کد خبر: ۸۸۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
تعداد بازدید: ۲۶۳
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هدف از انتشار این فایل در وهله اول تخریب شخص آقای ظریف است و به همراه آن ایجاد اختلال در روند مذاکرات وین که اکنون در حال انجام است و می‌تواند منجر به لغو تحریم‌ها شود. درمجموع به ضرر منافع ملی این کار انجام شده است.

اصولگرایان می‌خواهند از نمد فایل صوتی ظریف، کلاه انتخاباتی ببافند/سوءاستفاده کنندگان سیاسی از این فایل، با انتشاردهندگان تفاوتی ندارند/ مدعی‌العموم به تخلف قالیباف در بودجه ورود کندبه گزارش خبرداغ، جواد امام در گفت‌وگو با  ایلنا درباره انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه کشورمان و هجمه‌هایی که نسبت به او وارد می‌شود، گفت: مساله‌ای که در فایل صوتی آقای ظریف مطرح شده تفاوت دو نگاه است و آن بحث بر سر حاکمیت و ارجحیت نیروی مسلح در سیاست خارجی است، که درواقع باید دیپلماسی حرف اول را در سیاست خارجی بزند؛ اما آقای ظریف در این فایل توضیح می‌دهد نقش میدان و دیپلماسی در سیاست خارجی و ضرورت‌ها را تشریح می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین تشریح می‌کند که در برخی از موارد که نقش و وظایفی که برعهده دولت و ماموریت‌هایی که بر دوش وزارت خارجه بوده را تشریح می‌کند. همچنین در برخی موارد هم که متهم می‌شود به کم کاری، اعلام می‌کند که ما نتوانستیم نه اینکه نخواستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: نکته مهم و قابل توجه این است که در سیاست خارجی کشور، دیپلمات‌ها باید حرف اول را بزنند نه نیروهای نظامی، این شاید یکی از مهترین مواردی است که در این فایل مطرح می‌شود و نباید مغفول بماند.

بیشتر بخوانید: 

چرا تفکر قالیبافیسم، باعث انزوای داخلی، منطقه‌ای و جهانی ایران خواهد شد؟

امام در ادامه با تاکید بر پیگیری نحوه انتشار این فایل، بیان داشت: اما یک مساله این است که باید دنبال و پیگیری شود چنین مصاحبه مهمی که برای بحث تاریخ شفاهی انجام شده، چگونه سر از شبکه های بیگانه در می‌آورد. هدف از انتشار این فایل در وهله اول تخریب شخص آقای ظریف است و به همراه آن ایجاد اختلال در روند مذاکرات وین که اکنون در حال انجام است و می‌تواند منجر به لغو تحریم‌ها شود. درمجموع به ضرر منافع ملی این کار انجام شده است.

وی درباره توجه زیاد جریان مخالف دولت به این فایل و بهره‌برداری آن‌ها اظهار داشت: در اینجا دو نگاه و تفاوت آن ها مطرح می‌شود و به نظرم این دو نگاه در معرض داوری مردم قرار گرفت که دیپلماسی سیاسی اولویت دارد یا دیپلماسی نظامی. اینکه نظامیان نقش آفرین بودند، ایثار، جانفشانی و خدمت کردند و شخصیت ارزنده‌ای مانند سردار شلیمانی شهید شده است این ها همه قابل احترام هستند اما اینکه سیاست نظامی اولویت بر دیپلماسی سیاسی داشته باشد چه ضررهایی را متوجه کشور و منافع ملی ما می‌کند یک امر جداگانه است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ضمن اینکه همه شاهد بودیم در زمان حیات سردار سلیمانی چه ارتباط حسنه و نزدیکی میان ایشان و آقای ظریف وجود داشته و در این همین فایل هم آقای ظریف بسیار به نیکی از ایشان یاد می‌کند اما می‌گوید که به جای اینکه من تعیین کننده باشم ایشان تعیین کننده بوده‌اند.

مدیرعامل بنیاد باران درخصوص گمانه‌زنی نسبت به انتشار دهندگان فایل و شاید از درون دولت اتفاق افتاده باشد، گفت: اینکه انتشار فایل به رقیب انتخابات ریاست جمهوری برگردد محتمل است اما اینکه به دولت نسبت پیدا کند مقداری سخت است؛ چراکه کارنامه آقای ظریف از دولت جدا نیست و یکی از موفقیت‌های دولت آقای روحانی کارنامه وزارت خارجه ایشان با حضور آقای ظریف و مسئولیت ایشان در تیم مذاکره هسته‌ای است.

وی افزود: این است که این اتفاق به ضرر دولت و منافع کشور رقم خورد وگرنه همه آقای ظریف می‌شناسند که ایشان شخصیتی خوشنام، متشخص، محترم و پرتلاش هستند و حتما تاریخ هم از او به نیکی یاد خواهد کرد و هیچ ایرادی به شخصیت آقای ظریف با این فایل وارد نشده است.

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران در خصوص رفتار اصولگرایان نسبت به این فایل و شخص وزیر امورخارجه، بیان داشت: اصولگراها چون آقای ظریف را یکی از رقبای انتخاباتی می‌دانند از این فرصت برای تخریب ایشان استفاده می‌کنند. این ها به دنبال آن هستند که از این نمد برای خود کلاه ببافند اما مردم آگاه هستند و نخواهد توانست بهره‌برداری کنند. اما جریان اصولگرا باید توجه داشته باشد که هرکس این کار را کرده خیانت کرده و هرکسی هم به دنبال بهره برداری سیاسی وانتخاباتی به نفع خودش است با آن منتشرکنندگان تفاوتی ندارد.

امام درخصوص اتفاقات اخیر مجلس و اعتراض جمعی از نمایندگان در رابطه با اعمال تغییرات در لایحه بودجه بعد از تصویب مجلس، اظهار داشت: این تغییرات در بودجه مهر فضاحتی است که بر پیشانی مجلس خورده می‌شود؛ این به معنای جعل است و هرکسی که در آن نقش داشته مجرم محسوب می‌شود. اما اینکه هیچ اتفاقی رخ ‌نمی‌دهد و برخوردی صورت نمی‌گیرد این ذهنیت را ایجاد می‌کند که این‌ها بیمه هستند وهرگز  هیچ برخوردی با آن‌ها انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر اشتباه نکنم اتفاقی مشابه این مورد در دروه شهرداری آقای قالیباف در شورای شهر و کمیسیون برنامه و بودجه آنجا هم رخ داده بود و خب چون در آنجا کسی پیگیری نکرد، اینجا هم فکر می‌کردند که به همین سادگی است. این جرمی است که صورت گرفته و باید توسط مدعی العموم پیگیری شود، صرف نظر از اینکه مجلس و نمایندگان پیگیر هستند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: از آنجا که هرجا بودند کسی از آن ها بازخواست نکرده و نه تنها بازخواست نشدند بلکه ارتقا هم پیدا کردند، هم علامت سوال‌های گذشته سر جای خود مانده و هم علامت سوال های جدید اضافه شده است، ضمن اینکه همزمان و همچنان دنبال فتح پاستور هم هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: