کد خبر: ۸۹۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
تعداد بازدید: ۴۴۹
تحقیقات نشان داده که مداخلات مواد غذایی و کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.

کمبود ویتامینی که باعث سرطان می‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روسیا الیوم، نوشت: تحقیقات نشان داده که مداخلات مواد غذایی و کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.

با وجود پیشرفت‌های پزشکی، درمان سرطان هنوز محدود و سخت است. با این حال، مطالعات نشان داده اند که کمبود یک ویتامین می‌تواند سرنخ‌هایی برای پیشرفت بیماری ایجاد کند.

تعدادی از عوامل سبک زندگی در ایجاد سرطان نقش دارند؛ در حالی که رژیم غذایی نامناسب یکی از مقصران اصلی است، شواهد نشان می‌دهد که کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی نیز می‌تواند باعث آسیب DNA شود.

اگرچه بیشتر ویتامین‌ها از طریق رژیم غذایی جذب می‌شوند، اما برخی از آن‌ها به ویژه ویتامین D از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست می‌آیند. مطالعات نشان داده است که ویتامین D می‌تواند در برابر سرطان به دلیل تأثیر آن بر چرخه زندگی سلول‌ها محافظت کند.

موریلو رناتو ماتوس ماچادو پزشک گروه زنان و زایمان در کالج پزشکی بوتوکاتو در دانشگاه ایالت سائوپائولو، داده‌های ۲۰۹ زن یائسه با سرطان پستان تازه تشخیص داده شده را تجزیه و تحلیل کرد.

سطح ویتامین D در همه زنان مبتلا به سرطان پس از تشخیص اندازه گیری شد. سطح سرمی حداقل ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر به اندازه کافی تعیین شد. هیچ یک از افراد شرکت کننده در ابتدای مطالعه از مکمل‌های ویتامین D استفاده نکرد. محققان میزان بالای کمبود و ویتامین D را در زنان مبتلا به سرطان سینه ذکر کردند.

نتایج نشان داد که ۵۵.۶ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، در حالی که ۴۹.۳ درصد از گروه کنترل و ۲۶.۲ درصد از بیماران سرطانی از کمبود ویتامین D در مقایسه با گروه کنترل سالم رنج می‌برند.

محققان تصریح کردند که غلظت ناکافی یا کمبود ویتامین D در ۸۱.۸ درصد از زنان مبتلا به سرطان و ۶۹.۶ درصد از زنان بدون سرطان تشخیص داده شد. این یافته‌ها با مطالعات قبلی که میزان بیشتری از کمبود ویتامین D را در زنان مبتلا به سرطان سینه نشان می‌دهد، مطابقت دارد.

شکل فعال ویتامین D و مشتقات آن ممکن است از طریق تنظیم منفی سیگنالینگ فاکتور رشد، علاوه بر اثرات آن بر تکثیر، تمایز و رگ زایی، اثرات ضد توموری داشته باشد.

ماچادو افزود: اثرات متابولیت ویتامین D فعال بر سینه با گیرنده‌های ویتامین D انجام می‌شود، که ژن‌های تنظیم کننده تکثیر و تمایز سلولی را کنترل می‌کند. این ویتامین ممکن است با جلوگیری از تکثیر سلولی و ایجاد تمایز، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و مانع از رگ زایی در هر دو سینه سالم و مبتلا به تومور بدخیم شود. چندین مطالعه کنترل نشده میزان بیشتری از کمبود ویتامین D را در زنان مبتلا به سرطان سینه نشان داده است. 

این مطالعه به تحقیقات فزاینده‌ای اضافه می‌شود که ارتباط معکوس بین کمبود ویتامین D و بروز بسیاری از انواع سرطان، از جمله سرطان روده بزرگ، کلیه، ریه و پانکراس را نشان می‌دهد.

مطالعات قبلی نشان داده بود که مکمل ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تا ۳۸ درصد کاهش دهد. پیش از این اعتقاد بر این بود که این ویتامین تنها می‌تواند خطر مرگ ناشی از سرطان را کاهش دهد. کمبود ویتامین D یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد که علائم آن شامل افسردگی، درد استخوان و کمر و خستگی است.

 

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: