سوال که آیا جنبش دانشجویی نسبت به گذشته منفعل شده است، گفت: ما جنبش دانشجویی و جریان دانشجویی را نمی توانیم جدای جامعه تعریف کنیم، جنبش دانشجویی اتفاقاً درون جامعه تعریف می شود و چیز متفاوتی از آن نیست و از داخل جامع اثر می پذیرد، برای همین اتفاقات جامعه روی جریان دانشجویی اثر می‌گذرد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: ما امروز باید ببینیم وضعیت جامعه به چه صورت است تا بتوانیم بگوییم جنبش دانشجویی منفعل شده یا نه.

وی افزود: امروز می بینیم مردم ما در صحنه حضور دارند، مسائل را رصد می‌کنند و نسبت به جریانات سیاسی متواضع و تحلیل‌های متفاوتی دارند، البته متاسفانه ما در دولت آقای روحانی با پدیده‌ای مواجه بودیم که حجم انبوهی از ناکارآمدی ها که صرفا  معطوف به دولت هم نبود و قوه قضاییه و مجلس گذشته نیز در آن اثرگذار بودند موجب شد تا  ما یک سیر نزولی را در این زمینه طی کنیم و این انبوه ناکارآمدی ها باعث شد تا مردم دلزده شوند و این را نمی‌توان نادیده گرفت‌

وی گفت: این حجم انبوهی از ناکارآمدی باعث شد مردم یک مقدار و شاید بیشتر از یک مقدار ناامید شوند و حتی مردم می‌دیدند اعتراضات شان به جایی نمی رسد و این نتیجه دولت و قوای دیگر بود، ما اثر عملکرد دولت مجلس و قوه قضاییه در گذشته را ما در انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ هم دیدیم البته تحریم ها هم بی تاثیر نبود و نمی‌توان نقش دشمن را هم از این معادله حذف کنیم‌.

وی افزود: شاید بتوان انفعالی که در جنبش دانشجویی وجود دارد را به این بحث ربط داد و اگر شرایط تغییر کند قطعاً و وضعیت جنبش دانشجویی هم بهتر خواهد شد.

* نباید انتظار داشته باشیم تیم دیپلماسی با یک نشست به توافق برسند

اسکندری در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت: نکته ای که مهم است و باید به آن اشاره کنیم این است که هم اکنون مذاکراتی که در دولت سیزدهم صورت گرفته، دور اول مذاکرات است و اینگونه نیست که انتظار داشته باشیم دولتمردان و تیم دیپلماسی با یک نشست به توافق برسند یا بگوئیم توافق به بن بست رسید. این خط اشتباهی است و باید روی این مسئله تاکید شود که این دور اول مذاکرات است و الزامی وجود نداشته که در همین دوره اول بخواهیم به نتیجه برسیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه می‌بینیم برخی از این رسانه‌ها به این دقت نمی‌کنند و تحلیل های نادرست می دهند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: مقام معظم رهبری دو راهکار را برای مذاکرات ترسیم کردند یکی مسئله رفع تحریم ها و یکی هم بحث خنثی‌سازی تحریم ها. آنچه که من از  بیانات رهبر انقلاب می‌فهمم این است که ایشان بحث خنثی سازی تحریم ها و هم رفع تحریم ها را مهم می‌دانند ولی انتظار ایشان این است که کشور را معطل رفع تحریم نکنیم، مثل اتفاقاتی که در دوران دولت آقای روحانی رخ داد که کل کشور را رها کردند و در در انتظار مذاکرات نشستند.

وی تاکید کرد: به نظر بنده تکیه اصلی رهبر انقلاب بر سر خنثی‌سازی تحریم‌هاست البته در رابطه با رفع تحریم‌ها هم تاکید دارند ولی مطالبه ایشان این است که ما کشور را معطل به مذاکرات نکنیم. ما یک تجربه شکست خورده در رابطه با برجام داشتیم برای همین نباید در کنار تلاش برای رفع تحریم ها مسئله خنثی‌سازی تحریم‌ها را رها کنیم.

اسکندری گفت:  ما باید توجه کنیم که تحریم ها وجود دارند و ما به طرف غربی بی اعتمادیم و امید چندانی هم نداریم که اتفاق خاصی رخ دهد و با این ذهنیت جلو برویم.

* مردم باید احساس کنند عزم مسئولان برای پیگیری عدالت جدی است 

دبیر جنبش عدالتخواه در در رابطه با اصلی‌ترین مطالبات جنبش دانشجویی از مسئولان هم گفت: شاید بتوان یک لیست از مطالبات جنبش دانشجویی از مسولان داد اما همانطور که گفتم ما در یک شرایط ناامیدی قرار داریم و به نظرم سران سه قوه باید بالاترین مصلحت امروز کشور را در بازگرداندن اعتماد مردم به حاکمیت دنبال کنند و همواره این موضوع در ذهن شان باشد که کارهایی که انجام می دهند تا چه حد باعث اعتماد سازی برای مردم می‌شود.

وی گفت: به نظرم یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه می‌توانند انجام دهند و پیگیری مسئله عدالت در حوزه های مختلف است. مردم باید احساس کنند عزم مسئولان برای پیگیری عدالت جدی است وقتی مردم عزم مسئولان را ببیند و آن را باور کنند منجر به امیدواری مردم خواهد شد.

وی گفت: همانطور که سران سه قوه باید به سمت ایجاد اعتماد پیش بروند، جنبش دانشجویی هم مهمترین مطالب‌شان باید روی کلید واژه هایی باشد که باعث اعتماد بخشیدن به مردم و اصلاح امور باشد.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: