کد خبر: ۹۰۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
تعداد بازدید: ۴۰۰
سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رشته مهندسی یک زمانی خیلی مورد توجه بود، اما اکنون به دلیل اینکه برخی مهندسان ما بیکار هستند جوانان مستعد ما دیگر رشته‌های مهندسی را انتخاب نمی‌کنند.

جوانان مستعد دیگر «رشته مهندسی» را انتخاب نمی‌کنند / «رشته دبیری»، انتخابِ تعداد زیادی از رتبه‌های زیرِ هزاربه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا: سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رشته مهندسی یک زمانی خیلی مورد توجه بود، اما اکنون به دلیل اینکه برخی مهندسان ما بیکار هستند جوانان مستعد ما دیگر رشته‌های مهندسی را انتخاب نمی‌کنند.

"عبدالله معتمدی" سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به موضوع کمبود استاد در دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: ما در دانشگاه علامه طباطبایی کمبود استاد نداریم. در واقع دانشگاه علامه طباطبایی در شرایطی قرار ندارد که به علت کمبود استاد واحدهای آموزشی را دیر ارائه کند. در همه دانشگاه‌ها یک شاخصی به نام نسبت استاد به دانشجو وجود دارد که این شاخص در بهترین شرایط یک به ۲۵ تا ۳۰ است. تا جایی که من مطلعم دانشگاه علامه طباطبایی هم در همین نسبت قرار دارد.

وی ادامه داد: البته این بدان معنی نیست که ما برای همه درس‌هایمان استاد داریم؛ در همه جای دنیا و همچنین در ایران سایر دانشگاه‌های دیگر بالاخره بخشی از دروس را توسط اساتید دانشگاه‌های دیگر به شکل استاد مدعو ارائه می‌دهند.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در عین حال ما در دانشگاه کمبود استاد نداریم و ممکن است در یک رشته خاص چنین باشد، که این مساله هم در برنامه‌های جذب اساتید مورد توجه قرار خواهد گرفت و امیدوارم که این نقیصه را برطرف کنیم.

معتمدی با اشاره به‌ عدم تمایل جوانان به انتخاب رشته در حوزه علوم انسانی گفت: شاید بتوان گفت که جامعه بر اساس تشخیص درستی که از شرایط دارد این قضاوت را می‌کند. به عبارت دیگر فرض کنید اگر یک خانواده‌ای فرزند تیزهوش داشته باشد که از نظر هوشمندی سطح بالایی دارد بیشتر او را به سمت رشته‌هایی سوق می‌دهد که فکر می‌کند درآمد بالاتری داشته باشد. مانند پزشکی یا مهندسی. البته اکنون این اتفاق در زمینه رشته مهندسی کمتر می‌افتد، پیشتر انتخاب رشته‌های مهندسی بیشتر بود.

وی با بیان اینکه جوانان مستعد دیگر رشته مهندسی را انتخاب نمی‌کنند، گفت: رشته مهندسی یک زمانی خیلی روی بورس و مورد توجه بود اما اکنون به دلیل اینکه برخی مهندسان ما بیکار هستند جوانان مستعد ما دیگر رشته‌های مهندسی را انتخاب نمی‌کنند. چندی پیش یک جلسه در مشهد با افرادی که رتبه زیر هزار کسب کرده بودند داشتیم که تعداد زیادی از آن‌ها رشته دبیری و دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کرده بودند.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی از دلایل این است که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از همان ابتدای تحصیل استخدام می‌شوند، حقوق دارند و آینده شغلی خودشان را می‌دانند. بنابراین یکی از کارهایی که ما باید در دانشگاه انجام دهیم این است که رشته‌های تحصیلی را به گونه‌ای طراحی کنیم که بعدها دانشجویان بتوانند در جامعه نقش آفرینی داشته باشند.

وی تاکید کرد: رشته‌ها باید مهارتی شوند، یعنی دانشجویان ما بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه باید بتوانند متناسب با دانش و آگاهی خودشان کار کنند نه اینکه بروند کار دیگری انجام دهند. باید طبق تحصیلی که دانشجویان دارند بتوانند در جامعه نقش آفرینی کنند.

معتمدی درباره تغییر برنامه‌های درسی دوره کارشناسی گفت: من در جریان هستم که برنامه‌های درسی دوره کارشناسی در حال تغییر است. همچنین رویکرد ما نسبت به کارشناسی ارشد باید قطعا اینگونه باشد و دانشجویان کارشناسی ارشد ما به لحاظ تخصصی بتوانند خدمات مرتبط با رشته خود را ارائه دهند.

وی تاکید کرد: بنابراین تعریفی که ما از دوره‌های تحصیلی داریم این است که دوره تحصیلی کارشناسی در عین حال که دانشجو را با مبانی نظری رشته آشنا می‌کند باید امکان مهارتی شدن را هم فراهم کند. به نظر می‌رسد که اگر این اتفاق بیافتد نگاه جامعه هم تغییر پیدا می‌کند.

معتمدی گفت: مساله دیگر این است که ما باید یک مقدار باز بودن رشته‌های علوم انسانی را که در همه جای ایران به شکل بی‌رویه اتفاق افتاده است کنترل کنیم. نباید اینگونه باشد که چون رشته علوم انسانی نیازی به آزمایشگاه ندارد، هر جایی یک کلاس و یک تابلو وجود دارد، پس امکان راه اندازی رشته علوم انسانی هست.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رشته‌های علوم انسانی به دلیل ماهیت متفاوتی که دارند از ارزش علمی بالایی برخوردار هستند و اینجا نیاز به نظارت وزارت علوم را در کیفیت بخشی می‌طلبد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: